به گزارش مجله ماشین، بر اساس گزارش اتحادیه کارگری FIM-CISL، تولید خودروهای سواری شرکت استلانتیس در ایتالیا طی نیمه اول سال ۲۰۲۵ با افت شدید ۳۴ درصدی مواجه شده و تولید خودروهای تجاری نیز ۱۶ درصد کاهش یافته است. این کاهش تولید، که در تمامی پنج کارخانه خودروسازی استلانتیس در ایتالیا رخ داده، زنگ خطری برای این غول خودروسازی و اقتصاد منطقه است. با توجه به تقاضای ضعیف و گذار به سمت خودروهای برقی، چشمانداز تولید در ایتالیا همچنان نگرانکننده است.
استلانتیس، که برندهای معروفی مانند فیات، آلفارومئو و جیپ را در ایتالیا تولید میکند، در نیمه اول سال ۲۰۲۵ تنها ۱۲۳,۹۰۵ دستگاه خودروی سواری و نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه خودروی تجاری تولید کرده است. این ارقام نشاندهنده کاهش کلی ۲۷ درصدی در تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
کارخانه پوملیانو دارکو در نزدیکی ناپل، که ۶۴ درصد از خودروهای سواری ایتالیا را تولید میکند، شاهد افت قابلتوجهی بوده است. این کارخانه که مسئول تولید فیات پاندا، پرفروشترین خودروی ایتالیا، است، با کاهش ۱۵ درصدی تولید این مدل مواجه شده است. سایر کارخانههای استلانتیس در ایتالیا نیز از این بحران در امان نماندهاند.
این کاهش تولید در حالی رخ میدهد که آنتونیو فیلوسا ، مدیرعامل جدید استلانتیس، از اواخر ژوئن ۲۰۲۵ سکان هدایت این شرکت را بر عهده گرفته است. فیلوسا، که پیشتر مدیر برند جیپ بود، با چالشهای متعددی از جمله افت ۱۰ درصدی فروش در بازار کلیدی آمریکا و کاهش ثبتنام خودرو در اروپا مواجه است.
علاوه بر این، روابط استلانتیس با دولت ایتالیا پس از مدیریت کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق، تیره شده بود. تاوارس به دلیل کاهش تولید و تهدید مشاغل محلی با انتقادهای شدیدی از سوی دولت جورجیا ملونی مواجه شد. فیلوسا اکنون متعهد شده است که با افزایش تولید در ایتالیا، روابط با دولت را بهبود بخشد، اما تقاضای ضعیف و گرایش به سمت خودروهای برقی این هدف را دشوار کرده است.
اتحادیه FIM-CISL هشدار داده است که با ادامه این روند، استفاده از طرحهای حمایت اجتماعی، مانند مرخصیهای موقت یا کاهش ساعات کاری، افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، نزدیک به نیمی از نیروی کار استلانتیس در ایتالیا تحت تأثیر این طرحها قرار دارند. این وضعیت نهتنها برای کارگران، بلکه برای زنجیره تأمین خودرو در ایتالیا، که شامل صدها شرکت کوچک و متوسط است، تهدیدی جدی محسوب میشود.
یکی از دلایل اصلی کاهش تولید، تغییر جهت بازار به سمت خودروهای برقی است. استلانتیس، که در سال ۲۰۲۱ از ادغام فیات-کرایسلر و گروه پژو تشکیل شد، در حال سرمایهگذاری روی تولید خودروهای برقی مانند فیات ۵۰۰ الکتریکی و مدلهای لوکس مازراتی است. با این حال، زیرساختهای ناکافی برای شارژ خودروهای برقی و تقاضای پایینتر از انتظار، مانع از رشد سریع این بخش شده است.
علاوه بر این، طرحهای تعرفهای پیشنهادی دونالد ترامپ، میتواند چالشهای بیشتری برای استلانتیس در بازار آمریکا ایجاد کند، جایی که مدلهایی مانند جیپ کامپس و رنهگید از محبوبیت بالایی برخوردارند.
source