تویوتا با معرفی موتور چهار سیلندر جدید ۲ لیتری خود، وعده داده است که این موتور قادر به تولید ۶۰۰ اسب بخار قدرت بوده و از کارایی بالایی برخوردار است. این موتور در خودروهای اسپرت آینده گازو ریسینگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت و برندهای مزدا و سوبارو نیز از این موتور بهره خواهند برد.

خودروسازی تویوتا اعلام کرده است که قصد دارد با همکاری سوبارو و مزدا، موتورهای جدید ۱.۵ لیتری و ۲.۰ لیتری را توسعه دهد. تمرکز این موتورها بر آینده موتورهای احتراق داخلی است و با هدف بهره‌وری بالا، عملکرد قدرتمند، قابلیت استفاده در سیستم‌های هیبریدی و سازگاری با سوخت‌های جایگزین طراحی خواهند شد.

بیش از یک سال از زمان معرفی خانواده جدید موتورهای چهار سیلندر درون‌سوز تویوتا می‌گذرد. این موتورهای بنزینی در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژ با حجم‌های ۱.۵ و ۲ لیتر عرضه خواهند شد. هدف اصلی این موتورها بهبود کارایی است اما پرفورمنس نیز در اولویت قرار دارد.

موتور ۲ لیتری این مجموعه مورد توجه ویژه گازو ریسینگ قرار گرفته و پیش‌تر در کانسپت GR یاریس M به نمایش درآمده است. این هاچ‌بک داغ موتور وسط که در نمایشگاه خودروی توکیو در ژانویه رونمایی شد، با پیشرانهٔ جدید G20E که در محور عقب قرار گرفته و به لطف توربوشارژر IHI قدرتی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ اسب بخار تولید می‌کند.

مهندسان تویوتا ادعا کرده‌اند که با استفاده از توربوشارژر بزرگ‌تر، بیرون کشیدن بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت از این موتور به‌راحتی ممکن است. این در حالی است که موتور M139 مرسدس که قوی‌ترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی محسوب می‌شود، تنها ۴۷۶ اسب بخار قدرت دارد.

موتور جدید چهار سیلندر ۲ لیتری تویوتا برای نصب به‌صورت طولی و عرضی طراحی شده و می‌تواند در جلو یا عقب خودرو قرار گیرد. این انعطاف‌پذیری، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای آینده محصولات گازو ریسینگ تبدیل می‌کند.

تویوتا به بازگشت احتمالی سلیکا و MR2 اشاره کرده و وعدهٔ ساخت نسل ششم سوپرا را هم داده است. نسل بعدی GR86 نیز می‌تواند گزینه‌ای منطقی برای این موتور باشد. به گفتهٔ تویوتا، موتور G20E مدتی است در GR یاریس M آزمایش می‌شود. یکی از مهندسان تویوتا تأکید کرده که موتور G20E شبیه موتور افسانه‌ای 2JZ قابلیت تیونینگ بالایی دارد.

توسط autokhabari.ir