ماتزی فرمولا فایو یک سوپراسپرت جادهای استثنایی با موتور پنج روتوری وانکل و قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار که صدایی مشابه خودروهای فرمول یک V10 دهه ۹۰ تولید میکند.
این هایپرکار مسابقهای به سبک لمان، علیرغم ظاهر خیرهکنندهاش، دارای جادویی پنهان در زیر پوستهاش است؛ یک موتور وانکل پنج روتوری که از مزدا الهام گرفته و زمانی در لمان میدرخشید. این موتور توانایی تولید ۱۵۰۰ اسب بخار در چرخها را دارد که قدرتی در حد بوگاتی شیرون است و صدایی شبیه خودروهای فرمول یک دهه ۹۰ با موتور V10 ارائه میدهد. دیوید ماتزی، بنیانگذار شرکت ماتزی فرمولا در آلاباما، که خود راننده آزمایشی این پروژه است، پیشینهای در موسیقی دارد و صدای فرمول یک را الهامبخش اصلی این پروژه میداند.
ماتزی فرمولا فایو اولین بار در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و بر پایه یک کیت کار سبک به نام سوپرلایت SL-C ساخته شده که توسط شرکتی مستقل برای استفاده در پیست و خیابان طراحی شده است. این پایه برای دیوید حیاتی بود زیرا سفارشیسازی را بدون نیاز به طراحی یا قالبگیری پنلهای بدنه آسانتر کرد و هزینهها را کاهش داد. این خودرو دارای بدنه فایبرگلاس و نمای جلوی آن یادآور کانسپت مزدا فورای در سال ۲۰۰۷ است. شاسی خودرو از یک مونوکوک آلومینیومی فوقسخت ساخته شده و سیستم تعلیق دو جناغی در جلو و عقب با لاستیکهای اسلیک میشلن دارد. مخزن سوخت سفارشی پشت دو صندلی مسابقهای کابین قرار گرفته و سه رادیاتور شامل یکی در هر سایدپاد کناری و سومی زیر پوسته جلو برای خنککاری تعبیه شده است.
وزن کلی فرمولا فایو کمی بیش از ۱۰۹۰ کیلوگرم است، یعنی سبکتر از مزدا MX-5 میاتا. موتور وانکل پنج روتوری که در وسط نصب شده و ساخته شرکت BiletPro است، توسط یک توربوشارژر عظیم گرت G57 تغذیه میشود که توربین آن ۲۰ درصد بزرگتر از مدل استاندارد است. این موتور قدرتی دیوانهوار، ۱۵۰۰ اسب بخار در چرخها تولید میکند و نیرو از طریق گیربکس شش سرعت هولینگر MXT با تعویض دنده پدالی به چرخهای عقب منتقل میشود. اگرچه هنوز آزمایش کامل انجام نشده، اما حداکثر سرعت این خودرو احتمالاً بیش از ۳۲۲ کیلومتر در ساعت خواهد بود و نکته جالب اینکه فرمولا فایو فاقد فرمان هیدرولیک و بوستر ترمز است.
پاسخ ساده برای انتخاب موتور پنج روتوری، تولید صدای V10 فرمول یک است. دیوید ماتزی میگوید من عاشق موتور شش روتوری هستم اما چیزی منحصربهفرد در موتور پنج روتوری وجود دارد که فکر میکنم خاص خواهد بود. موتور وانکل مثل یک موتور پیستونی دو زمانه عمل میکند؛ بهعبارتدیگر، یک موتور وانکل پنج روتوری در ۹ هزار rpm دقیقاً صدایی شبیه به یک پیشرانهٔ پیستون در دور ۱۸ هزار rpm مثل موتورهای فرمول یک دهه ۹۰ تولید میکند.
این خودرو در خیابانهای عمومی آزمایش شده و دیوید، بهناچار برای رعایت به محدودیتهای سرعت، پدال گاز را کامل فشار نداده است (قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری به ۱۲۰۰ اسب بخار محدود شده بود). بااینحال، صدای موتور پنج روتوری، حتی در دورهای پایین، بهوضوح یادآور موتورهای V10 فرمول یک اواخر دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ است.