منتشر شده در 24 تیر 1404 ساعت 08:00


در این مقاله قصد داریم به بررسی تجربه رانندگی، مزایا و معایب موتور سیکلت یاماها R15 با حجم موتور ۱۵۰ سی سی بپردازیم.
در حال حاضر در جهان و ایران شاهد حضور موتورهای متنوعی هستیم و یکی از سبکهای موتور سیکلتهای موجود، سبک ریس محسوب میشود که طرفداران نسبتاً زیادی نیز دارد. در عمده موتور سیکلتهای ریس تنها چیزی که اهمیت دارد سرعت و شتاب موتور سیکلت است و در واقع به گونهای طراحی شدهاند که بتوانند حرکات سرعتی را به بهترین شکل به نمایش بگذارند. برند یاماها تا حدودی در تولید موتور سیکلتهای کلاس ریس موفق بوده و یکی از موتور سیکلتهایی که در این کلاس تولید کرده است، یاماها آر ۱۵ می باشد.
طراحی و ظاهر موتور یاماها R15

به طور کلی در ظاهر موتورسیکلتهای کلاس ریس شاهد یک طراحی تهاجمی و فرم بدنه خاص هستیم و موتور سیکلت یاماها آر ۱۵ به گونهای طراحی شده که بتواند اصالت خود را نشان دهد. در واقع میتوان گفت در این موتور سیکلت شاهد رد پایی از یاماها آر۱ هستیم و طراحی جلو تا انتهای موتور همگی طراحی یاماهاR1 را القا میکنند.
در قسمت جلوی موتور سیکلت R15 چراغها از نوع ال ای دی و در مرکز طراحی شدهاند و پرتاب نور خوبی را برای راکب فراهم میکنند. فرمان موتور سیکلت و قرار گرفتن کلیدها روی آن همگی مشابه نسخههای رئیس یاماها است شاهد تغییر خاصی در این بخش نیستیم. در کیلومتر شمار یاماها آر ۱۵ شاهد یک صفحه کیلومتر دیجیتالی هستیم و اطلاعات مهمی مثل دور موتور، سرعت، میزان سوخت، موقعیت دنده، مسافت طی شده و همچنین ساعت در این پنل دیجیتالی نمایش داده میشود. در این صفحه کیلومتر خبری از نشانگر دمای آب موتور نیست و تا حدودی میتوان این مسئله را یک نکته منفی برای این موتور محسوب کرد.
در نسخههای جدید یاماها آر ۱۵ شاهد آپشنهایی مثل اتصال از طریق بلوتوث، دریافت پیام و نوتیفیکیشنهای تلفن همراه هستیم که تمامی نوتیفها خوانایی قابل قبولی دارند. در این موتور سیکلت علاوه بر نبود نشانگر دمای آب خبری از سنسور جک نیز نیست و این مسئله نیز میتواند یک امتیاز منفی برای یاماها آر ۱۵ محسوب شود.

اگر به بررسی باک این موتور سیکلت برسیم، شاهد یک باک نسبتا اسپرت با حجم ۱۱ لیتر هستیم که با زاویه مناسبی طراحی شده است. زین موتور سیکلت یاماها R15 یک زین دو تکه بوده که طراحی ارگونومیکی دارد و قسمت ترک نشین آن با ارتفاع بیشتری طراحی شده است. در حالت کلی میتوان گفت زین از نرمی قابل قبولی برخوردار است، ولی عرض کمی دارد. کیفیت چرم استفاده شده برای زین این موتور سیکلت نسبتاً خوب به نظر میرسد و ارتفاع آن از سطح زمین ۸۱.۵ سانتیمتر گزارش شده است که برای افراد با قد متوسط مناسب محسوب میشود.
در قسمت انتهایی زین دستگیره خاصی برای ایمنی ترک نشین طراحی نشده است، ولی دنباله زین جذاب به نظر میرسد و در قسمت انتهایی شاهد چراغ عقب ال ای دی و چراغهای راهنما از نوع لامپ معمولی هستیم که جدا از بدنه اصلی طراحی شدهاند. وزن خشک موتور سیکلت یاماها R15، ۱۴۲ کیلوگرم گزارش شده است که به نظر میرسد این وزن نسبتا زیاد مسئله هندلینگ را سختتر کند.
ابعاد موتور سیکلت یاماها آر ۱۵ به شرح زیر است:
طول: ۱,۹۹۰ میلیمتر، عرض: ۷۲۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱,۱۳۵ میلیمتر.
مشخصات فنی یاماها R15

