شرکت باجاج آتو، یکی از تولیدکنندگان پیشرو وسایل نقلیه در هند است که در زمینه تولید موتورسیکلت، اتوریکشا و خودرو فعالیت دارد. موتورسیکلت‌های این برند در بازار ایران از جایگاه نسبتاً خوبی برخوردارند و بسیاری از مدل‌های آن در ایران خرید و فروش می‌شوند. باجاج دومینار 250 یکی از موتورسیکلت‌های این برند است که در ایران حضور دارد.

حدود 5 یا 6 سال از معرفی باجاج دومینار 250 در هند می‌گذرد و به دلیل مشکلات گمرکی، حضور این موتور در ایران زمان برد. کلاس موتور باجاج دومینار 250، استریت است و می‌تواند گزینه‌ای نسبتاً مناسب برای موتورسواران حرفه‌ای و حتی نیمه حرفه‌ای باشد. این نسخه پس از ناموفق بودن دومینار 400 طراحی و به بازار عرضه شد و نسخه‌ای سبک‌تر از باجاج dominar 400 است و شباهت زیادی به KTM دوک 390 دارد.

از نظر ظاهری، باجاج دومینار 250 همان باجاج دومینار 400 محسوب می‌شود و شاید تنها تغییر ایجاد شده در بخش رنگ‌بندی موتورسیکلت باشد. در قسمت چراغ جلو، یک چراغ نسبتاً بزرگ و پویا وجود دارد که از نوع LED است و آینه‌ها به صورت چندضلعی طراحی شده‌اند و دید نسبتاً مطلوبی را در اختیار راکب قرار می‌دهند.

فرمان این موتور دقیقا همان فرمان باجاج دومینار 400 است و تغییر خاصی در آن دیده نمی‌شود. دکمه‌هایی که روی فرمان دومینار 400 وجود دارند، دقیقا با همان ترتیب برای دومینار 250 نیز لحاظ شده‌اند.

در مورد صفحه کیلومتر این موتور نمی‌توان چندان امیدوار بود؛ چرا که برخلاف مدل قبلی، حتی اطلاعات ساده‌ای مثل مصرف سوخت یا مسافت طی شده را نیز نشان نمی‌دهد. ظرفیت باک دومینار 250، 13 لیتر است و به نظر می‌رسد برای سفرهای خارج از جاده حجم چندان بالایی نیست.

اگر به بررسی زین این موتور بپردازیم، می‌توانیم بگوییم که زین این موتورسیکلت پهن است و نرمی قابل قبولی دارد. ارتفاع زین این موتور از زمین 800 میلی‌متر محاسبه شده و اگر بیشتر از 170 سانتی‌متر قد داشته باشید، به احتمال زیاد در سواری، مشکل هندلینگ را تجربه نخواهید کرد.

وزن موتور دومینار 250، 180 کیلوگرم گزارش شده که وزن نسبتاً بالایی محسوب می‌شود. ابعاد باجاج 250 دقیقا مشابه باجاج دومینار 400 بوده و به شرح زیر است: طول 2156 میلی‌متر، عرض 836 میلی‌متر، ارتفاع 1112 میلی‌متر.

در بخش فنی، شرکت باجاج تفاوت‌هایی را در دومینار 250 ایجاد کرده و در این بخش این موتورسیکلت با نسخه دومینار 400 متفاوت شده است. انجین این موتورسیکلت 248.7 سی‌سی است و از سیستم آب خنک بهره می‌برد. موتورسیکلت باجاج دومینار 250، تک سیلندر است و می‌تواند قدرتی حدود 27 اسب بخار تولید کند و گشتاوری معادل 23 نیوتن متر در 6500 دور در دقیقه داشته باشد.

این موتورسیکلت، در حدود 3.82 ثانیه شتاب صفر تا صد را طی می‌کند و تقریباً نیم ثانیه از شتاب KTM 250 پایین‌تر است. حداکثر سرعت محاسبه شده برای دومینار 250، 155 کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت آن 3 لیتر در حدود 100 کیلومتر گزارش شده که تا حدودی زیاد به نظر می‌رسد.

در قسمت شاسی و سیستم تعلیق موتور باجاج دومینار 250، شاهد کمک فنر دوشاخ معکوس در قسمت جلو و کمک فنر مونوشاک قابل تنظیم در قسمت عقب هستیم.

باجاج دومینار 250 با وجود ظاهر نسبتاً خشنی که دارد، موتور نسبتاً راحتی است و در سواری مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند. کلاچ این موتور نرم است و عملکرد دریچه گاز روان است.

فرمان باجاج دومینار 250 کمی پهن به نظر می‌رسد، ولی در حالت کلی مشکلی برای راکب ایجاد نمی‌کند. اگر بالای 170 سانتی‌متر قد داشته باشید، تجربه رانندگی خوبی را خواهید داشت.

در پایان می‌توان گفت موتورسیکلت باجاج دومینار 250 با وجود طراحی نسبتاً جذاب خود، ضعف‌هایی در زمینه صفحه کیلومتر و طلق شیشه‌ای خود دارد. علاوه بر این موارد، به نظر می‌رسد اگر وزن آن سبک‌تر بود، می‌توانست به گزینه‌ای ایده‌آل‌تر برای سواری تبدیل شود.

توسط autokhabari.ir