منتشر شده در 14 خرداد 1403 ساعت 10:00


6 شرکت چینی در حال تحقیق و توسعه بر روی باتری های حالت جامد برای خودرو های برقی در آینده

تامین کننده کوچک باتری های نیو (Nio) نیز در میان ۶ شرکتی که ممکن است تحقیق و توسعه بر روی باتری های حالت جامد را افزایش دهند، حضور دارد.

به گزارش آخرین خودرو، بر اساس گزارش چاینا دیلی، شش تولیدکننده باتری ممکن است ۶ میلیارد یوان (۸۲۷ میلیون دلار) سرمایه گذاری دولتی برای تحقیق و توسعه باتری های حالت جامد دریافت کنند. پول دولت بین CATL، BYD، FAW، SAIC، Geely و WeLion تقسیم خواهد شد. مورد آخر تامین کننده بسته باتری ۱۵۰ کیلو وات ساعتی نیمه جامد نیو (Nio) است. این نکته که WeLion، یک شرکت نسبتا کوچک، در این لیست قرار دارد و شرکت های دیگری مانند GAC و Great Wall که دستاورد ها و موفقیت هایی در زمینه باتری های حالت جامد را اعلام کرده اند در این لیست نیستند ، قابل توجه به نظر می رسد.

نحوه انتخاب این شش شرکت یک معما است و بسیاری از شرکت هایی که بر روی باتری های حالت جامد کار می کنند مستثنی شده اند. تنها چیزی که اعلام شده این است که این شش شرکت “واجد شرایط” هستند، بدون هیچ توضیحی در مورد اینکه چه چیزی آنها را واجد شرایط می کند. علاوه بر این، با فرض صحت گزارش، مشخص نیست که آیا پول به طور مساوی بین شش شرکت تقسیم خواهد شد یا خیر.

البته این مقدار پول به خصوص زمانی که بین شش شرکت به اشتراک گذاشته می شود زیاد نیست. آنچه مشخص است این است که این پروژه به هفت قسمت پروژه اصلی تقسیم می شود که بر مسیر های فنی مختلف برای توسعه موفقیت آمیز چنین باتری هایی تمرکز دارد. در حال حاضر سه مسیر فنی اصلی برای باتری های حالت جامد وجود دارد که عبارتند از باتری های حالت جامد پلیمری، باتری های حالت جامد اکسیدی و باتری های حالت جامد سولفید.

یک باتری حالت جامد واقعی حاوی الکترولیت مایع نیست و مواد الکترولیت کاملا جامد است. در حالت نیمه جامد، درصد جرمی الکترولیت مایع کمتر از ۱۰ درصد است. این وضعیت در هر دو باتری که یکی محصول وی لایِن (WeLion) که برای نیو (Nio) تولید می کند و دیگری باتری لایت یر (Lightyear) متعلق به آی ام موتورز (IM Motors) ، مشاهده می شود. در حالت شبه جامد، درصد جرمی الکترولیت مایع به زیر ۵ درصد کاهش می یابد.

در حال حاضر تمام باتری های حالت جامد در مرحله تحقیق و توسعه یا مرحله تولید آزمایشی هستند. به نظر می رسد مهمترین مواردی که تولید انبوه را متوقف می کند این است که مواد و فناوری های آماده سازی به اندازه کافی بالغ نیستند که این موضوع هزینه تولید را بسیار بالا می برد.

هنوز کاملا مشخص نیست که این هفت پروژه بزرگ کدامند، اما احتمالا موانع مختلفی را در تولید باتری ها هدف قرار می دهند.

با این حال، در کنفرانس مطبوعاتی مجمع بین المللی توسعه صنعت خودروی چین (TEDA) 2024، زو یان هوا، دبیر کل اتحادیه نوآوری صنعت باتری های خودروی چین، گفت که او انتظار ندارد باتری های حالت جامد بخش عمده ای از بازار چین را قبل از سال ۲۰۳۵ به خود اختصاص دهد.

باتری های حالت جامد واقعی به دلیل چگالی انرژی بالا، پایداری و ایمنی بالا و توانایی عملکرد در طیف وسیعی از دما ها، نقطه تکامل فناوری باتری در نظر گرفته می شوند. در یک باتری معمولی یک الکترولیت مایع وجود دارد که یون ها را حمل می کند اما در باتری حالت جامد همه قطعات جامد هستند. فناوری فعلی باتری به سرعت در حال رسیدن به مرز های بالاتر چگالی انرژی است. برای سلول های مایع لیتیوم یون سه تایی با نیکل بالا، حد بالایی ۳۵۰-۴۰۰ Wh/kg تخمین زده می شود در حالی که برای باتری های لیتیوم منگنز آهن فسفات تنها ۲۵۰ Wh/kg تخمین زده می شود.

source

توسط autokhabari.ir