در جریان آخر هفته گرندپری بریتانیا ۲۰۲۵ در سیلوراستون، چندین حادثه عجیب برای خودروهای کلاسیک فرمول یک رخ داد که یکی از آن‌ها، سرقت فرمان یک خودروی تاریخی بود؛ و دیگری، آسیب‌دیدگی یک خودروی قدیمی سرجیو پرز توسط اینفلوئنسرهای فضای مجازی.

سرقت فرمان از خودروی کلاسیک لیوتن هاوس CG901

به گزارش مجله ماشین، پلیس نورت‌همپتون‌شایر در حال تحقیق درباره سرقت فرمان از خودروی Leyton House CG901 مدل ۱۹۹۰ متعلق به ایوان کاپلی است؛ خودرویی که توسط آدریان نیوی طراحی شده بود و یکی از نمادهای بازگشت سریع در تاریخ فرمول یک به شمار می‌رود. این خودرو قرار بود در برنامه‌ای ویژه با حضور خود کاپلی، حالا کارشناس اسکای اسپورت، در پیست سیلوراستون به نمایش گذاشته شود.

طبق گزارش‌ها، فردی با تی‌شرت مک‌لارن و یک قوطی نوشیدنی در دست، وارد محوطه نمایش خودروها شد. او ابتدا تلاش کرد فرمان خودروی Brabham BT59 را باز کند اما موفق نشد. سپس به سمت CG901 رفت و توانست فرمان آن را جدا کرده و فرار کند. با وجود تلاش تیم برای نصب فرمان جایگزین از مدل March 891، نقص فنی در گیربکس مانع از حضور این خودرو در پیست شد.

خرابکاری اینفلوئنسرها روی خودروی قدیمی پرز

ماجراهای آخر هفته سیلوراستون به همین‌جا ختم نشد. یک دستگاه Racing Point RP19 که پیش‌تر توسط سرجیو پرز رانده می‌شد، توسط سه اینفلوئنسر فضای مجازی دچار آسیب شد؛ خسارتی که تا ۳۰ هزار پوند برآورد شده است.

یکی از این افراد، مورگان برت‌ویسل ملقب به Angryginge بود که بیش از ۱.۳ میلیون دنبال‌کننده در Twitch دارد و از اعضای تیم Esports ردبول است. او در کنار دو استریمر دیگر به نام‌های ساموئل ایمی (Samham) و چارلی کلارک (Chazza) حضور داشت. در جریان استریم زنده، کلارک تلاش کرد وارد کابین خودرو شود اما ناکام ماند و این موضوع موجب خنده دیگران شد. پلیس اما آن‌ها را به جرم «آسیب به اموال» بازداشت کرد.

پس از ۱۵ ساعت بازداشت، هر سه نفر آزاد شدند اما از ادامه حضور در برنامه‌های سیلوراستون محروم شدند.

رکوردشکنی جمعیت و پیروزی تاریخی نوریس

علی‌رغم این حواشی، گرندپری بریتانیا ۲۰۲۵ یکی از پُر‌جمعیت‌ترین رویدادهای تاریخ فرمول یک بود. طی چهار روز، ۵۰۰ هزار نفر به سیلوراستون آمدند. در روز مسابقه، ۱۶۸ هزار تماشاگر در زیر باران شاهد نخستین پیروزی خانگی لندو نوریس بودند.

اسکار پیاستری بیشتر زمان مسابقه را پیشتاز بود، اما جریمه ۱۰ ثانیه‌ای به‌دلیل تخلف در پشت سیفتی‌کار، او را به رتبه دوم فرستاد. در جایگاه سوم، نیکو هالکنبرگ از رتبه ۱۹ به سکو رسید و پس از ۲۳۹ مسابقه، نخستین پودیوم دوران حرفه‌ای خود را کسب کرد.

 

لینک کوتاه نوشته

سرقت و خرابکاری در گرندپری بریتانیا ۲۰۲۵