جک S5 بعد از 10 سال حضور در بازار ایران و فروش بیش از 100 هزار خودرو، دو فیسلیفت متوالی را تجربه کرد و KMC X5 یا همان SEHOL X6 دومین فیسلیفت این خودروست، که از سال 1402 به بازار ایران راه یافته. کیامسی X5 در واقع همان پلتفرم JAC S5 را داراست اما برند SEHOL برای ورود به بازارهای مختلف (از جمله ایتالیا و اسپانیا) طراحی X5 را به این شکل دراورده است. جک S5 و طرفدارانی که در این 10 سال پیدا کرده است، فروش KMC X5 را تا حدی تضمین میکند، اما باید دید در بازاری که دیگر مشابه 10 سال پیش نیست و هموطنان چینی X5 از هر ظاهر و شکلی رقابت را برای این خودرو سخت کردهاند، چقدر از این خودرو استقبال خواهد شد.
طراحی بدنه کی ام سی X5
جک S5 در زمان خودش ظاهر قابل قبولی داشت، همان دوران هم پس از ورود S5 به بازار مشابهت نمای پشتی این خودرو با فرم کلی چراغهای محصولات آئودی زبانزد بود. در کیامسی X5 طراحان تلاش کردهاند ظاهر جلوی به روزی به این خودرو ببخشند. دیلایتها در بالای چراغ اصلی قرار گرفته است و انصافا ظاهر قلدری به این کراساور جمعوجور دادهاند و جلوپنجرهای عظیم که کمی بیشتر از اشتهای این خودروی 1.5 لیتری برایش هوا فراهم میکنند در خشنتر جلوه دادن این خودرو موثر بوده. با تغییر چراغ و جلوپنجره، کاپوت و گلگیر این خودرو هم تغییراتی داشته.
از نمای پشت میتوان به وضوح رد پای جک S5 را در این خودرو دید، گویی طراحان تمام انرژی خود را برای جلوی این ماشین استفاده کردهاند و توان تغییر در عقب این خودرو را نداشتند. چراغهایی را میبینیم که همان فرم جک S5 را داراست، اما حالا دیگر به هم پیوستهاند و در آنها به جای لامپ رشتهای، نوار و LEDهای کوچک را شاهدیم. سر اگزوزهای روی سپر هم برخلاف نسلهای پیش دیگر راه به جایی ندارند و اسپویلر عقب هم دچار شکستگیهایی در طراحی شده است.
نمای جانبی این ماشین هم هیچ تغییری نکرده و همان درهای جک S5 را روی X5 شاهدیم. دلیل این مساله را هم باید در پایین آوردن هزینههای تولید و ساخت یک قالب در جدید و تامین قطعات یدکی آن جستجو کرد.
طراحی کابین کی ام سی X5
نمای داخلی کیامسی X5 همان چیزی است که دارندگان S5 را برای ارتقا به X5 وسوسه میکند. ظاهری به روز و مدرن که دیگر اثری از دکمه در آن نمیبینیم و همه چیز از طریق مانیتور بزرگ 12.8 اینچی قابل دسترسی است. عقربههای پشت آمپر هم جای خود را به یک نمایشگر رنگی 7 اینچی دادهاند که هماهنگی خوبی با مانیتور لمسی را ایجاد کرده است.
فرم داشبورد X5 ظاهر قابل قبولی دارد و به طور کلی ارگونومی خوبی برای سرنشینان ردیف جلو دارد. اما داشبورد خودرویی دیگر از SEHOL و کرمان موتورمثل J7 کاملا با کیفیتتر به نظر میرسد. جزئیات کوچکی مثل پارچه دوزیهای J7 آکسان چشمنوازی بر داشبورد بود که نورپردازی بر روی آنها، پارچهدوزی را به خوبی از متریال مشکی داشبورد جدا میکرد، چیزی که در X5 نمیبینیم، نه نوارهای نورپردازی و نه رنگ و بافتهای متنوع در متریال داشبورد!
