تولید انبوه گیربکس هیبریدی ایران‌خودرو از سال آینده آغاز می‌شود.

پروژه طراحی و توسعه گیربکس هیبریدی پیشرفته از بهمن ۱۴۰۳ همزمان با شروع دوره جدید مدیریت بخش خصوصی در شرکت ایران‌خودرو آغاز شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این پروژه ملی در تیرماه ۱۴۰۵ وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد.

مهدی پازوکی، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، با اعلام این خبر گفت: سیستم هیبریدی این خودرو دارای توان ۱۵۰ کیلووات (۲۰۰ اسب بخار) و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر در حالت موازی است که قابلیت رانندگی بسیار جذابی را برای یک خودرو سدان ایجاد می‌کند.

وی افزود: در مرحله اول، گیربکس هیبریدی روی محصول تارا هیبریدی با موتور TU۵ NA به‌روز شده و مبتنی بر چرخه اتکینسون نصب خواهد شد. تولید اولیه این خودرو ۶ هزار دستگاه خواهد بود که در سال ۱۴۰۶ به ۳۰ هزار دستگاه در سال افزایش می‌یابد.

به گفته پازوکی، این گیربکس در مرحله بعدی توسعه، از سال ۱۴۰۷ روی خودروی ری‌را با موتور توربو شارژ TU۵ TC نیز نصب خواهد شد. پروژه گیربکس هیبریدی یکی از مهم‌ترین طرح‌های فن‌آورانه ایران‌خودرو در مسیر تحول صنعت خودرو و ارتقای بهره‌وری و سازگاری با محیط‌زیست است.

پازوکی با اشاره به ویژگی‌های تارا هیبریدی گفت: این خودرو با کانسپت HEV طراحی شده است که از نظر فنی، بهترین گزینه برای شرایط فعلی ایران است. زیرا برخلاف خودروهای PHEV، نیاز به اتصال به برق شهری ندارد و تمام فرآیند شارژ باتری به‌صورت داخلی انجام می‌شود.

وی افزود: باتری مورد استفاده در تارا هیبریدی ظرفیت ۱.۸ کیلووات‌ساعت دارد و مصرف سوخت آن به ۴.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته است که نسبت به مدل بنزینی تارا، کاهش مصرفی معادل ۳۵ درصد را نشان می‌دهد.

معاون طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: در این ساختار، بازدهی موتور احتراق داخلی که در حالت سیکل شهری حدود ۱۲ درصد است، با استفاده از سیکل اتکینسون و بهینه‌سازی ساختاری به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

با تحقق این پروژه، ایران‌خودرو گام بلندی به سوی بومی‌سازی فناوری‌های روز خودروهای هیبریدی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی برخواهد داشت.

توسط autokhabari.ir