فراری از جدیدترین محصول خود با نام آمالفی رونمایی کرد. این مدل جدید با طراحی مشابه روما، اما با بهبودهایی اساسی در نمای روبرو، فضای داخلی و پیشرانه، وارد میدان شده تا استانداردهای جدیدی را برای خودروهای اسپرت موتور جلو از مارانلو تعریف کند.
موتور V8 این کوپه چهار نفره که قرار است جانشین مستقیم مدل پرطرفدار روما باشد، در جلو نصب شده و همچون همیشه قدرت کافی و طنین جذابی را در اختیار راننده قرار میدهد.
از نظر ابعاد و تناسبات، فراری آمالفی شباهت زیادی به مدل روما دارد؛ گلگیرهای عضلانی عقب، دماغه تیز و کاپوت منحنی همچنان حفظ شدهاند. اما نمای روبرو حالا با الهام از مدلهایی نظیر SF90 و ۱۲ Cilindri طراحی شده و دماغهای موسوم به «پوزه کوسه» دارد. در این بخش دو چراغ باریک جلو با یک نوار مشکی به هم متصل شدهاند. در بخش عقب نیز چهار چراغ جداگانه همچنان سر جای خود حضور دارند و نوار مشکی میان آنها جذابیت این نما را دو چندان کرده است.
اما مهمترین تغییر فراری آمالفی در کابین اتفاق افتاده است؛ جایی که مارانلوییها بالاخره به درخواستهای مشتریان پاسخ دادهاند. در این بخش مهندسان دکمههای لمسی روی فرمان را کنار گذاشته و به جای آنها از دکمههای فیزیکی استفاده کردهاند. حتی دکمه استارت لمسی نیز حذف شده و جای خود را به یک دکمه واقعی تیتانیومی داده است.
زیر کاپوت جدیدترین محصول فراری، همان موتور ۸ سیلندر V شکل ۳.۸ لیتری تویین توربو نیروی لازم را تأمین میکند. این موتور حالا ۶۳۱ اسب بخار قدرت در اختیار راننده میگذارد، رقمی که ۱۹ اسب بخار بیشتر از خروجی موتور مدل روما میباشد. در این بین گشتاور موتور بدون تغییر باقی مانده و همچون قبل با ۷۶۰ نیوتن متر برابر است.
با اتکا به این مشخصات فنی، فراری آمالفی شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۳.۳ ثانیه طی میکند. در صورت چسباندن پدال گاز به کف و ادامه شتابگیری، امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۳۱۹ کیلومتر بر ساعت وجود دارد.
فراری میگوید افزایش قدرت حاصل بهبودهای دقیقی در اجزای موتور مانند بهرهگیری از میلسوپاپهای سبکتر، بلوک موتور با ماشینکاری دقیقتر، روغن با گرانروی پایینتر و بهروزرسانی سیستم توربوشارژر است.
فراری آمالفی از سیستم ترمز برقی استفاده میکند که قبلاً در شماری از مدلهای فوق به کار رفته است. در عقب خودرو، یک اسپویلر فعال وجود دارد که در سرعتهای زیاد بالا آمده و پایداری را افزایش میدهد.
این خودرو همچنین از نسخه ۶.۱ سیستم کنترل لغزش جانبی فراری بهره میبرد که دادههای مربوط به فرمان، تعلیق، شتاب و چرخش خودرو را تجزیه و تحلیل کرده و بیشترین چسبندگی و پایداری ممکن را در هر شرایطی فراهم میکند.
از لحاظ ایمنی، آمالفی به مجموعهای کامل از سامانههای کمکراننده مجهز است که شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کمک نگهدارنده بین خطوط و موارد دیگر میشود.
هنوز تاریخ دقیقی برای آغاز تحویل آمالفی اعلام نشده اما پیشبینی میشود تولید این مدل پیش از پایان سال جاری آغاز شود. فراری سال گذشته برند «Amalfi Spider» را نیز به ثبت رسانده و میتوان انتظار داشت نسخه روباز این خودرو در آیندهای نه چندان دور معرفی گردد.
قیمت پایه مدل قبلی یعنی روما، در پایان تولید در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۴۷ هزار دلار بود. اما با توجه به تورم و افزایش تعرفهها، انتظار میرود قیمت مدل آمالفی برای سال ۲۰۲۶ به حدود ۳۰۰ هزار دلار برسد.