بازار خودرو در سالهای اخیر همواره با نوسانات و بیثباتی همراه بوده است. در ۱۲ روز اخیر، با توجه به تحولات میان ایران و رژیم صهیونیستی، این بازار به شکل عمیقتری دچار رکود و بیتحرکی شد. این رکود نهتنها ناشی از فضای جنگی و تعلیق روانی اقتصاد کشور بود، بلکه ریشههای آن به پیش از بحران بازمیگردد و به نظر میرسد به این زودیها چشماندازی برای گشایش در آن دیده نمیشود.
در روزهای پرتنش اخیر، بازار خودرو بیشتر از قبل درگیر انجماد معاملات شد. در این بازه زمانی، ابلاغ آئیننامه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ و اعلام افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات شرکتهای سایپا و پارسخودرو نیز نتوانستند فضای بیاعتمادی و انتظار در بازار را بشکنند. حتی پس از اعلام آتشبس و بازگشت نسبی ثبات به بازار ارز، نشانهای از رونق خرید و فروش در بازار خودرو دیده نمیشود و همه بازیگران این بازار، از فروشندگان تا متقاضیان خرید، همچون سه سال گذشته در حالت انتظار باقی ماندهاند.
پیش از آغاز بحران اخیر، بازار خودرو با معضلات ساختاری مواجه بود. یکی از مهمترین عوامل رکود، تعلل سیاستگذاران در اعلام قیمت رسمی کارخانهای خودروها بود که موجب شد عرضه از سوی شرکتهای تولیدکننده به حالت نیمهتعطیل درآید. فرآیند تولید نیز تحت تأثیر همین تعللها و عدم اطمینان از سیاستهای آینده، با روندی نسبتاً نزولی همراه شد.
در حوزه واردات نیز، اگرچه بارها از سوی مسئولان وعده ابلاغ آئیننامه اجرایی از ابتدای سال ۱۴۰۴ مطرح شده بود، اما تا میانه خرداد عملاً هیچ اقدام مؤثری انجام نشد و بازار خودروهای وارداتی در شرایطی ایستا و مبهم باقی ماند.
با نگاهی به قیمتها در سه بخش عمده بازار -خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی- روشن است که بازار به هیچوجه مسیر مشخصی را دنبال نمیکند. نه روند صعودی ثابتی مشاهده میشود که ناشی از افزایش تقاضا یا کاهش عرضه باشد و نه کاهش ملموسی که نشاندهنده ریزش هیجانات یا اصلاح قیمتها باشد. بلکه آنچه امروز در بازار خودرو دیده میشود، نوعی بلاتکلیفی مزمن حاصل از تلاقی بحرانهای ژئوپلیتیک، نبود برنامهریزی روشن در حوزه تولید و تجارت خودرو و عدم اتخاذ تصمیمات قاطع و کارشناسی از سوی متولیان است.
به نظر میرسد اگر سیاستگذاران بخواهند از وضعیت فعلی عبور کنند، تنها راه، پایان دادن به سردرگمیهای تصمیمگیری، ایجاد شفافیت در قیمتگذاری و افزایش اعتماد عمومی به بازار از طریق پیامهای روشن و اقدامات عملی است.
همچنین در چنین شرایطی، تسریع در روند واردات خودرو میتواند بهعنوان یکی از معدود راهکارهای کوتاهمدت برای خروج بازار از وضعیت رکودی فعلی مطرح شود. ورود خودروهای جدید، بهویژه در کلاسهای قیمتی میانی و اقتصادی، نهتنها موجب افزایش رقابت و شکستن انحصار در بازار داخلی میشود، بلکه به کاهش انتظارات تورمی و متعادلسازی قیمتها نیز کمک خواهد کرد.
در ادامه قیمت خودروهای پرتیراژ بازار آمده است.
| خودرو | قیمت |
| — | — |
| سورن پلاس (XU۷P) | ۷۵۹,۰۰۰,۰۰۰ |
| سورن پلاس (فول) | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| دنا پلاس بورسی | ۹۵۳,۰۰۰,۰۰۰ |
| دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) | ۱,۲۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ موتور TU۳ | ۷۶۶,۰۰۰,۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما | ۹۳۶,۰۰۰,۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۱,۰۷۸,۰۰۰,۰۰۰ |
| رانا پلاس | ۷۷۹,۰۰۰,۰۰۰ |
| تارا دستی V۱ | ۹۶۶,۰۰۰,۰۰۰ |
| ری را | ۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| اطلس G | ۶۳۳,۰۰۰,۰۰۰ |
| ساینا اتوماتیک | ۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| ساینا S | ۵۴۲,۰۰۰,۰۰۰ |
| کوییک S | ۵۱۵,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین اتوماتیک G | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
| شاهین GL | ۹۰۷,۰۰۰,۰۰۰ |