به گزارش پرشین خودرو، کاهش چشمگیر تعهدات معوق، تثبیت جریان تولید و عرضه، و بهبود شاخصهای مالی، این خودروساز را وارد فصلی تازه کرده است؛ فصلی که میتواند نقطه عطفی در مسیر واگذاری و آینده سهامداران باشد.
یکی از مهمترین دستاوردهای سایپا در این دوره، کاهش ۴۵ درصدی تعهدات معوق است. ابتدای سال، این رقم حدود ۹۰ هزار دستگاه برآورد میشد، اما با برنامهریزی دقیق و مدیریت منابع، تا پایان تیرماه به ۴۹ هزار دستگاه رسید. این کاهش، نهتنها سرعت تحویل خودرو به مشتریان را افزایش داد، بلکه با کم کردن جریمههای تأخیر، فشار مالی شرکت را سبک کرد. هماهنگی میان تولید و عرضه نیز باعث جلوگیری از انباشت خودرو در پارکینگها شد.
تثبیت جریان تولید و جبران افت تیراژ
سایپا در این مدت ۱۰۳ هزار دستگاه تولید و حدود ۱۰۰ هزار دستگاه را به بازار عرضه کرد؛ نسبتی نزدیک به یکبهیک که نشاندهنده مدیریت بهینه موجودی و کاهش هزینههای انبارداری است. با وجود توقف سهماهه تولید وانت پراید ۱۵۱ به دلیل مسائل استاندارد ـ که کاهش روزانه ۳۰۰ دستگاه و حذف ۲۰ هزار دستگاه از برنامه تولید را در پی داشت ـ این محصول از ابتدای تیرماه به خطوط تولید بازگشت و افت تیراژ جبران شد. این اقدام نشاندهنده انعطافپذیری عملیاتی سایپا در مواجهه با موانع تولید بود.
کاهش بدهیهای سنگین بانکی
مدیریت فعلی سایپا که از آذرماه سال گذشته کار خود را آغاز کرد، با حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان بدهی سرفصلشده بانکی مواجه بود. اما با اجرای برنامههای انضباط مالی و تخصیص بهینه منابع، این بدهی تا کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافت؛ اقدامی که بیانگر عزم جدی برای اصلاح ساختار مالی و کاهش هزینههای مالی است.
در عین حال باید عنوان کرد که یکی از مهمترین نقاط عطف مالی سایپا در پایان سال گذشته، تصویب افزایش سرمایه ۷۲۹ درصدی در مجمع فوقالعاده بود. این تصمیم، سایپا را از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج کرد و در ابتدای سال جاری امکان اجرای برنامههای توسعهای را فراهم آورد.
برای آنکه اصلاحات مالی صورت گرفته به سرانجام خوبی ختم شود و سایپا هم هم بتواند از مشکلات تحمیل شده فاصله بگیرد، ایده هر شرکت یک محصول جدید مورد پیگیری قرار گرفت.
لذا در راستای رشد پایدار، سایپا با احیای ظرفیتهای خالی شرکتهای تابعه و تدوین استراتژی توسعه محصول، برای هر یک از زیرمجموعهها ـ شامل پارسخودرو، زامیاد، سایپا سیتروئن و بنرو ـ یک محصول جدید و سودآور در نظر گرفت. این اقدام، تنوع سبد محصولات را افزایش میدهد و یقینا مسیر رشد بلندمدت را هموار میکند.
چابکسازی ساختار سازمانی
اصلاحات مالی و ورود محصولات جدید نمیتوانست سایپا را که با مشکلات زیادی دست به گریبان بود را به صورت کامل نجات دهد لذا چابکسازی سازمانی در دستور کار قرار گرفت. بنابراین در حوزه ساختاری، سایپا تعداد اعضای هیاتمدیره شرکتهای سهامی خاص را از پنج به سه نفر و اعضای موظف هیاتمدیره شرکتهای تابعه را کاهش داد. همچنین واگذاری شرکتهای غیرمولد، انحلال شرکتهای فاقد بازده و پایان تصفیه شرکتهای منحلشده نیز بخشی از برنامه چابکسازی بود. هرچند این اصلاحات با مقاومتهایی روبهرو شد، اما اقدامی بود که در راستای آمادگی برای خصوصیسازی محسوب میشود.
رشد درآمد عملیاتی و سودآوری
این رویکردها سبب شد که در سهماهه نخست امسال، درآمد عملیاتی سایپا به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان برسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشت. سود ناخالص ۷۷۸ میلیارد تومانی نیز بیانگر بهبود راندمان تولید و مدیریت هزینههاست. اما نقطه عطف اصلی، چرخش مالی سایپا از زیان به سود بود. این شرکت در سهماهه نخست سال گذشته زیانی ۱۸۲ میلیارد تومانی ثبت کرده بود، اما در دوره مشابه امسال به سود ۱۶۸ میلیارد تومانی رسید. ثبت بیش از هزار میلیارد تومان در بخش سایر درآمدهای عملیاتی، تراز مالی شرکت را مثبت کرد.
رکورد تحویل و بهبود جایگاه بازار
رشد ۱۲.۵ درصدی تحویل محصولات و ثبت رکورد تحویل روزانه، نیز نشاندهنده عزم سایپا برای جلب رضایت مشتریان و تقویت موقعیت بازار است. این موفقیت حاصل مدیریت مناسب ، اصلاحات ساختاری و تمرکز بر بهرهوری بوده است.
لذا سایپا با کاهش معوقات، بهبود شاخصهای مالی، احیای ظرفیتهای تولید و عرضه محصولات جدید، در آستانه دورهای تازه قرار دارد. این خودروساز اگر با همین فرمان حرکت کند، میتواند آیندهای امیدوارکننده برای سهامداران و صنعت خودروسازی کشور رقم بزند.