پروژه طراحی و توسعه گیربکس هیبریدی پیشرفته با نام DHT از بهمن ۱۴۰۳ همزمان با شروع دوره جدید مدیریت بخش خصوصی در ایران‌خودرو آغاز شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این پروژه ملی در تیرماه ۱۴۰۵ وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.

مهدی پازوکی، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، با اعلام این خبر گفت: سیستم هیبریدی این خودرو دارای توان ۱۵۰ کیلووات (۲۰۰ اسب بخار) و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر در حالت موازی است که قابلیت رانندگی بسیار جذابی را برای یک خودرو سدان ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: در مرحله اول، گیربکس هیبریدی DHT روی محصول تارا هیبریدی با موتور TU۵ NA به‌روزرسانی‌شده و مبتنی بر چرخه اتکینسون نصب خواهد شد. تولید اولیه این خودرو شش هزار دستگاه خواهد بود که در سال ۱۴۰۶ به ۳۰ هزار دستگاه در سال افزایش می‌یابد.

به گفته پازوکی، گیربکس هیبریدی در مرحله بعدی توسعه، از سال ۱۴۰۷ روی خودروی ری‌را با موتور توربوشارژ TU۵ TC نیز نصب خواهد شد. پروژه DHT یکی از مهم‌ترین طرح‌های فن‌آورانه ایران‌خودرو در مسیر تحول صنعت خودرو و ارتقای بهره‌وری و سازگاری با محیط‌زیست به‌شمار می‌رود.

وی در خصوص ویژگی‌های تارا با گیربکس هیبریدی توضیح داد: این خودرو با کانسپت HEV طراحی شده است که از نظر فنی، بهترین گزینه برای شرایط فعلی ایران است؛ زیرا برخلاف خودروهای PHEV، نیاز به اتصال به برق شهری ندارد و تمام فرآیند شارژ باتری به‌صورت داخلی انجام می‌شود. در این فناوری، موتور برقی مسئول شتاب‌گیری است و در زمان ترافیک شهری، موتور احتراقی خاموش می‌ماند.

پازوکی افزود: باتری مورد استفاده در تارا هیبریدی ظرفیت ۱.۸ کیلووات‌ساعت دارد و مصرف سوخت آن به ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است که نسبت به مدل بنزینی تارا، کاهش مصرفی معادل ۳۵ درصد را نشان می‌دهد.

معاون طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو تاکید کرد: در این ساختار، بازدهی موتور احتراق داخلی که در حالت سیکل شهری حدود ۱۲ درصد است، با استفاده از سیکل اتکینسون و بهینه‌سازی ساختاری به ۳۵ درصد افزایش یافته است و همین موضوع نقش کلیدی در کاهش مصرف و ارتقای عملکرد کلی خودرو دارد.

با تحقق این پروژه، ایران‌خودرو گام بلندی به سوی بومی‌سازی فناوری‌های روز خودروهای هیبریدی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی برخواهد داشت.

توسط autokhabari.ir