به گزارش مجله ماشین، سوزوکی با معرفی جدیدترین موتورسیکلت‌های میان‌وزن خود با نام‌های جی‌ اس‌ ایکس-۸تی (GSX-8T) و جی‌ اس‌ ایکس-۸تی تی (GSX-8TT)، بار دیگر هنر طراحی و مهندسی خود را به رخ کشیده است. برخلاف گمانه‌زنی‌های اولیه مبنی بر معرفی مدل‌های تورینگ، این دو موتورسیکلت در واقع استریت بایک‌های نیکد (naked street bikes) هستند که با الهام از سبک نئو-رترو، ظاهری چشم‌نواز و خیره‌کننده دارند. به نظر می‌رسد سوزوکی با این مدل‌ها، افرادی را هدف قرار داده که به دنبال عملکرد قدرتمند جی‌اس‌ایکس-۸اس (GSX-8S) هستند، اما با چاشنی سبک کلاسیک‌تر.

سوزوکی جی‌ اس‌ ایکس-۸تی
سوزوکی جی‌ اس‌ ایکس-۸تی

شباهت‌ها و تفاوت‌های ظاهری

مدل‌های جی‌ اس‌ ایکس-۸تی و ۸تی‌تی از نظر کلی بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت‌های اصلی در جزئیات طراحی آن‌ها نهفته است. این موتورسیکلت‌ها را می‌توان نسخه‌هایی با حال و هوای قدیمی‌تر از جی‌اس‌ایکس-۸اس استریت‌فایتر (Streetfighter) سوزوکی دانست. هر دو مدل به همان پیشرانه ۷۷۶ سی‌سی دو سیلندر خطی چهار زمانه مجهز شده‌اند که در مدل‌های ۸اس و ۸آر (مدل فَیرینگ‌دار) نیز به کار رفته است. از ویژگی‌های مشترک ظاهری آن‌ها می‌توان به چراغ جلوی گرد با لبه پایین تخت اشاره کرد.

این مدل‌ها اولین موتورسیکلت‌های سوزوکی هستند که به صورت استاندارد با آینه‌های انتهای فرمان (bar-end mirrors) عرضه می‌شوند؛ عنصری که به تمایز آن‌ها از رقیبی مانند هوندا سی‌بی۶۵۰آر (Honda CB650R) با طراحی جلو و بدنه عضلانی مشابه کمک می‌کند.

سوزوکی جی‌ اس‌ ایکس-۸تی
سوزوکی جی‌ اس‌ ایکس-۸تی

رنگ‌بندی و تمایز مدل‌ها

سوزوکی برای این دو موتورسیکلت، رنگ‌بندی‌های چشم‌نوازی را فراتر از گزینه‌های معمول ارائه کرده است. به طور خاص، رنگ‌های سبز متالیک مات فولادی و طلایی سوخته آبنباتی در مدل ۸تی، با کمک‌فنرهای جلوی طلایی (وارونه) ترکیب بسیار جذابی را ایجاد می‌کنند.

تفاوت اصلی مدل ۸تی‌تی نسبت به ۸تی در وجود یک کاور چراغ جلو (هدلایت کُوال) به سبک دهه ۷۰ میلادی و یک کاور زیر موتور (بِلی پَن) است. مدل ۸تی‌تی همچنین دارای برچسب‌های الهام‌گرفته از موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای و رینگ‌های هم‌رنگ بدنه، به همراه کمک‌فنرهای جلوی مشکی و کاورهای جانبی تیره است. انتخاب بین این دو مدل واقعاً دشوار است، اما اگر به دنبال یک موتورسیکلت متمایز هستید، هر دو گزینه عالی خواهند بود.

