منتشر شده در 12 خرداد 1403 ساعت 14:00
عکاس
علیرضا پاداش
کوراندو ۲۰۲۴ یکی از خودروها کره ای و جدیدی است که قرار است در دو دو تیپ تک و دو دیفرانسیل به بازار ایران وارد شود.
کوراندو یکی از محصولات قدیمی شرکت سانگ یانگ است که در ایران با نسلهای مختلف حضور داشته و حالا جدیدترین نسل این خودرو به نام نیو کوراندو به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. این خودرو توسط شرکت نورا موتور مونتاژ میشود، اما شرکت بی ام کارز به عنوان شاخه عرضه کننده محصولات وارداتی گروه بهمن، نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل آن را در قالب یک کراس اوور وارداتی جمعوجور به بازار ایران آورده است. در این مطلب به بررسی و معرفی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۴ وارداتی بی ام کارز میپردازیم.
درباره کوراندو ۲۰۲۴
سانگ یانگ نیو کوراندو که ابتدا توسط شرکت نورا موتور به صورت مونتاژی به بازار ایران آمد و بعد از آن گروه بهمن نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل آن را در لیست محصولات وارداتی خود قرارداد، در واقع نسل چهارم این شاسی بلند شهری کرهای محسوب میشود. بعد از آن که کمپانی سانگ یانگ در همکاری با مالک هندی خود خیلی موفق ظاهر نشد، مجددا به دست کرهایها افتاد تا تحت یک نشان جدید یعنی کی جی موبیلیتی محصولات خود از جمله کوراندو ۲۰۲۴ را عرضه کند.
نسل جدید این خودرو که با نام کوراندو نیو هم در بازار ایران شناخته میشود، نخستین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۹ و با کد شناسایی C300 رونمایی شد و احتمالاً از این به بعد با نشان KG به صورت وارداتی در بازار کشور حضور پررنگتری خواهد داشت.
طراحی بدنه KG KORANDO
اگر کسی با دنیای خودرو خیلی آشنا نباشد، با دیدن چهره کی جی کوراندو ۲۰۲۴، احتمالاً آن را با برادر کوچکترش یعنی تیوولی اشتباه بگیرد؛ چراکه طراحی نسل جدید کوراندو بسیار مشابه تیوولی انجام شده و از همان زبان طراحی و المانهای نسبتاً مشابه به ویژه در نمای چهره این خودرو استفاده شده است. البته نمای پشت کاملاً متفاوت ظاهر شده و یک طراحی متمایز اما نهچندان مدرن ارائه میدهد. در این قسمت خبری از چراغهای سراسری و به هم پیوسته نیست، اما یک نوار کرومی چراغهای عقب را به یکدیگر متصل کرده است.
درمجموع میشود گفت که استایل کوراندو جدید با فرم تقریباً باکسی خود میتواند ظاهری متفاوت از رقبای چینی ارائه دهد که احتمالاً مورد توجه مشتریان برند پسند قرار بگیرد؛ به ویژه افرادی که از خودروهای چینی دل خوشی ندارند، احتمالا جراحی زیبایی نسل جدید کوراندو آنها را جذب خود خواهد کرد.
مشخصات فنی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۴
نیو کوراندو وارداتی بیام کارز از لحاظ ترکیب پیشرانه و گیربکس تفاوتی با نسخه مونتاژی ندارد. این خودرو قوای محرکه خود را از یک موتور توربوشارژ ۴ سیلندر به قدرت ۱۶۳ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور در کنار یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته AT مجهز به مبدل گشتاور تامین میکند.
با توجه به محدودیت ارزی و سقف قیمت دلاری پایین خودروهای وارداتی، شرکت بی ام کارز نسخه تک دیفرانسیل کوراندو را در تیپ فول عرضه می کند و نسخه تمام چرخ محرک (AWD) با امکانات کمتری به بازار می آید. البته تفاوت های آپشن ها را می توانید در جدول امکانات ایمنی و رفاهی مطالعه کنید.
متوسط مصرف سوخت کوراندو ۲۰۲۴ تحت شرایط استاندارد حدود ۷.۷ لیتر برآورد شده که احتمالاً در عمل به نزدیکی ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی خواهد رسید. همچنین با توجه به قدرت مناسب موتور و وزن کل خودرو، انتظار داریم که شتاب صفر تا صد این خودرو تقریباً نزدیک به ۱۰.۵ ثانیه باشد که برای یک کراس اوور خانوادگی بنزینی در بازار ایران، مناسب به شمار میرود و از این جهت میتواند با برخی کراس اوورهای چینی کاملاً رقابت کند.
برند | سانگ یانگ |
مدل | کوراندو |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۳ |
حجم موتور | ۱۴۹۷ سی سی |
ظرفیت باتری | —- |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
قدرت | ۱۶۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | —- |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو / دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۴۵۰ میلی متر |
عرض | ۱۸۷۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۲۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۷۵ میلی متر |
وزن | ۱۴۳۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۷ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
پیمایش در حالت برقی | — |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/۵۵R18 |
شرکت عرضه کننده | بی ام کارز |
برند نشان مادر | سانگ یانگ (KG Mobility) |
کشور سازنده | کره جنوبی |
خوشبختانه در کوراندو نیو علاوه بر ابعاد مناسب بدنه، با سیستم تعلیق مستقل به ویژه در قسمت عقب روبرو هستیم. سیستم تعلیق مالتی لینک در عقب باعث میشود که کیفیت سواری تا حد زیادی ارتقا پیدا کند و میزان خشکی سیستم تعلیق به حداقل برسد. ضمن آنکه وجود سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب باعث ارتقای پایداری خودرو به ویژه هنگام دور زدن شده و تکانهای عرضی اتاق را در این مواقع به کمترین حد سوق میدهد.