بحث از نورپردازی داخل شد، X5 در توییترهای واقع در درهای جلو نورپردازیای دارد، که بسته به انتخاب شما تغییر میکند. اما تغییر رنگ و شدت نور LEDها کمی زمخت به نظر میآید و در کل حالت نور استاتیک قابل قبولتر است.
کیفیت ساخت کابین در کل قابل قبول است، نقاطی که بیشتر مورد استفاده هستند و بیشتر لمس میشوند همگی با چرم مصنوعی و فوم پوشانده شدهاند و پلاستیکهای خشک موجود در قطعات پایینتر اتاق، حس بیکیفیت بودن به شما نمیدهند.
صندلیهای X5 هم به طور کلی قابل قبول بود و تنظیم برقی گودی کمر راننده به همراه 3 حافظه در اختیار راننده است. اما صندلی شاگرد تماما به صورت دستی تنظیم میشود. فضای عقب هم مانند S5 بود و راحتی معقولی داشت. شاید تنها نکتهای که جای خالیاش احساس میشود تهویه صندلیها بود، که با توجه به اقلیم ایران و صندلیهای تمام چرم مشکی جزء امکانات واجب به حساب میآید.
بررسی امکانات کی ام سی X5
شاید باید شاخصترین آپشن این ماشین نسبت به رقبا را اول بررسی کنیم، سقف پانورامیک بازشو که یکی از عوامل تعیینکننده برای فروش کراساورها در ایران به شمار میرود! انصافا هم فضای داخلی X5 به خوبی تحت تاثیر این سقف شیشهای قرار گرفته و در رده قیمتی خودش یک تمایز شاخص برای این ماشین به حساب میآید. اما انگار که بسیاری از آپشنهای دیگر تحت تاثیر این سقف مجلل قرار گرفته و برای این که X5 توجیه قیمتی پیدا کند، اثری از رادار جانبی، دستیار حرکت بین خطوط و تغییر لاین، رادار تصادف از جلو و کروز کنترل اتوماتیک در KMC X5 نیست. اما دوربینهای 360 به راهبری خودرو در فضاهای تنگ کمک شایانی میکنند و کیفیت دوربینها هماندازه خودروهای مونتاژی تا 3 میلیارد تومان است (قیمت X5 در زمان تنظیم این مطلب حوالی 1 میلیارد و 700 میلیون تومان بود).
یکی از مسائلی که انتظار میرفت به آن دقت شود، حضور شورتکاتهای فیزیکی (دکمههای فیزیکی میانبر) برای استفاده از بخش تهویه، دوربین 360 و پخش مدیاست.
البته سمت چپ مانیتور X5 شورتکاتهای لمسی برای این منظور تعبیه شده است، اما هنگام استفاده از CARPLAY و ANDROID AUTO شما این TOOLBAR (نوار ابزار) را نمیبینید و برای تنظیم تهویه یا نمایش دوربین 360 میبایست هر بار از منوی CARPLAY و ANDROID AUTO خارج شوید و به منوی اصلی برگردید و اقدام به تنظیم تهویه کنید.
دکمههای روی فرمان کارآمد هستند و اما جا داشت قابلیتهای بیشتری مثل دسترسی سریع به دوربین 360 یا حتی تغییر مود رانندگی به آنها افزوده شود. اطلاعات نمایش داده شده در کلاستر دیجیتال هم میتوانست بیشتر باشد و نمایش اطلاعاتی مثل مدیای در حال پخش و اطلاعات اپلیکیشنهای ناوبری جایشان خالیست.
کولر و تهویه خودرو دستی با تنظیم الکترونیکی است و کولر در نیمه اردیبهشت ماه با آفتاب نسبتا شدید تهران، هوای مطبوعی ایجاد میکرد. اتوهلد و ترمز پارک برقی یکی از آپشنهایی خواهد بود که به طور روزمره از آن استفاده خواهید کرد و آسایش رانندگی در ترافیک را بالا خواهد برد. سلکتور پیچی دنده هم ظاهر جذابی دارد، اما هنگام مانورهای سریع و دور زدن نیاز به تمرین قبلی برای افزایش سرعت عملتان نیاز خواهید داشت.
