منتشر شده در 23 مرداد 1404 ساعت 08:00


کاوان اس یکی از موتورسیکلتهای تازه وارد طرح وسپا محسوب میشود، در این مطلب قصد داریم به ارائه اطلاعاتی درباره آن بپردازیم.
این روزها اسکوترهای کلاسیک از جمله اسکوترهای محبوب بازار محسوب میشوند و وسپا یکی از محبوبترین اسکوترهای کلاسیک بازار است. در حال حاضر قیمت موتور سیکلتها و اسکوترهای وسپا تا حدودی بالا محسوب میشود و به ویژه در بازار ایران قدرت خرید چنین موتورهایی نسبتا پایین است به همین دلیل بسیاری از شرکتها اقدام به تولید موتور سیکلتهایی با طرح وسپا میکنند. اسکوتر کاوان اس از جمله موتور سیکلتهای طرح وسپا محسوب میشود که تا حدودی در بازار ایران طرفدار پیدا کرده و یک اسکوتر با سبک چینی و ظاهری مشابه با وسپا است. شرکت عرضه کننده این موتور سیکلت دینو موتور محسوب میشود که علاوه بر این موتور، کاوان ۱۲۵ را نیز عرضه کرده و تا حدودی میتوان گفت این موتور نسخه ارتقا یافتهای از کاوان ۱۲۵ محسوب میشود و شاهد افزایش حجم انجین هستیم. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات فنی، ویژگیهای ظاهری، سواری و همچنین رقبای کاوان اس بپردازیم و اطلاعاتی را درباره آن در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی ظاهری اسکوتر کاوان S

همانطور که اشاره کردیم کاوان اس نسخه ارتقا یافتهای از کاوان ۱۲۵ محسوب میشود و در طراحی ظاهری این موتور سیکلت شاهد تغییرات قابل توجهی هستیم، ولی همچنان سبک طراحی این موتور یک کپی برداری از وسپا محسوب میشود. طراحان این موتور سیکلت سعی کردهاند که نسبت به نسخه قبلی بدنهای حجیمتر طراحی کنند و در طراحی کاوان اس از فلاپهای نسبتا بزرگتری استفاده شده که ناشی از افزایش حجم موتور نیز محسوب میشود.
در نمای جلویی این موتور شاهد چراغ جلو هستیم که تا حدودی شبیه به کاوان ۱۲۵ و موتور سیکلتهای وسپا طراحی شده و روی فرمان قرار دارد، ولی ابعاد آن نسبت به نسخههای قبلی افزایش پیدا کرده است. تا حدودی میتوان گفت فلاپ جلویی کاوان اس با خطوط منحنی طراحی شده و دیگر شاهد حالت زاویهدار فلاپ سینه نیستیم. چراغهای راهنمای این موتور سیکلت به شکل افقی طراحی شدهاند و یک ردیف چراغ ال ای دی نیز به صورت عمودی بر روی فلاپ جلویی تعبیه شده و از بالا تا پایین شاهد پرچم ایتالیا هستیم. توجه داشته باشید که همه ما میدانیم این موتور، یک نسخه کپی برداری شده است و مسلما ساخت کشور ایتالیا نیست و اگر در زمینه تشخیص موتورسیکلت متخصص باشید، متوجه خواهید شد که این اسکوتر یک وسپای واقعی نیست.
فرمان کاوان اس مشابه سایر اسکوترها و سایر محصولات وسپا طراحی شده و روی آن دکمههای چراغ، راهنما، بوق، استارت و سایر دکمههای ضروری قرار گرفتند که در سایر موتورها نیز شاهد آنها هستیم. صفحه کیلومتر این اسکوتر یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال محسوب میشود که تا حدودی موتور را از حالت کلاسیک خود خارج کرده و در قسمت جلویی فضای پای راکب نیز شاهد حضور داشبورد هستیم که درب آن مشابه با اسکوترهای وسپا طراحی شده است. فضای جاپایی تا حدودی مناسب است و میتواند سواری راحتی را برای راکب فراهم کند و زین کاوان اس به سبک وسپا طراحی شده و شاهد یک فرم دو تکه هستیم. زین این موتور سیکلت از دوخت مناسبی برخوردار است و فاصله آن از سطح زمین حدود ۷۶۹ میلیمتر محسوب میشود که میتواند دسترسی آسان و راحتی راکب را به زمین فراهم کند. در قسمت زیر زین شاهد باک ۵ لیتری کاوان اس هستیم تا حدودی حجم محدودی محسوب میشود، ولی میتواند برای یک اسکوتر قابل قبول باشد.

مشابه سایر مدلهای کاوان در قسمت عقب موتور سیکلت شاهد یک باکس فابریک هستیم که همرنگ با بدنه طراحی شده و میتواند برای قرار دادن وسایل مختلف فضای مناسبی محسوب شود. در نمای جانبی این موتور سیکلت فرم بیضی فلاپها مشاهده میشود که تا حدودی به کاوان اس حالت تخم مرغی داده است.
در نمای کناری از نوار چراغهای ال ای دی استفاده شده که در هنگام شب، جذابیت و جلوه زیبایی را به این اسکوتر میبخشد و تا حدودی میتوان گفت این نوار ال ای دی امضای طراحی این برند محسوب میشود و یک کپی از وسپا نیست. در بخش رینگ و اگزوز نیز شاهد طراحی کلاسیک هستیم و خبری از نمای مدرن نیست. اگر به بررسی نمای عقب این اسکوتر بپردازیم، شاهد نورپردازی جذاب در بخش عقب هستیم و تا حدودی میتوان گفت چراغ عقب به صورت مدرن و متفاوت طراحی شده است. وزن موتور سیکلت کاوان اس، ۱۰۵ کیلوگرم محسوب میشود که این موتور سیکلت را به یک موتور سیکلت سبک تبدیل کرده است و با این وزن راکب قدرت هندلینگ بهتری خواهد داشت.
ابعاد کاوان اس به شرح زیر است:
طول: ۱۹۲۳ میلیمتر، عرض: ۶۷۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۳۳ میلیمتر.
مشخصات فنی KAVAN S 150

