منتشر شده در 18 مرداد 1404 ساعت 12:00

شکایت خریداران از شیائومی بالا گرفت؛ دریافت مبلغ کامل ماه ها قبل از تحویل خودرو

شیائومی که با عرضه سدان الکتریکی SU7 ورود پر سر و صدایی به بازار خودروهای برقی داشته، با دومین مدل خود یعنی کراس اوور YU7 هم توانسته مشتریان زیادی را جذب کند. با وجود این، موجی از نارضایتی در میان مشتریان شکل گرفته، زیرا آنها نسبت به سیاست جدید و غیرمنتظره شیائومی در دریافت کل مبلغ خودرو چند ماه قبل از تحویل معترض هستند.

پرداخت کامل وجه قبل از تحویل، شرط ادامه تولید!

به گزارش آخرین خودرو، بسیاری از مشتریان چینی شیائومی در شبکه‌های اجتماعی از تجربه ناخوشایند خود در این مورد صحبت کرده‌اند. طبق گزارش رسانه‌های محلی، شیائومی به آنها گفته اگر کل مبلغ باقیمانده خودرو را به‌صورت کامل پرداخت نکنند، سفارش آنها از چرخه تولید خارج خواهد شد.

برخی از این خریداران اعلام کرده‌اند که بین ۲۲ تا ۲۵ هفته با زمان تحویل خودروی خود فاصله دارند، اما همین حالا پیام پرداخت نهایی به آنها ارسال شده است. این یعنی خریداران یا باید مبلغ کامل خودرو را زودتر از موعد بپردازند، یا با خطر لغو سفارش و از دست رفتن پیش‌پرداخت ۵٬۰۰۰ یوانی (معادل تقریباً ۷۰۰ دلار آمریکا) مواجه شوند.

شکایت خریداران از شیائومی بالا گرفت؛ دریافت مبلغ کامل ماه ها قبل از تحویل خودرو

چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به وعده‌های قبلی

اقدام شیائومی با گفته‌های قبلی خود کاملاً در تضاد است. این شرکت پیشتر در حساب رسمی ویچت خود اعلام کرده بود که مشتریان می‌توانند پس از بررسی جامع خودرو در زمان تحویل، مبلغ نهایی را پرداخت کنند؛ روشی که در صنعت خودروسازی یک استاندارد رایج محسوب می‌شود.

بندهای عجیب در قرارداد خرید

اما چه چیزی به شیائومی اجازه می‌دهد چنین درخواستی از مشتریان داشته باشد؟ پاسخ در قرارداد خرید نهفته است. در بندهای قرارداد آمده که شیائومی می‌تواند با توجه به «برنامه‌ریزی تولید یا شرایط فروش»، در هر زمانی درخواست پرداخت نهایی را صادر کند.

شکایت خریداران از شیائومی بالا گرفت؛ دریافت مبلغ کامل ماه ها قبل از تحویل خودرو

حتی در ادامه این بند، ذکر شده که اگر مشتری در مدت ۷ روز مبلغ را پرداخت نکند، به عنوان «نقض اساسی قرارداد» شناخته خواهد شد. این موضوع به شیائومی اجازه می‌دهد که سفارش را لغو و مبلغ پیش‌پرداخت را هم برای خود نگه دارد! مشتریان معترض می‌گویند این بند، ناعادلانه است؛ چرا که برای خرید خودرو چاره‌ای جز پذیرش آن نداشته‌اند.

تلاشی برای حذف مشتریان غیرواقعی؟

در شرایطی که مقامات شیائومی از اظهار نظر رسمی در این مورد خودداری کرده‌اند، برخی تحلیلگران می‌گویند این سیاست می‌تواند تلاشی برای کاهش صف طولانی تحویل خودرو باشد. احتمال دارد شرکت شیائومی بخواهد با این روش، مشتریانی را که به ‌دنبال دلالی بوده یا فاقد تعهد قطعی به خرید هستند، غربال کند.

شکایت خریداران از شیائومی بالا گرفت؛ دریافت مبلغ کامل ماه ها قبل از تحویل خودرو

با این حال، این سیاست‌ها می‌توانند به اعتمادسازی برند شیائومی لطمه بزنند؛ آن هم در بازاری که ورود به آن بسیار سخت و رقابتی است. اگرچه SU7 و YU7 از نظر طراحی و فناوری تحسین شده‌اند، اما تجربه نامطلوب خریداران اولیه ممکن است تأثیری منفی بر دیدگاه عمومی نسبت به برند خودروهای برقی شیائومی بگذارد.

source

توسط autokhabari.ir