به گزارش مجله ماشین، تسلا در گزارش مالی سه‌ماهه دوم ۲۰۲۵ با چالش‌های جدی در بخش خودروسازی مواجه شده، اما ایلان ماسک با تمرکز بر هوش مصنوعی و پروژه‌های نوآورانه، سعی در جلب توجه سرمایه‌گذاران دارد.

عملکرد بخش خودرویی تسلا ناامیدکننده بوده است. کاهش فروش و نبود مدل‌های جدید باعث شده تا این شرکت برای حفظ تقاضا به تخفیف و مشوق‌ها روی بیاورد. این اقدامات حاشیه سود را کاهش داده و جذابیت مدل‌های گران‌قیمت مانند مدل Y را تحت تأثیر قرار داده است. سایبرتراک، که زمانی به‌عنوان محصولی نوآورانه معرفی شد، فروش ضعیفی داشته و حتی در گزارش مالی اخیر نادیده گرفته شده است. تسلا همچنین وعده‌هایی مانند رودستر نسل دوم و خودروی برقی اقتصادی را عملی نکرده و به‌روزرسانی‌های مدل ۳ و مدل Y نیز نتوانسته‌اند خریداران جدید را جذب کنند.

رباتاکسی و خودران

تسلا با راه‌اندازی سرویس رباتاکسی در آستین، گامی در جهت خودران کامل (FSD) برداشته، اما این سرویس همچنان به ناظر انسانی نیاز دارد و در مناطق محدودی فعال است. حوادثی مانند توقف رباتاکسی در تقاطع راه‌آهن نشان می‌دهد که فناوری خودران تسلا هنوز برای فعالیت بدون نظارت آماده نیست. ماسک ادعا کرده که این سرویس تا پایان سال به نیمی از آمریکا گسترش می‌یابد، اما موانع قانونی، مانند مشکلات با مقامات کالیفرنیا، این هدف را چالش‌برانگیز کرده است. همچنین، خودروهای قدیمی‌تر با سخت‌افزار HW3 از به‌روزرسانی‌های FSD عقب مانده‌اند و احتمالاً به خودران کامل نرسند.

کامیون سمی و سایبرکب

تسلا روی کامیون سمی (Semi) و رباتاکسی سایبرکب (Cybercab) کار می‌کند، اما تولید انبوه هر دو به سال ۲۰۲۶ موکول شده است. کامیون سمی در تعداد محدود تولید شده و با شرکت‌هایی مانند پپسی‌کو آزمایش می‌شود، اما هنوز سفارشات عمده‌ای دریافت نکرده است. سایبرکب نیز، که برای سرویس رباتاکسی طراحی شده، در مرحله نمونه‌سازی است و پیشرفت قابل‌توجهی گزارش نشده است.

وضعیت تسلا در ۲۰۲۵
وضعیت تسلا در ۲۰۲۵

آپتیموس

پروژه ربات انسان‌نمای آپتیموس با مشکلات فنی مانند نقص در عملکرد و گرمای بیش‌ازحد مواجه است. برخلاف ادعاهای اولیه ماسک مبنی بر تولید ۵,۰۰۰ ربات تا پایان سال، حالا هدف به ساخت نمونه‌های اولیه تا ۲۰۲۶ تغییر کرده است. این ربات هنوز به مرحله خودمختاری نرسیده و بیشتر با کنترل از راه دور عمل می‌کند.

بخش انرژی تسلا، به‌ویژه باتری‌های مگاپک، عملکرد درخشانی داشته و با حاشیه سود بالا، جریان درآمدی پایداری ایجاد کرده است. نرم‌افزار Autobidder و برنامه‌های تسلا برای تولید سلول‌های باتری LFP در نوادا، این شرکت را در بازار ذخیره‌سازی انرژی متمایز کرده است.

لینک کوتاه نوشته

وضعیت تسلا در ۲۰۲۵: امید به هوش مصنوعی