موتور سیکلت کاوان اس از یک پیشرانه تک سیلندر مجهز به سیستم هوا خنک بهرهمند است که حجم دقیق آن ۱۴۹ سیسی گزارش شده است و میتواند ۶.۵ کیلووات قدرت و ۸.۵ نیوتن متر گشتاور داشته باشد. سیستم استارت این موتور سیکلت از نوع الکتریکی است و شاهد یک جعبه دنده سی وی تی با کلاچ اتوماتیک هستیم. سیستم سوخت رسانی کاوان اس از نوع انژکتور برقی است و کنترل سوخت توسط رایانه مرکزی انجام میشود و سطح آلایندگی این موتور سیکلت یورو ۴ گزارش شده است.
موتور سیکلت کاوان اس در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر سوخت مصرف میکند و حداکثر سرعت گزارش شده برای آن ۹۰ کیلومتر بر ساعت محسوب میشود. در سیستم تعلیق جلوی این موتور سیکلت شاهد دو کمک فنر تلسکوپی هستیم و در بخش عقب نیز از یک کمک فنر روغنی استفاده شده است که میتواند تا حدودی کنترل قابل قبولی را برای راکب فراهم کند. در محور جلویی کاوان اس از ترمز دیسکی و در محور عقب از ترمز کاسهای استفاده شده است و به نظر میرسد این موتور سیکلت از سیستم abs پشتیبانی نمیکند. سایز لاستیکهای استفاده شده برای جلو و عقب این موتور سیکلت ۱۲۰/۷۰ است و هر دو لاستیک روی رینگهای ۱۲ اینچی سوار شدهاند و تایرها از نوع بدون یوتیوب cst محسوب میشوند.
تجربه سواری با کاوان اس

استایل نشستن روی اسکوتر کاوان اس مشابه با سایر اسکوترهای موجود در بازار و همچنین اسکوترهای وسپا محسوب میشود و تا حدودی شاهد یک زین نرم هستیم که سواری نسبتا راحتی را حتی برای دو سرنشین فراهم میکند. این موتور سیکلت از جمله موتور سیکلتهای کم صدا محسوب میشود و هنگام روشن کردن و حرکت شاهد صدای بسیار کمی خواهید بود. وجود فضای حمل بار در قسمت انتهایی موتور و همچنین امکان شارژ موبایل میتواند تجربه سواری نسبتا مطلوبی را برای راکب فراهم کند. قدرت کاوان اس، تا حدودی قابل قبول به نظر میرسد، ولی به نظر میرسد نتوان سرعتی بیشتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت را با این اسکوتر تجربه کرد. سیستم تعلیق کاوان S تا حدودی میتواند به دفع ضربات کمک کند و سواری نسبتا نرمی را برای راکب و سرنشین عقب فراهم نماید و سیستمهای ترمز نیز بد به نظر نمیرسند، ولی در هر صورت خبری از سیستم abs نیست و این مسئله میتواند ایمنی راکب و ترک نشین را به خطر بیندازد.
رقبای اسکوتر کاوان اس
رقبای در نظر گرفته شده برای اسکوتر کاوان اس از جمله اسکوترهای اقتصادی بازار محسوب میشوند و تا حدودی میتوان گفت مشخصات مشابهی با این اسکوتر دارند. از رقبای اصلی کاوان اس میتوان به اسکوتر بنلی ستا اشاره کرد و حتی کاوان ۱۲۵ نیز میتواند رقیبی برای این موتور سیکلت محسوب شود. علاوه بر این موارد موتورسیکلت ویگو و ژوپیتر نیز میتوانند رقیبی برای کاوان اس باشند.
نقاط مثبت و منفی کاوان اس و جمع بندی
مزایا: طراحی ظاهری نسبتا جذاب، سیستم تعلیق قابل قبول
معایب: عدم استفاده از سیستم ترمز ABS، فضای محدود باک
در پایان باید بگوییم که اسکوتر کاوان S، یکی از موتورهای کپی برداری شده از اسکوترهای وسپا است که توسط دینو موتور عرضه میشود. این اسکوتر طراحی کلاسیک و نسبتا جذابی دارد و با حجم انجین ۱۴۹ سیسی خود میتواند قدرت و عملکرد نسبتا قابل قبولی را ارائه دهد. در کاوان اس از سیستم ترمز ضد قفل استفاده نشده، ولی در حالت کلی تجربه سواری با این اسکوتر بد به نظر نمیرسد و میتواند گزینه مناسبی برای تردد در داخل شهر باشد.
نظر شما درباره کاوان اس چیست؟ به نظر شما این اسکوتر میتواند گزینه مناسبی برای خرید باشد؟
source