بیشتر دوستداران خودرو، از لکسوس LFA به عنوان یک سوپر اسپرت با پیشرانه 10 سیلندر تنفس طبیعی که صدایی دلنشین داشت، یاد میکنند. البته باید بیان کرد که همیشه چنین نیست.
هنگامی که لکسوس تصمیم گرفت اولین سوپراسپرت حقیقی خود را در سال ۲۰۱۰ عرضه کند، LFA به دلیل کندی بیش از حد، تهاجمی نبودن و قیمت بالا، بسیار مورد انتقاد بود. با قیمت پایه هنگفت ۳۷۵۰۰۰ دلار، لکسوس LFA هرگز انتخابی قابل توجه نبود. در آن زمان برندهایی چون فراری و لامبورگینی، خودروهایی ارزشمندتر عرضه می کردند.
اما مانند بسیاری از موضوعات، خاطرات ما با ماهیت نوستالژی همراه است، ما آرزو داریم مجدد روزهایی را شاهد باشیم که سوپراسپرتهای 10 سیلندر تنفس طبیعی در خیابان غرش میکنند. متأسفانه، این آرزوها را باید به تاریخ سپرد، زیرا برندهای تولیدکننده اتومبیل این روزها بیشتر تمایل به تولید خودروهایی با پیشرانه هیبریدی و کوچکتر دارند.
لکسوس نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیش از یک دهه پس از خروج آخرین LFA از خط تولید در موتوماچی، این شرکت بالاخره آماده معرفی «جانشین» آن، یعنی LFR، است. اما اگر انتظار یک سوپراسپرت ۱۰ سیلندر با دور موتور بالا و مشابه LFA سابق را دارید، ممکن است ناامید شوید.
این خودرو در واقع به هیچ وجه جانشین LFA نیست. نه خبری از موتور V10 خواهد بود و نه صدای غرش گوشنواز. همچنین هرگز مشابه LFA یک خودرو وحشی هم نیست. طبق تصاویر جاسوسی LFR، لکسوس سراگزوز مثلثی مدل قبلی را هم در LFR حذف کرد. بنابراین محصول جدید یک گزینه کاملا متفاوت خواهد بود.
زمزمه تولید LFR به کانسپت تویوتا GR GT3 مربوط میشود که در سال 2022 طی نمایشگاه توکیو رونمایی شد. اگرچه آن کانسپت نشان تویوتا را به خود داشت و بدون شک نسخه تولیدی نیز در برخی بازارها این کار را خواهد کرد، اما این شرکت بعدها تأیید کرد که کانسپت GR GT3 با لوگوی لکسوس راهی بازار ایالات متحده خواهد شد.
از آن زمان، دهها تصویر و ویدیوی جاسوسی از این خودروی اسپرت لکسوس که کاپوت بلند و صدایی جذاب داشت، منتشر شد و ما را برای رونمایی نهایی آن هیجان زده کرده است.
اما برای ورود به فضای خودروهای اسپرت رایج، لکسوس باید اینجا کار متفاوتی انجام میداد. این به معنای بیرون انداختن بسیاری از عادتهای “بد” LFA از پنجره دفتر مرکزی جدید و زیبایش در شیمویاما بود.
هنگامی که LFR تولیدی رونمایی شود، شورولت C8 کوروت و پورشه 911 های جهان را هدف قرار خواهد داد، سگمنتی که برای یک رقیب جدید آماده شد. با در نظر گرفتن این موقعیت خاص، لکسوس جدید باید یک خودروی اسپرت واقعی و قابل استفاده باشد نه یک کالای کلکسیونی 2500 دلاری.
البته، بخش زیادی از موفقیت LFR به جزئیات بستگی دارد. به طور خاص، آنچه در زیر کاپوت قرار دارد. نشانههای اولیه به یک موتور V-8 قدرتمند با توربوشارژر دوقلو اشاره دارد که احتمالاً نوعی هیبریداسیون شامل آن خواهد شد. با خودروهایی مانند IS500، RC F و LC500، میدانیم که لکسوس هنوز موتورهای هشت سیلندر فوقالعادهای میسازد. این مدل جدید نیز نباید از این قاعده مستثنی باشد. هیبریداسیون، چه ملایم و چه شدید هم فقط آن را بهتر خواهد کرد.
طراحی نیز عامل تعیینکننده بزرگی در موفقیت LFR خواهد بود. خوشبختانه، نمونههای اولیه چیزهای زیادی برای هیجانزده کردن دارند. حتی زیر استتار، LFR با کاپوتی بلند، کابینی تنگ، قامتی پهن و اورهنگهای عقب کوتاه، زیبا به نظر میرسد. لکسوس، LFR را در کنار مرسدس AMG GT کوپه قبلی آزمایش کرده که برخی ویژگیهای خیرهکننده مشابهی داشت.
بیشتر بخوانید
در نهایت باید به فضای داخلی اشاره کرد. چند هفته قبل در طول تستهای انجام شده در مسابقات Goodwood hillclimb، نگاهی سریع و مبهم به داخل LFR انداختیم. مطمئناً شبیه هیچ لکسوسی که دیدهایم نیست، اما این احتمالاً خبر خوبی است. این یک RX با بدنه اسپرت نیست.
کابین داخلی LFR شبیه یک خودرو اسپرت واقعی به نظر میرسد. تنها عکس، یک صفحه نمایش بزرگ مرکزی با چند دکمه در زیر آن، صندلیهای فیبر کربنی با روکش چرم قرمز زیبا و یک صفحه کلاستر دیجیتال، درست جلوی راننده را نشان میدهد. به نظر میرسد که هر چیزی را که از یک خودرو اسپرت در این کلاس میخواهید، دارد.
اما چیزی که واقعاً موفقیت LFR را تعیین میکند، قیمت آن است. خوشبختانه، نباید به گرانی LFA باشد. اگر لکسوس واقعاً میخواهد در این کلاس با شورلت و پورشه رقابت کند، LFR باید قیمت پایه زیر ۱۰۰۰۰۰ دلار پیدا کند. حتی با قیمت پایه ۱۰۰۰۰۰ دلار، LFR همچنان قیمتی رقابتی خواهد داشت.
به یاد داشته باشید، LFA در ابتدا خیلی مورد توجه قرار نگرفت. LC500 هم کاملاً محبوب نبود و بهزودی از رده خارج خواهد شد. به همین دلیل است که لکسوس باید در اینجا کار متفاوتی انجام دهد، این برند به یک خودرو اسپرت نیاز دارد تا بتواند با شورلت و پورشه رقابت کند و بتواند نظر مشتریان خاص را هم جلب کند.
بنابراین اگر انتظار یک جانشین واقعی LFA را دارید، بله، ممکن است کمی ناامید شوید. اما برای لکسوس، LFR دقیقاً همان چیزی است که این کمپانی در حال حاضر به آن نیاز دارد.
source