صنعت خودرو و قطعهسازی کشور در خط مقدم نبرد اقتصادی قرار گرفتهاند و با چالشهای جدی مواجه هستند. محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازان، به تشریح ابعاد این بحران و راهکارهای مقابله با آن پرداخته است.
به گفته نجفیمنش، بحران نقدینگی تهدیدی جدی برای حیات صنعت قطعهسازی است و تعدیل نیرو در بسیاری از واحدهای قطعهسازی به دلیل مشکلات مالی، نگرانکننده است. وی این وضعیت را هدفی که “دشمنان و بدخواهان کشور” در پی آن هستند، میداند و حملات هوشمندانه به صنعت قطعهسازی را تلاشی برای تحت فشار قرار دادن کل صنعت خودرو توصیف میکند.
یکی از گلایههای اصلی فعالان این صنعت، تداوم قیمتگذاری دستوری است. نجفیمنش تصریح کرده است که با وجود تأکید بر حذف این سیاست در برنامه هفتم توسعه و شورای رقابت، خودرو همچنان مشمول آن است و این موضوع سودآوری و توانایی قطعهسازان برای سرمایهگذاری مجدد را تحت تأثیر قرار داده است.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو، مشکلات ارزی را نیز یک بحران دیگر میداند و از تخصیص ناعادلانه ارز انتقاد میکند. وی مجموع ارز دریافتی صنعت قطعهسازی را نیمی از ارزی میداند که به واردات قطعات منفصله و خودروهای کامل اختصاص مییابد و این نابرابری را تولیدکنندگان داخلی را در مضیقه قرار میدهد.
نجفیمنش با تأکید بر هوشمندی عملکرد دشمن، واردات بیرویه خودرو را بهانهای برای “سرکوب” صنعت خودرو و قطعهسازی داخلی میداند و از دولت و مجلس میخواهد که با درک صحیح اهداف دشمن، هوشمندانه عمل کنند و از صنعت خودرو به عنوان یک “پدافند اقتصادی” برای محافظت از کشور استفاده کنند.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازان، بر نقش حمایتی حیاتی دولت و بانک مرکزی از صنعت خودرو و قطعهسازی تأکید میکند و از دولت میخواهد که در پرداخت دستمزد و حق بیمه پرسنل قطعهسازان یاریرسان باشد و تسهیلات جدیدی را برای عبور قطعهسازان از بحران فعلی ارائه کند.
نجفیمنش در پایان سخنان خود، تأکید میکند که قطعهسازان به عنوان “سربازان این جنگ اقتصادی” تمام تلاش خود را برای “عدم توقف تولید” به کار خواهند بست و تحقق این مهم نیازمند حمایتهای ویژه دولتی است.