اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو سایپا

به نظر می‌رسد ایران‌خودرو و سایپا با لغو مجوز قیمت‌گذاری دستوری از سوی رئیس‌جمهور تمایل خود برای اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده را از دست داده و به همین جهت نیز به سراغ برگزاری طرح‌های فروشی رفته‌اند که پیش از این کمتر آن‌ها را اجرایی می‌کردند.

البته پس از انتشار لیست قیمت‌های جدید محصولات ایران‌خودرو، ایران‌خودرویی‌ها در هفته گذشته بلافاصله اقدام به اجرای یک طرح فروش‌فوق‌العاده کردند که با لغو مجوز افزایش قیمت از سوی رئیس‌جمهور، به نوعی ناچار شدند طرح فروش فوق‌العاده خود را با قیمت‌های قدیم برگزار کنند. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد زیان قابل‌توجهی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

اما چرا ایران‌خودرو و سایپا به‌سراغ اجرای طرح‌های مشارکت در تولید و پیش‌فروش می‌روند ولی حاضر نیستند طرح‌های فروش فوق‌العاده خود را همچون روال گذشته مجددا برگزار کنند؟

نخستین دلیل به‌طور قطع به قیمت فعلی خودروها بازمی‌گردد. اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده با قیمت‌های فعلی نه‌تنها سودی را از آن خودروسازان نمی‌کند که بر میزان زیان آن‌ها نیز می‌افزاید. دلیل دیگر را اما باید در خارج از شرکت‌های خودروساز و در وزارت صمت جست‌وجو کرد.

سیاست‌گذار خودرویی پیش از دادن مجوز افزایش قیمت به خودروسازان تکلیف کرده بود تا سند خودروهایی را که در طرح‌های فروش فوق‌العاده در رهن نگه داشته بودند، آزاد کنند.

همچنین قرار بود این محدودیت دیگر در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان لحاظ نشود. اما حال که افزایش قیمت‌ها از سوی رئیس‌جمهور وتو شده سیاستگذار خودرویی این نگرانی را دارد که برگزاری طرح فروش فوق‌العاده سبب شود تعداد بیشتری از افراد در این طرح‌های فروش شرکت کنند از این رو به‌نظر می‌رسد خودروسازان تکلیف شده تا پیش از تعیین تکلیف خودرو اجرای طرح‌های فروش فوق‌العاده را از دستور کار خارج کنند.

در این شرایط به نظر می‌رسد خودروسازان چاره‌ای جز جذب نقدینگی از طریق اجرای طرح‌های فروش مشارکت در تولید و پیش‌فروش نداشته باشند.

نوشته چرا دیگر طرح‌های فروش فوق‌العاده اجرا نمی‌شود؟ اولین بار در وبلاگ کارنامه. پدیدار شد.

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *