منتشر شده در 29 مرداد 1404 ساعت 15:00


شرکت شیائومی که سالها به عنوان غول دنیای فناوری و گوشیهای هوشمند شناخته میشد، اکنون ثابت کرده که در عرصه خودروهای برقی نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد. تازهترین گزارش مالی این کمپانی برای سهماهه دوم سال جاری نشان میدهد ورود شیائومی به بازار شلوغ خودروهای برقی نه یک آزمایش موقت، بلکه یک حرکت هوشمندانه و بلندمدت بوده است.
درآمد ۲۰.۶ میلیارد یوانی شیائومی در سه ماهه دوم
بر اساس گزارش منتشرشده، بخش خودروهای برقی شیائومی در سهماهه دوم سال جاری ۲۰.۶ میلیارد یوان (۲.۸۷ میلیارد دلار) درآمدزایی داشته است. این رقم نسبت به سهماهه نخست سال جاری حدود ۱۴ درصد رشد کرده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل جهشی چشمگیر ۲۳۲ درصدی را نشان میدهد. هرچند این رشد سالانه فوقالعاده به نظر میرسد، اما باید توجه داشت که فروش مدل SU7 از اواخر سهماهه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز شده است.
بهبود حاشیه سود و کاهش زیان عملیاتی
رسیدن به سودآوری در صنعت خودروسازی، آن هم برای یک تازهوارد، چالشی بزرگ محسوب میشود. با این حال شیائومی در همین ابتدای راه نشانههای مثبتی از خود بروز داده است. حاشیه سود بخش «کسب و کارهای نوآورانه» این شرکت (که شامل خودروهای برقی و هوش مصنوعی میشود) در سهماهه دوم به ۲۶.۴ درصد رسیده؛ این عدد نسبت به حاشیه سود ۲۳.۲ درصدی سهماهه اول رشد قابلتوجهی به حساب میآید.

هرچند این بخش هنوز زیان عملیاتی ثبت کرده، اما میزان آن از ۵۰۰ میلیون یوان در سهماهه اول به ۳۰۰ میلیون یوان در سهماهه دوم کاهش یافته است. این روند کاهشی میتواند نویددهنده رسیدن سریع شیائومی به نقطه سربهسر و در ادامه سودآوری پایدار باشد.
رکوردشکنی در تحویل خودروهای برقی
عامل اصلی موفقیت مالی شیائومی در این دوره، افزایش محسوس تحویل خودروها به مشتریان بوده است. طبق آمار، این شرکت در سهماهه دوم سال توانسته ۸۱,۳۰۲ دستگاه خودرو برقی به مشتریان تحویل دهد. این رقم نسبت به سهماهه نخست ۷ درصد رشد داشته و در مقایسه با سال قبل جهشی معادل ۱۹۸ درصد دارد. بخش عمده این موفقیت به لطف فروش بالای سدان برقی SU7 رقم خورده است؛ خودرویی که به طور رسمی در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۲۴ رونمایی و عرضه شد.
معرفی شاسیبلند YU7؛ گام بعدی شیائومی
شیائومی تنها به موفقیتهای سدان SU7 بسنده نکرده است. این شرکت در تاریخ ۲۶ ژوئن از اولین شاسیبلند برقی خود با نام YU7 پردهبرداری کرد. تحویل این مدل نیز از ۶ جولای آغاز شد ه تا تنوع محصولات شیائومی در بازار خودروهای برقی بیشتر شود.

توسعه شبکه فروش خودرو
برای پشتیبانی از افزایش فروش و پاسخ به تقاضای بازار، شیائومی در حال گسترش حضور فیزیکی خود در بازار داخلی است. تا پایان ماه ژوئن، این شرکت موفق به افتتاح ۳۳۵ نمایندگی فروش خودرو در ۹۲ شهر چین شده است؛ اقدامی که بیشک نقش مهمی در افزایش دسترسی مشتریان و رشد فروش در آینده ایفا خواهد کرد.
source