فولکس‌واگن در جریان مسابقه ۲۴ ساعته نوربرگ‌رینگ، از مدل گلف GTI ادیشن ۵۰ پرده برداشت. این رونمایی، آغاز جشن‌های پنجاهمین سالگرد معرفی این مدل نمادین را رقم می‌زند و از قدرتمندترین گلف GTI تولید شده تا به امروز است.

اگرچه عنوان اولین هاچ‌بک داغ جهان به سیمکا ۱۱۰۰TI مدل ۱۹۷۳ تعلق دارد، اما گلف GTI نخستین هاچ‌بکی بود که به موفقیتی چشمگیر دست یافت. در طول هشت نسل، بیش از ۲.۵ میلیون دستگاه از این خودرو تولید شده است. حال، در آستانه پنجاهمین سالگرد این مدل، فولکس‌واگن از گلف GTI ادیشن ۵۰ ۲۰۲۵ در یکی از مشهورترین پیست‌های مسابقه‌ای اروپا، یعنی نوربرگ‌رینگ نوردشلایفه، رونمایی کرد. این خودرو که قدرتمندترین GTI تاریخ لقب گرفته، توانست زمان دور ۷ دقیقه و ۴۶.۱۳ ثانیه را در این پیست ثبت کند. با عرضه این نسخه تولید محدود، فولکس‌واگن نه تنها عملکرد و دقت، بلکه شور و اشتیاقی را که جامعه GTI را به حرکت درآورده، جشن می‌گیرد.

تیم مهندسی مسئول گلف GTI ادیشن ۵۰ ۲۰۲۵ تمرکز خود را بر ارتقای پیشرانه و سیستم تعلیق گذاشته، اما بخش طراحی مسیر میان‌بری را انتخاب کرده است. در نمای جلو، به جای تغییرات خاص، از طراحی مدل گلف GTI کلاب‌اسپرت ۲۰۲۴ استفاده شده است. این خودرو دارای همان نوار قرمز رنگ بالای خط LED است که چراغ‌های جلوی باریک و زاویه‌دار را به هم متصل می‌کند. در همین حال، سپر جلو با یک ورودی هوای عریض با طرح مشبک لانه زنبوری و عناصر بومرنگ‌شکل هم‌رنگ بدنه، یکپارچه شده است.

در نمای جانبی، افراد ریزبین می‌توانند تفاوت‌های بین گلف GTI ادیشن ۵۰ ۲۰۲۵ و مدل کلاب‌اسپرت را تشخیص دهند. برای شروع، نسخه سالگردی با رینگ‌های ۱۹ اینچی آلیاژی فورج‌کاری شده Warmenau و لاستیک‌های بریجستون با فاق کوتاه عرضه می‌شود. به لطف سیستم تعلیق بازطراحی‌شده، این خودرو ۱۵ میلی‌متر پایین‌تر از سطح زمین قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پوشش آینه‌های جانبی مشکی با لوگوی GTI 50 مزین شده‌اند. فولکس‌واگن این خودرو را در پنج رنگ بیرونی از جمله سفید خالص، خاکستری مون‌استون، مشکی متالیک گرانادیلا، سبز خزه تیره و قرمز تورنادو عرضه می‌کند. دو رنگ آخر به طور انحصاری برای این مدل سالگردی در دسترس هستند.

فولکس‌واگن گلف GTI ادیشن ۵۰ با سقف مشکی استاندارد و یک نوار متمایز که از مشکی به قرمز تورنادو تغییر رنگ می‌دهد، ساخته شده است. در عقب، زیر سپر، می‌توان سیستم اگزوز دوگانه تیتانیومی آکراپوویچ را مشاهده کرد که برای این نسخه سالگردی از گلف GTI به صورت استاندارد ارائه شده است. مانند نسخه کلاب‌اسپرت، سر اگزوزها به خوبی بین باله‌های دیفیوزر عقب خودرو یکپارچه شده‌اند.

در داخل، گلف GTI ادیشن ۵۰ ۲۰۲۵ ادای احترامی به میراث موتوراسپرت این برند است. صندلی‌های اسپرت با پشت‌سری یکپارچه دارای لوگوهای گلدوزی شده GTI بر روی پشتی صندلی‌ها هستند و با ترکیبی از آلکانتارا و پارچه پوشانده شده‌اند. طراحی آن‌ها یادآور اولین گلف GTI است که در سپتامبر ۱۹۷۵ رونمایی شد. در مقابل راننده، یک فرمان اسپرت چندمنظوره با روکش چرم قرار دارد که لوگوی GTI 50 را در پره پایینی خود جای داده و دارای پدل‌شیفترهای یکپارچه برای گیربکس هفت سرعته اتوماتیک است. سیستم اطلاعات سرگرمی نیز با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، امکانات به‌روز و کاملی را ارائه می‌دهد.

زیر کاپوت، گلف GTI ادیشن ۵۰ ۲۰۲۵ با قدرتمندترین نسخه از موتور دو لیتری EA888 عرضه می‌شود. فولکس‌واگن این موتور را به گونه‌ای تنظیم کرده است که ۳۲۵ اسب بخار قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به نسخه کلاب‌اسپرت تولید کند. همانند GTI اصلی، ادیشن ۵۰ نیز قدرت خود را تنها از طریق یک دیفرانسیل الکترونیکی کنترل شده به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. گیربکس هفت سرعته اتوماتیک به صورت استاندارد عرضه می‌شود. به لطف این پیشرانه، خودرو می‌تواند در ۵.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن به صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

توسط autokhabari.ir