به گزارش مجله ماشین، لاندو نوریس، راننده تیم مکلارن، در پی یک نبرد نفسگیر با همتیمی خود، اسکار پیاستری، سومین پیروزی فصل ۲۰۲۵ و هفتمین پیروزی کلی خود را در مسابقات فرمول یک به دست آورد. مکلارن در این گرندپری که در پیست ردبول رینگ اتریش برگزار شد، با کسب جایگاههای اول و دوم، نمایشی بینظیر از قدرت خود را به اجرا گذاشت و شارل لکلرک از فراری، در جایگاه سوم قرار گرفت.
حادثه دور اول و خروج قهرمان
مسابقه برای مکس ورشتپن، قهرمان فصل گذشته و راننده ردبول، به بدترین شکل ممکن آغاز شد. در دور اول، درگیری او با کیمی آنتونلی، راننده تازهکار مرسدس، به حذف هر دو از مسابقه منجر شد. ورشتپن که شروع خوبی داشت و توانسته بود از لیام لاوسون (ریسینگ بولز) سبقت بگیرد، در پیچ سوم مورد برخورد آنتونلی قرار گرفت. آنتونلی که از جایگاه نهم خط آغاز کرده بود، در تلاش برای سبقتگیری، نقطه ترمزگیری خود را اشتباه محاسبه کرد و با قفل کردن چرخها، به کنار خودروی ورشتپن برخورد کرد. این حادثه بلافاصله منجر به ورود ماشین ایمنی (Safety Car) به پیست شد.
نبرد تمامعیار مکلارنها
پس از خروج ماشین ایمنی، نبرد اصلی میان دو مکلارن آغاز شد. پیاستری در دور ششم حمله خود را آغاز کرد، اما نوریس موفق شد از موقعیت خود دفاع کند. با این حال، پیاستری تسلیم نشد و در دورهای بعدی، به شکلی بیوقفه همتیمی خود را تحت فشار قرار داد. در دور یازدهم، پیاستری در پیچ سوم یک حرکت جسورانه از داخل انجام داد، اما نوریس با هوشمندی، پس از اینکه پیاستری کمی به بیرون پیچ رفت، از داخل سبقت گرفت و موقعیت خود را در پیچ چهارم پس گرفت.
این نبرد جذاب در طول بخش اول مسابقه ادامه یافت و نوریس با برتری اندکی پیشتاز ماند. در آستانه اولین پیتاستاپها، پیاستری در دور بیستم تلاشی بیپروا را در پیچ چهارم انجام داد که منجر به قفل شدن چرخهایش و نزدیک شدن خطرناک به نوریس شد.
این اتفاق نشانهای برای نوریس بود تا به پیتاستاپ برود و تایرهای هارد را نصب کند. پیاستری نیز که گزارش داد تایرهایش دچار “فلت اسپات” (سایش یک نقطه از تایر به دلیل قفل شدن چرخ) شده است، در دور ۲۴ برای تعویض تایرها به گاراژ آمد.
تثبیت برتری نوریس و حواشی دورهای پایانی
پس از پیتاستاپها، نوریس با ۶.۵ ثانیه برتری نسبت به پیاستری و فاصله قابل توجهی با لکلرک، به صدر بازگشت. به پیاستری از سوی تیمش هشدار داده شد که حرکتش در پیچ چهارم “بیش از حد ریسکی” بوده و از او خواسته شد تا دیگر چنین تلاشی نکند.
در حالی که مسابقه به نیمه دوم خود نزدیک میشد، فاصله بین مکلارنها و فراریها افزایش یافت. پیاستری ۱۵ ثانیه از لکلرک پیش بود و همیلتون با فاصله کمی پشت سر لکلرک قرار داشت، در حالی که فراریها ۱۷ ثانیه از جورج راسل (مرسدس) پیشی گرفته بودند.
با این حال، نبرد بین دو مکلارن فروکش نکرد و پیاستری بار دیگر شروع به نزدیک شدن به نوریس کرد و در دور ۴۰، فاصله ۶.۵ ثانیهای را به کمی بیش از سه ثانیه کاهش داد.
پایان مسابقه و نتایج نهایی
نوریس آخرین پیتاستاپ خود را در دور ۵۳ انجام داد و از تایرهای مدیوم استفاده کرد. پیاستری نیز در دور بعدی به پیتلاین آمد و در حالی که نوریس از کنارش عبور میکرد، در پشت سر فرانکو کولاپینتو و یوکی سونودا قرار گرفت.
در دورهای پایانی، کولاپینتو در تلاش برای سبقتگیری، دچار قفل شدن چرخها شد و از مسیر خارج گشت. سونودا به راحتی از او عبور کرد و جایگاه پانزدهم را به دست آورد. کولاپینتو که سعی داشت به دنبال خودروی ردبول حرکت کند، ناخواسته باعث شد پیاستری از مسیر خارج شود و کنترل خودرویش را از دست بدهد. این حرکت منجر به دریافت پنج ثانیه جریمه زمانی برای راننده آرژانتینی شد.
این حادثه باعث شد پیاستری چهار ثانیه از نوریس عقب بیفتد، اما بار دیگر شروع به جبران فاصله کرد. نوریس از مهندس مسابقهاش، ویل جوزف، درخواست کمک برای حفظ سرعت کرد و با راهنماییهای او برای کاهش اتلاف زمان در پیچهای ۱ و ۳، فاصله تثبیت شد.
و پس از ۷۰ دور هیجانانگیز، لاندو نوریس از خط پایان عبور کرد تا سومین پیروزی خود در فصل ۲۰۲۵ و هفتمین پیروزی کلی خود را جشن بگیرد. پیاستری ۲.۶ ثانیه پشت سر او به خط پایان رسید، در حالی که لکلرک با فاصله نزدیک به ۲۰ ثانیه، سوم شد. لوئیس همیلتون در فراری دیگر چهارم شد و جورج راسل پنجم شد. لیام لاوسون نیز جایگاه ششم قوی را برای ریسینگ بولز به ارمغان آورد. فرناندو آلونسو (استون مارتین) هفتم شد و گابریل بورتولتو، شاگردش، با کسب جایگاه هشتم، اولین امتیازات فرمول یک خود را کسب کرد. نیکو هالکنبرگ (کیک سائوبر) نیز با قرار گرفتن در جایگاه نهم، یک نتیجه دو امتیازی برای تیمش رقم زد و آخرین امتیاز به استبان اوکون از تیم هاس رسید.
نتایج کامل فرمول یک اتریش ۲۰۲۵
برچسب ها: فرمول یک
لینک کوتاه نوشته
گزارش فرمول یک اتریش ۲۰۲۵
کپی لینک
source