مصرف بنزین در ۱۲ روز اول جنگ به میزان ۵۰ درصد افزایش یافت و به رقم بی‌سابقه ۲۰۰ میلیون لیتر در روز رسید. این افزایش مصرف در شرایطی رخ داد که به گفته رضا نیکزاد، عضو هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور، مصرف سی ان جی در دو روز اول جنگ به طرز چشمگیری کاهش یافت.

کاهش مصرف سی ان جی در روزهای ابتدایی جنگ، آن هم در شرایطی که صف‌های طولانی برای بنزین ایجاد شده بود و سهمیه‌بندی بنزین اعمال می‌شد، تعجب‌آور بود. حتی با وجود این کاهش، جایگاه‌های سی ان جی با چالش‌های زیادی مواجه شدند و برخی از آنها از مدار خارج شدند.

برخی از دارندگان خودروهای دوگانه‌سوز برای حمل بار بیشتر، اقدام به بازکردن مخازن سی ان جی خود کردند. این در حالی بود که عمده مشتریان سی ان جی، صاحبان وانت‌ها هستند که به دلیل توقف جابجایی بار در آن روزها، عملا صنعت سی ان جی مشتریان اصلی خود را از دست داده بود.

نیکزاد، مهم‌ترین دلیل کاهش مصرف سی ان جی در سال‌های اخیر را اختلاف کم قیمت آن با بنزین عنوان کرد. به گفته او، هزینه بنزین برای پیمودن ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر مسیر، حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان است، در حالی که این هزینه با سی ان جی حدود ۲۰ هزار تومان است. اختلاف ۶۰ هزار تومانی بین دو سوخت، عملا جذابیت سی ان جی را از بین برده است.

با اشاره به افزایش مصرف بنزین به ۲۰۰ میلیون لیتر در شبانه‌روز، نیکزاد تاکید کرد که در این شرایط، ظرفیت موجود در صنعت سی ان جی می‌تواند کمک بزرگی به تامین سوخت کشور کند، اما سیاست‌گذاری‌های اشتباه، این صنعت را در شرایط بسیار حساس و شکننده‌ای قرار داده است.

او معتقد است که برای کاهش آسیب‌پذیری شبکه تامین سوخت کشور، باید به سمت تنوع‌بخشی در سبد سوخت خود حرکت کنیم و از ظرفیت‌های موجود در حوزه سی ان جی استفاده کنیم.

همچنین، خزانه‌دار انجمن سی ان جی کشور به بدعهدی خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه‌سوز اشاره کرد و گفت که علیرغم شرایط بحرانی تامین بنزین و افزایش واردات، هنوز اراده کافی برای تولید این نوع خودروها از سوی خودروسازان دیده نمی‌شود.

تولید خودروهای دوگانه‌سوز از سال ۹۰ به طور مداوم کاهش یافته، به طوری که در سال گذشته تنها ۲۸ هزار دستگاه از این خودروها تولید شد. اگر این روند ادامه یابد، صنعت سی ان جی ورشکسته خواهد شد.

مصرف سی ان جی در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳ میلیون لیتر در روز بود که به ۱۹ میلیون لیتر در سال گذشته و به حدود ۱۶ میلیون لیتر در امسال کاهش یافته است.

نیکزاد در پایان با اشاره به توزیع رایگان سی ان جی در برخی از جایگاه‌های سوخت، گفت که فعالان این صنعت تلاش کردند تا در آن دوران، فشار روانی حاکم بر جامعه را کاهش دهند و فرآیند سوخت‌رسانی به مردم را تسهیل کنند.

توسط autokhabari.ir