منتشر شده در 28 مرداد 1404 ساعت 15:00


آپشن های اشتراکی یکی از ایدههای جدید در صنعت خودرو محسوب میشود. بر اساس این ایده، مشتریان میتوانند با پرداخت حق اشتراک آپشن های دلخواه خود را برای مدتی معین فعال سازی کنند. در این روش خودرو با امکانات لازم به دست مشتری میرسد، ولی این امکانات قفل هستند و استفاده از آنها نیازمند پرداخت حق اشتراک است.
فولکس واگن جدیدترین شرکتی است که استفاده از این ایده را در دستور کار قرار داده، اما کمی متفاوتتر از رقبا. این خودروساز بزرگ آلمانی هاچبک برقی ID.3 را در بریتانیا با آپشن اسب بخار اشتراکی عرضه میکند.
آزاد کردن اسب بخارها با پرداخت حق اشتراک
در سایت رسمی فولکس واگنِ بریتانیا نسخههای ID.3 Pro و Pro S تنها با قدرت ۲۰۱ اسب بخار معرفی شدهاند. این در حالی است که موتور مدلهای مذکور توانایی تولید ۲۲۸ اسب بخار قدرت را دارد. اما آنطور که در بخش توضیحات ریز آمده، مشتریان میتوانند با پرداخت هزینه، قابلیت ارتقای قدرت موتور را فعال کنند. فولکس واگن برای خریداران سه گزینه در نظر گرفته که عبارتند از یک ماه آزمایش رایگان، پرداخت اشتراک ماهانه یا سالانه و خرید کامل برای کل طول عمر خودرو.
هزینهها چقدر است؟
فولکس واگن برای اشتراک ماهانه اسب بخار بیشتر، مبلغ ماهانه ۱۶.۵۰ پوند تعیین کرده است. در صورت اشتراک سالانه این رقم به ۱۶۵ پوند افزایش مییابد. خرید دائمی هم ۶۴۹ پوند هزینه دارد. با نرخ ارز امروز، این مبالغ معادل ۲۲.۳۶ دلار، ۲۱۱.۴۱ دلار و ۸۷۹.۵۲ دلار هستند. با توجه به اینکه قیمت پایه فولکس واگن ID.3 حدود ۵۰ هزار دلار است، بسیاری معتقدند که این هزینهها میتوانستند در قیمت نهایی خودرو لحاظ شوند.

زیر سوال رفتن مالکیت واقعی خودرو؟
این حرکت فولکس واگن یک زنگ خطر است. خودروسازان در دورهای پرهزینه از زندگی به دنبال منابع درآمدی پایدار هستند و اشتراکهای نرمافزاری، راهی جذاب برای درآمدزایی مداوم از هزاران یا میلیونها راننده است. اما این روند عملاً مالکیت واقعی خودرو را زیر سوال میبرد.
در دنیای امروز، نرمافزار بین مالک و سختافزار خودرو قرار گرفته و مجوزهای کاربری تعیین میکنند که خریدار چه کاری میتواند یا نمیتواند انجام دهد.
بد نیست اشاره کنیم پیش از فولکس واگن ب ام و و مرسدس بنز امکان استفاده از آپشنهای اشتراکی را برای مشتریان خود فراهم کردهاند. تجربه ب ام و در این زمینه خیلی مثبت نبوده، چرا که آپشن گرمکن صندلی اشتراکی این شرکت با استقبال سرد مشتریان مواجه شد. در مقابل، مرسدس بنز همچنان آپشن شتابگیری سریعتر را برای خودروهای برقی EQ عرضه میکند؛ آپشنی که سالانه ۱۲۰۰ دلار هزینه دارد.
هشدار برای مشتریان
با توجه به اینکه خودروها، چه برقی و چه بنزینی، روز به روز به نرمافزار وابسته میشوند، این احتمال وجود دارد که در آینده ویژگیهایی مانند قدرت موتور، امکانات ایمنی یا حتی تجهیزات سختافزاری پشت دیوار پرداخت قرار بگیرند. اقدام فولکس واگن در بریتانیا باید به عنوان یک هشدار جدی برای خریداران خودرو در سراسر جهان تلقی شود.
source