معرفی سوزوکی جی‌ اس‌ ایکس-۸تی: هنر طراحی و مهندسی
سوزوکی جی‌ اس‌ ایکس-۸تی

فناوری‌های مدرن و عملکرد

جی‌ اس‌ ایکس-۸تی و ۸تی‌تی با انبوهی از فناوری‌های مدرن عرضه می‌شوند؛ از جمله سیستم کنترل گاز برقی (Ride-by-wire throttle)، سه حالت رانندگی با تنظیمات متفاوت برای تزریق سوخت و سیستم جرقه، کوئیک شیفتر دوطرفه (Bi-directional quick-shifter)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و کنترل کشش (Traction control) با سه تنظیم، سیستم کمک کلاچ (Clutch assist) برای تعویض دنده‌های نرم‌تر، و سیستم کمک دور موتور پایین (Low RPM assist) برای جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی موتور. تمامی این تنظیمات را می‌توان از طریق صفحه نمایشگر رنگی ۵ اینچی تی‌اف‌تی (TFT) تنظیم کرد.

مانند سایر مدل‌های این سری، موتور ۷۷۶ سی‌سی با میل‌لنگ ۲۷۰ درجه، توان ۸۲ اسب بخار و گشتاور ۷۸ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. این قدرت برای رانندگی پرنشاط در شهر و بزرگراه، با توجه به وزن ۲۰۱ کیلوگرمی برای مدل ۸تی و ۲۰۳ کیلوگرمی برای مدل ۸تی‌تی، کافی به نظر می‌رسد. ارتفاع ۸۱۵ میلی‌متری زین باعث می‌شود که این موتورسیکلت‌ها برای اکثر موتورسواران قابل دسترس باشند و باتری لیتیوم-یون نیز راه‌اندازی مطمئن در دماهای پایین را تضمین می‌کند.

معرفی سوزوکی جی‌ اس‌ ایکس-۸تی: هنر طراحی و مهندسی
سوزوکی جی‌ اس‌ ایکس-۸تی

ارگونومی و دامنه حرکتی

فرمان‌ها در این مدل‌ها، موقعیت سواری را کمی به سمت جلو متمایل می‌کنند که منجر به تجربه‌ای پویا و در عین حال راحت در طول سواری می‌شود. باک‌های سوخت با طراحی زیبا در مدل‌های ۸تی و ۸تی‌تی، بزرگتر از جی‌اس‌ایکس-۸اس هستند؛ به طوری که می‌توانید ۱۶.۵ لیتر سوخت (به جای ۱۴ لیتر در ۸اس) را پر کنید که شعاع حرکتی بیشتری را فراهم می‌آورد. کمک‌فنرهای جلو و تک کمک‌فنر عقب قابل تنظیم پری‌لود از برند کِی‌وای‌بی (KYB) و کالیپرهای ترمز چهار پیستونه شعاعی (Radially mounted 4-piston calipers) نیسین (Nissin) که با دیسک‌های دوقلوی ۳۱۰ میلی‌متری همراه شده‌اند، تضمین‌کننده عملکردی مطلوب هستند.

قیمت و رقبا

سوزوکی هنوز قیمت‌گذاری برای بازار ایالات متحده را اعلام نکرده است، اما در بریتانیا، مدل ۸تی با قیمت ۹,۵۹۹ پوند (حدود ۱۳,۰۷۵ دلار آمریکا) و مدل ۸تی‌تی با قیمت ۹,۹۹۹ پوند (حدود ۱۳,۶۲۰ دلار آمریکا) عرضه می‌شوند. با توجه به قیمت ۹,۷۴۰ دلاری مدل جی‌اس‌ایکس-۸اس در بازار آمریکا (شامل هزینه‌های حمل و نقل)، پیش‌بینی می‌شود که مدل‌های ۸تی و ۸تی‌تی با قیمتی کمی بالاتر از ۱۰,۰۰۰ دلار وارد بازار شوند.

اگر این پیش‌بینی درست باشد، جی‌ اس‌ ایکس-۸تی و ۸تی‌تی رقیب جدی برای مدل‌هایی مانند هوندا سی‌بی۶۵۰آر مجهز به کلاچ الکترونیکی (E-clutch) با موتور چهار سیلندر و توان ۹۴ اسب بخار (با قیمت حدود ۱۰,۰۰۰ دلار) و ترایدنت ۶۶۰ (Trident 660) از ترایمف (Triumph) با توان ۸۱ اسب بخار و قیمت ۸,۵۹۵ دلار خواهند بود. گزینه‌های جذابی برای کسانی که به دنبال ویژگی‌های مدرن و ظاهری الهام‌گرفته از دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی هستند.

source

توسط autokhabari.ir