افزایش قیمت رسمی خودرو که قیمت محصولات داخلی را به بالای نیم میلیارد تومان رسانده است، بازار را از تعادل خارج کرده و با کاهش درآمد خانوارها، تقاضا برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته است. در این شرایط، خودروسازان باید استراتژیهای فروش خود را بازنگری کنند تا بتوانند به تعادل بازار کمک کنند.
قیمت خودرو پس از ماهها کشمکش و تایید و تکذیبهای متعدد افزایش یافت و خودروسازان فروش محصولات خود را با نرخهای جدید آغاز کردند. با این حال، با توجه به رشد قیمت خودروهای داخلی به بالای نیم میلیارد تومان و افت محسوس درآمد خانوارها، بازار خودرو دچار مشکلات جدی شده است.
در گذشته، تقاضا برای خودروهای اقتصادی، پرتیراژ و وارداتی مشخص بود، اما اکنون این تقسیمبندی مخدوش شده و حتی ارزانترین خودروهای بازار نیز از دسترس افراد خارج شدهاند. قیمت خودروهای پرتیراژ نیز بسیار افزایش یافته و بسیاری از آنها بیشتر از یک میلیارد تومان خرید و فروش میشوند.
بنابراین، میتوان پیشبینی کرد که بازار خودروهای داخلی در آینده نزدیک با بحران تقاضا مواجه شود. نشانههای این موضوع، خروج دلالان و واسطهگران از بازار خودرو است. همچنین، نبود توانایی خرید خودرو، نه نبود نیاز آن، تقاضا را کاهش داده است.
در این شرایط، خودروسازان باید استراتژیهای فروش خود را تغییر دهند تا بتوانند به تعادل بازار کمک کنند. یکی از اولویتهای اصلی، بازنگری در شیوههای پرداخت و مدلهای تامین مالی برای خرید خودرو است. تقویت واقعی و هدفمند فروش اقساطی میتواند به عنوان یکی از کلیدیترین ابزارهای تحریک تقاضا ایفای نقش کند.
همچنین، خودروسازان میتوانند با الگوبرداری از مدلهای موفق در دیگر کشورها، به سمت طراحی روشهای نوین فروش حرکت کنند، مانند عرضه خودرو در قالب اشتراک بلندمدت یا لیزینگ عملیاتی. ورود خودروسازان ایرانی به این عرصه میتواند به بازیابی بخشی از تقاضای سرکوبشده بینجامد.
در کنار ابزارهای مالی، مساله بازطراحی سبد محصول نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تولید خودروهایی با هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت اقتصادی، طراحی ساده اما ایمن و قیمت تمامشده پایین نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت برای بقا در بازار است.
افزایش جذابیت خرید در چنین بازار کمرمقی، نیازمند طراحی بستههای فروش همراه با مشوقهایی است که ارزش ادراکی محصول را نزد خریدار افزایش دهد. ارائه خدمات پس از فروش رایگان تا یک یا دو سال، گارانتی بلندمدت، تخفیف بیمه بدنه یا سرویسهای دورهای رایگان، از جمله ابزارهایی هستند که در بازارهای جهانی بهطور گسترده استفاده میشوند.
میتوان گفت که آینده بازار خودرو حالا تا حد زیادی به هوشمندی در طراحی سیاستهای فروش گره خورده است. در وضعیتی که بازار از کارکرد سنتی خود خارج شده، درآمدها همراستا با تورم رشد نکردهاند و چشمانداز اقتصادی کشور مملو از نااطمینانی است، نمیتوان با روشهای گذشته، انتظار نتایج متفاوت داشت. خودروسازان ناچارند از مسیرهای جدید به سراغ تقاضای پنهان یا سرکوبشده بروند.