در یاماها آر ۱۵ شاهد یک انجین تک سیلندر، چهار سوپاپ و چهار زمانه هستیم و آرایش سوپاپها به صورت SOHC است و انجین به تکنولوژی VVA مجهز شده که عملکرد موتور را در دورهای مختلف بهبود میبخشد. این موتور یک انجین مجهز به سیستم خنک کننده آب دارد و نسبت تراکم آن ۱۱.۶ به یک بوه و حجم دقیق آن ۱۵۵ سی سی است. انجین موتور سیکلت یاماها R15، قادر است قدرتی معادل ۱۸.۴ اسب بخار را در ۱۰ هزار دور در دقیقه تولید کرده و به گشتاوری معادل ۱۴.۱ نیوتن متر در ۷۵۰۰ دور در دقیقه برسد که نسبت به موتور بنلی ۱۵۰ اختلاف قدرت بارزی دارد.
این موتور سیکلت یک گیربکس ۶ سرعته دارد و این گیربکس به سیستم اسلیپر کلاچ مجهز است که باعث میشود کلاچ گرفتن نسبتا سبک و نرم انجام شود. ظرفیت روغن یاماها آر۱۵، ۹۵۰ سی سی گزارش شده است و در هنگام تعویض تنها نیاز به ۸۵۰ سی سی روغن وجود دارد. سیستم سوخت رسانی این موتور، از نوع انژکتور برقی است و مصرف سوخت آن ۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
شتاب صفر تا صد یاماها R15 دوازده ثانیه بوده و به خوبی میتواند ۱۰۰ الی ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد و نهایت سرعت آن ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است. در بخش سیستم تعلیق این موتور سیکلت شاهد کمک فنرهای تلسکوپی معکوس در قسمت جلو هستیم که با قطر ۳۷ میلیمتری تعبیه شدهاند و از برند کی وای بی تامین میشوند. برای قسمت عقب نیز از کمک فنر تک وسط یا مونو شاک استفاده شده و سایز لاستیک جلو ۱۰۰/۸۰ و سایز لاستیک عقب ۱۴۰/۷۰ است که هر کدام بر روی رینگهای ۱۷ اینچی سوار شدهاند و کیفیت مناسب و قابل قبولی دارند.
در سیستم ترمز یاماها R15 برای قسمت جلو شاهد یک ترمز دیسکی ۲۸۲ میلیمتری و یک ترمز دیسکی ۲۲۰ میلیمتری از برند نیسن ژاپن برای قسمت عقب هستیم که تا حدودی میتوان گفت عملکرد خوبی را ارائه میدهند، ولی خبری از سیستم abs نیست.
تجربه سواری و رانندگی یاماها R15

نحوه قرارگیری بدن روی موتور سیکلت یاماها R15 به شکل موتورهای مسابقهای است، ولی در حالت کلی شما با یک موتور شهری در سبک ریس روبرو هستید که سواری نسبتاً خشکی دارد. حالت کمر، دست و پا در این موتور سیکلت به شکلی قرار میگیرد که احتمالا بعد از گذشت نیم ساعت رانندگی خسته کننده باشد، ولی عملکرد سیستم تعلیق و همچنین زین قابل قبول به نظر میرسد و میتواند سواری طولانی مدت شهری و جادهای را قابل تحملتر کند. سواری یاماها R15، شباهت زیادی به آر سی ۲۰۰ دارد و در همان حد خشک محسوب میشود، ولی آر ۱۵ قدرت هندلینگ قابل قبولی دارد و زاویه چرخش فرمان به خوبی طراحی شده که میتوان گفت برای مانورهای داخل شهری گزینه مناسبی است. در سرعتهای بالا لرزش و ضربات وارده به موتور سیکلت و راکب بسیار کم هستند و همین مسئله باعث میشود تا این موتور سیکلت گزینه نسبتا ایده آلی برای سواری به نظر برسد.
رقبای یاماها R15
در حالت کلی به طور دقیق نمیتوان به یک رقیب جدی برای موتورسیکلت یاماها R15 اشاره کرد، ولی به طور کلی موتور سیکلتهای ۱۵۰ سیسی مثل آیروکس، ان مکس و PCX میتوانند رقبای خوبی برای این موتور سیکلت محسوب شوند.
مزایا:
طراحی نسبتا جذاب، انجین نسبتا قوی، هندلینگ مناسب.
معایب:
سواری نسبتا خشک، عرض زین کم، عدم وجود سیستم ABS.
در پایان میتوان گفت یاماها R15 به عنوان یک موتورسیکلت با حجم ۱۵۰ سی سی وضعیت خوبی را در بازار ایران پیدا کرده است و از نظر فنی قابل قبول و منطقی به نظر میرسد. علاوه بر این موارد شما میتوانید یک تجربه سواری نسبتا مطلوب را با این موتور سیکلت تجربه کنید، چرا که هندلینگ نسبتاً ایده آلی را در اختیار شما قرار میدهد و نسبت به رقبای خود برتری دارد. متاسفانه قیمت این موتور سیکلت تقریباً بالا بوده و سواری آن در مدت طولانی میتواند آزاردهنده باشد، چرا که عرض زین آن کم است و طراحی خشکی دارد. همچنین یاماها آر ۱۵ به سیستم abs مجهز نشده است و تنها از ترمزهای دیسکی برای آن استفاده شده که تا حدودی ایمنی راکب را به خطر میاندازد، ولی در حالت کلی ترمزها عملکرد مطلوبی دارند.
نظر شما درباره موتور سیکلت کلاس ریس یاماها آر ۱۵ چیست؟ آیا این موتور از کلاس ریس ارزش خرید دارد؟
خواندنی: موتور راکز ۱۲۵ TVS ؛ مشخصات فنی + امکانات – آخرین خودرو
source