منتشر شده در 05 مرداد 1404 ساعت 14:30


محدودیت سقف ارزی به واردات هر خودرو و محدودیت حجم موتور برداشته شد، منتظر خودروهای جدید در بازار باشید.
محدودیت سقف ارز تخصیصی به واردات هر خودرو و محدودیت حجم موتور برداشته شد، منتظر خودروهای جدید باشید. در سال ۱۴۰۳ بعد از ۵ سال قهر دولت ایران با واردات و محدود کردن بازار خودرو به محصولات داخلی و چینی مونتاژی بالاخره واردات خودرو آزاد شد. آزاد شدن واردات خودرو خبری خوش و امیدوارکننده ای به کاهش انحصار نسبی بود که در بازار خودرو وجود داشت، اما همانند اکثر مصوبه های که در ایران به تصویب می رسد آزاد شدن واردات خودرو داری بند های خلاف واقع نظر مشتریان و واردکنندگان بود. غیر کارشناسی ترین بند های مصوبه واردات خودروهای خارجی محدودیت در سقف قیمت ارزی هر خودرو و ثابت ماندن محدودیت در حجم موتور خودروهای واردتی بود. محدودیت های در نظر گرفته شده برای خودروهای وارداتی حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سی سی و سقف قیمتی فوب ۲۰ هزار یورو ای بود که موجب نارضایتی و محدودیت شده بود. در تصمیمات جدید دولت هردو محدودیت سقف قیمتی و حجم موتور برداشته شده اند و در مصوبات جدید ابلاغی به دستگاه های اجرای به هیچ کدام از این محدودیت ها اشاره نشده است.
انتخاب بدون محدودیت واردکنندگان و مشتریان
با لغو ممنوعیت های واردات خودرو دیگر اجباری به واردات از مبادی همچون چین نیست. به دلیل محدودیت های در نظر گرفته شده برای واردات خودرو، واردکنندگان مجبور به خرید خودرو از مبدا ساخت از چین و هند بودند که قیمت به نسبت ارزان تری در مقابل نسخه های ساخت کشورهای همچون ژاپن، کره جنوبی، آلمان و سایر کشورهای دارنده برند مادر خودرو سازی، بودند. واردات خودرو از چین و هند به دلیل ارزان سازی که موجب کاهش حجم موتور و حذف برخی از اصلی ترین آپشن ها از خودرو می شد نمی توانست برای اکثر مشتریان راضی کننده باشد. با تغییرات که در دستورهای جدید ایجاد شده موجب رضایت بیشتر مشتریان از واردات خودرو و کاهش فیلتر های انتخاب خودرو برای وارد کنندگان خواهد بود. با دستورالعمل های جدید می توان انتظار داشت خودرو های با حجم موتور بالا و گران قیمت به ایران راه یابند. البته این را هم باید گفت که خودروهای با حجم موتور بالاتر تحت تعرفه های شدیدتر قرار می گیرند اما وارداتشان بلامانع است.
ورود خودروهای لوکس به بازار خودرو ایران
با لغو محدودیت های می توان انتظار داشت که واردکنندگان در سبد محصولاتشان خودروهای لوکس را نیز قرار دهند و بازار ایران دوباره رنگ خودروهای لوکس جدید را به خود ببیند. به دلیل فیلتر های موجود بر روی واردات خودرو در دهه گذشته بازار ایران دچار کمبود شدید خودروهای لوکس است که همین موضوع باعث شده این دسته از خودروها با قیمت های غیر منطقی خرید و فروش شوند. در صورت اجرایی شدن این فرامین تنوع این خودروهای بیشتر خواهد شد و قیمت نمونه های قدیمی می تواند کاهش یابد.
تنوع دربازار و انتخاب مشتریان
یکی دیگر از تاثیرات لغو ممنوعیت های تنوع در انتخاب مشتریان است که از بیشتر شدن انتخاب های برای واردکنندگان ریشه می گیرد. دو این موضوع باعث خواهد شد که در بازار رقابت نیز صورت بگیرد و واردکنندگان در رقابت برای ایجاد شرایط بهتر برای خریداران باشند.
تغییر در سلیقه مصرف کننده
با نبود محدودیت های در واردات خودرو تغییرات جدیی در سلیقه مشتریان ایجاد خواهد شد و مشتریان دیگر تمایل کمتری نسبت به خرید خودروهای چینی خواهند داشت و همین باعث می شود بازار رقابتی تر شود و شرایط های فروش منعطف تر. این موضوع می تواند بازار را حرفه ای تر از قبل کند و به خصوص می تواند جلو قیمت گذاری نجومی برخی خودروها در بازار صفر و کارکرده را بگیرد.
تحریم برند های آمریکایی و انگلیسی همچنان پابرجا
طبق شنیده ها، در برنامه جدید ابلاغی واردات خودرو همچنان محدودیت هایی برای وادرات خودرو با ریشه برند آمریکایی و انگلیس پابرجاست که وارد کنندگان به هیچ وجه توانایی ثبت سفارش از مبادی امریکایی و انگلیسی را ندارند. با وجود چنین بندی در آیین نامه های واردات احتمال بسیار کمی برای واردات خودرو از برند هایی همچون تسلا، بنتلی، فورد، کادیلاک و …وجود دارد. از دیگر محدودیت ها می توان به ممنوعیت واردات خودروی سوپرلوکس و سوپراسپرت اشاره کرد. البته باید دید در نهایت و در عمل چه خودروهایی می توانند وارد خاک کشور شوند.
در آخر می توان حذف محدودیت ها را مثبت و در راستای افزایش رضایت عمومی عنوان کرد که می تواند به بازار خودرویی ایران تنوع ببخشد. از نکات مثبت دیگر این اقدام می توان به ورود خودروهای ۸ سیلندر، لوکس و باکیفیت، کاهش قیمت خودرو، کاهش انحصار، تنوع انتخاب و … اشاره کرد. البته باز هم باید تاکید کرد که در ماه های اخیر هم ارز تخصیصی افزایش نرخ داشته و هم ارز مبنای محاسبه گمرکی نرخ بالاتری پیدا کرده است. همچنین این را هم در نظر داشته باشید که تعرفه خودروها با پیشرانه های حجیم تر نسبت به قبل افزایش قابل توجهی داشته است. تمام این ها نشان می دهد قیمت خودرو هایی که از این پس وارد کشور می شوند ارزان نخواهد بود اما تنوع و گستردگی وارداتی ها می تواند بیشتر شود و بازار ثانویه یا همان بازار آزاد قابل کنترل تر می شود.
خواندنی: تاثیر کاهش تعرفه بر قیمت خودروهای وارداتی ؛ خودرو ارزان می شود؟
source