بررسی مشخصات فنی کی ام سی X5
مشتریان پس از ورود نمونه 1.5 لیتری پاشش مستقیم و توربو جک S5 به بازار، این تیپ را نوعی عقبگرد تلقّی کردند. اما این پیشرانه جدید که در X5 هم نصب شده، کاملا پیشرانه پر بازدهتری نسبت به نیروگاه 2.0 لیتری توربوی قدیمی است. علاوه بر افزایش گشتاور تولید شده، مصرف سوخت خودرو هم کاهش داشته و کارکرد موتور نرمتر است، همچنین این موتور در دورهای بالا بازدهی بهتری دارد.
گیربکس انتخاب شده برای این خودرو دو کلاچه تر با 6 دنده است، که در محصولات گستردهای با نام JAC دیده میشود و آمار خرابی بالایی ندارد، به شرط این که به سیستم خنککننده آن توجه به خصوصی داشته باشید. پیشرانه 1.5 هم البته نیازمند استفاده از اکتان بوستر در هر بار سوختگیری است. توجه داشته باشید به علت حساسیت بالاتر پیشرانههای پاشش مستقیم به رسوبات، از مکملهای ضد رسوب و تمیزکننده سیستم سوخترسانی هم استفاده کنید.
تعلیق مولتیلینک در عقب و مکفرسون در جلو در KMC X5 را شاهدیم، همین که طراحان به جای میلپیچشی عقب به سراغ مولتیلینک رفتهاند، خود جای خوشحالی دارد. عموم رقبا در بازار جفت پای عقبشان به هم گره خورده و تعلیقهای عقبشان از نوع میل پیچشی است.
تجربه رانندگی با کی ام سی X5
با شروع حرکت در KMC X5 شما صدای کمی از خارج خودرو و صدای کمی بیشتر از پیشرانه را در کابین احساس خواهید کرد. با توجه به فاق بلند تایرها، صدای آنها خیلی در کابین به گوش نمیرسد. عملکرد گیربکس در شهر با رانندگی آرام مطلوب است، ولی با گرم شدن گیربکس تاخیر در تعویض دندهها بیشتر میشود، اما آزاردهنده نیست. گیرکس دو کلاچه این خودرو در وضعیت نرمال هنگام شتابگیریها پاسخ مناسبی به شما نمیدهد، اما در وضعیت اسپرت پاسخ گیربکس سریعتر بوده و این مشکل تا حدی بهبود مییابد.
نرمی فرمان خودرو در وضعیت COMFORT کاملا برای مانورهای شهری مناسب است، اما با وجود سفت شدن فرمان در سرعتهای بالا، استفاده فرمان در حالت SPORT به طور کلی دلنشینتر است. تعلیق خودرو مشخصا برای جلوگیری از کوبش، نرم تنظیم شده است. مسالهای که بسیاری از آن لذت میبرند اما دقت رانندگی را مخصوصا در سرعتهای بالا کاهش میدهد. این تغلیق احساس گیجی فرمان و خارج شدن عقب خودرو از کنترل را به شما نمیدهد، اما دامنه نوسانهای بلند و پی در پی بعد از دستاندازها باعث میشود سرنشینان همیشه در جنبش باشند!
ارزیابی نهایی کی ام سی X5
کیامسی X5 کراساوری مناسب برای استفاده روزمره شهری خانوادههاست، برای کسانی که به ظاهر اهمیت میدهند هم جالب است و سرهای بیشتری نسبت به S5 را در خیابان به سمت خود برمیگرداند. این خودرو تفاوت زیادی از نظر فنی با جک S5 نکرده، مسالهای که باعث میشود بازار یدکی و تعمیرات تضمین شدهتری داشته باشد. در نهایت با توجه به قیمت نزدیک S5 و X5 میان این دو خودرو X5 را به شما پیشنهاد میکنیم، خودرویی که شاید در حد و اندازه ی رقبای گرانتر از خود باشد، اما در بازار کمی ناشناختهتر به نظر میآید.
عکاس: محمدرضا اناری
source