طراحی کابین و امکانات KORANDO
با وجود آنکه طرح داشبورد کوراندو نیو خیلی مدرن نیست و نمیتواند از لحاظ نوع طراحی با کراس اوورهای جدید، به ویژه محصولات نسبتاً لوکستر چینی رقابت کند اما کیفیت ساخت و جنس مطلوب متریال سبب میشود که نتوانیم انتقاد زیادی به سبک طراحی تقریباً قدیمی و نسبتاً کلاسیک داشته باشیم. به کارگیری پلاستیکهای مشکی پیانویی در بخش زیادی از فضای داخلی این خودرو باعث ارتقای کیفیت بصری کابین شده است. ضمن آنکه متریال نرم در بالای داشبورد و پلاستیک نسبتاً مرغوب در سایر نقاط میتواند رضایت بیشتری در مقایسه با بسیاری دیگر از رقبا، به ویژه محصولات چینی در کاربر ایجاد کند.
اگر یک خانواده ۴ تا ۵ نفر هستید و قدبلندترین فرد خانواده کمتر از ۱۹۰ سانتیمتر است، میتوانید با کمترین دغدغه از این کراس اوور کرهای نسبتاً جادار استفاده کنید. همچنین برای جا دادن لوازم مسافرتی یک خانواده ۵ نفره نیز فضای کافی در اختیار خواهید داشت؛ چراکه حجم صندوق عقب کی جی کوراندو معادل ۵۵۱ لیتر است که در مقایسه با محصولات حاضر در کلاس کراس اوورهای کامپکت، گنجایشی تقریباً مناسب به شمار میرود. بنابراین یک کابین باکیفیت و تقریباً جادار اما با طراحی کمی قدیمی و کلاسیک داخل کابین کوراندو نیو انتظار شما را میکشد.
یکی دیگر از نقاط قوت کوراندو وارداتی بی ام کارز نسبت به دیگر خودروهای وارداتی همرده، برخورداری از تنوع مناسب آپشنهای رفاهی و ایمنی است که کوراندو ۲۰۲۴ به آن مجهز شده و نوید یک رانندگی ایمن و راحت را با وجود این تجهیزات به کاربران خود میدهد. برخی از آپشنهای رفاهی و ایمنی کوراندو ۲۰۲۴ عبارتند از:
کروز کنترل هوشمند، دستیار حرکت بین خطوط، هشدار خروج از خط، کیسههای هوای جلو و جانبی و پردهای، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کنترل پایداری، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم تشخیص نقاط کور، سنسور باران، حسگرهای پارک جلو و عقب، رادار هشدار دهنده خروج از پارک، رادار هشدار تغییر خط، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت و سرنشین در چهار جهت، نمایشگر لمسی مرکزی ۸ اینچی، شارژر وایرلس تلفن همراه، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک دوکاناله و… .
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار هشدار تغییر لاین – رادار خط خوان (نسخه تک دیفرانسیل) – ترمز اضطراری اتوماتیک (نسخه تک دیفرانسیل) |
امکانات رفاهی | سنسور پارک جلو و عقب – سانروف برقی – صندلی های برقی جلو با گرمکن – نمایشگر لمسی – تهویه اتوماتیک دو کاناله – سامانه کنترل حرکت در سراشیبی – فناوری LED چراغ ها – رینگ آلومینیومی – شارژر بیسیم تلفن همراه – استارت دکمه ای – کروز کنترل – دوربین عقب – سنسور نور – سنسور باران – کروز کنترل تطبیقی (نسخه تک دیفرانسیل) – رانندگی خودکار بین خطوط (نسخه تک دیفرانسیل) – جلو آمپر دیجیتال – تنظیم حالت رانندگی – فرمان کمکی برقی – تنظیم حالت رانندگی |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت مونتاژ و متریال مناسب – امکانات ایمنی مناسب – توان حرکتی قابل قبول |
معایب | عدم عرضه در نسخه فول آپشن دو دیفرانسیل – عرضه محدود |
رقبای سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۴
نیو کوراندو در بازار ایران رقبای زیادی دارد، چراکه وارد یک سگمنت بسیار پرطرفدار شده و خودروهای متعددی برای رقابت با آن در کشور وجود دارد. از محصولات مونتاژی نظیر فیدلیتی پرستیژ گرفته تا خودروهای همکلاس وارداتی همچون کیا اسپورتیج ۲۰۲۳، هیوندای توسان ۲۰۲۳، نیسان قشقایی ۲۰۲۳ و اشکودا کاروک را میتوان از رقبای اصلی کوراندو جدید در ایران دانست.
آلبوم تصاویر
سوالات متداول
نیو کوراندو وارداتی بیام کارز از لحاظ ترکیب پیشرانه و گیربکس تفاوتی با نسخه مونتاژی ندارد. این خودرو قوای محرکه خود را از یک موتور توربوشارژ ۴ سیلندر به قدرت ۱۶۳ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور در کنار یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته AT مجهز به مبدل گشتاور تامین میکند. قدرت بسته به نسخه مورد نظر به چرخ های جلو یا تمام چرخ ها منتقل می شود.
این خودرو به امکاناتی نظیر کروز کنترل تطبیقی، دستیار کمک راننده حرکت بین خطوط، رادار هشدار خروج از خط، کیسههای هوای جلو و جانبی و پردهای، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کنترل پایداری، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص نقاط کور، سنسور باران، حسگرهای پارک جلو و عقب، رادار هشدار دهنده خروج از پارک، رادار هشدار تغییر خط، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت و سرنشین در چهار جهت، نمایشگر لمسی مرکزی ۸ اینچی، شارژر وایرلس تلفن همراه، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک دوکاناله و… مجهز است.
source