دوج چلنجر دیمن ۱۷۰ بهعنوان قویترین نسخهٔ تاریخ این خودرو، تغییرات زیادی را تجربه کرده است که در این مطلب مروری بر آنها خواهیم داشت.
سرانجام دوج از آخرین نسخهٔ چلنجر با نام دیمن ۱۷۰ پردهبرداری کرد. خروجی موتور این خودرو هنگام استفاده از سوخت E85 به ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور میرسد و میتوانند ظرف ۱.۶۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد درحالیکه برای پیمودن ۴۰۰ متر به تنها ۸.۹۱ ثانیه زمان نیاز دارد. بدون شک اینها اعداد قابلتوجهی هستند اما وقتی ببینیم دوج چه تغییراتی در قوای محرکهٔ خودرو انجام داده تا به چنین اعدادی دست پیدا کند، خارقالعادهتر به نظر خواهند رسید؛ بنابراین، قصد داریم در ادامه دیمن ۱۷۰ را با دیمن قبلی و هلکت ردآی جیلبریک مقایسه کنیم.
مثل اکثر نسخههای قبلی چلنجر، این دیمن ۱۷۰ هم از همان موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ استفاده میکند اما این موتور تغییراتی اساسی را تجربه کرده تا جایی که میل بادامک تنها قطعهٔ مهمی است که بدون تغییر از نسخههای قبلی گرفته شده است. تغییرات موتور با استفاده از پیچ و مهرههای فولادی با استحکام بالا آغاز میشود که باعث افزایش ۴۴ درصدی چفتوبست موتور میشود. انجام این کار ضروری بوده است زیرا فشار داخل سیلندرهای این پیشرانه به ۲,۵۰۰ psi رسیده که ۳۲ درصد بیشتر از ردآی است. علاوه بر این، در سوپاپها و شمعها هم بهسازیهایی صورت گرفته تا امکان استفاده از سوخت E85 فراهم شود.
سیستم مدیریت موتور دیمن ۱۷۰ با انواع مختلف سوخت سازگاری دارد. با استفاده از بنزین معمولی این موتور ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یک آمپر روی صفحه آمپر خودرو درصد اتانول موجود در بنزین را به راننده نشان میدهد و ۱۰۲۵ اسب بخار قدرت کامل موتور زمانی ارائه میشود که میزان اتانول ۶۵ درصد یا بیشتر باشد. دیمن ۱۷۰ بجای سوپرشارژر ۲.۷ لیتری دیمن قبلی به یک سوپرشارژر ۳ لیتری مجهز شده است. این سوپرشارژر نسخه اصلاحشدهای از نمونهٔ مورداستفاده در موتور هلفانت است. بدنهٔ دریچهٔ گاز نیز از نمونهٔ ۹۲ میلیمتر در مدلهای قبلی هلکت به ۱۰۵ میلیمتر افزایش پیدا کرده است.
برای کنترل این نیروی عظیم، دوج کل قوای محرکهٔ چلنجر را تقویت کرده است. میلگاردان ۳۰ درصد قویتر از دیمن قبلی است و استحکام محفظهٔ اکسل عقب هم ۵۳ درصد افزایش یافته است. همچنین در دیمن ۱۷۰ نسخهٔ جدیدی از ترمز گیربکس دوج ارائه شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهای از نمونهٔ مورداستفاده در دیمن قبلی است. در سیستم تعلیق دیمن ۱۷۰ از کمکفنرهای نرمتری نسبت به قبل استفاده شده و بازنگری در زاویهٔ کمبر چرخهای عقب میزان سطح تماس با زمین را نسبت به هلکت ردآی افزایش داده است.
خریداران میتوانند برای این چلنجر جدید رینگهای فیبر کربنی را سفارش دهند که ۹ کیلوگرم در جلو و ۵.۴ کیلوگرم در عقب از وزن کم میکند. علاوه بر این، امکان سفارش کابین خودرو بدون صندلیهای عقب و صندلی سرنشین جلو، موکت صندوق عقب و عایقهای صدا وجود دارد و میتوان برای کاهش وزن بیشتر، تودوزی پارچهای و سیستم صوتی فقط با دو بلندگو را هم سفارش داد. با سفارش تمام این موارد، وزن این دیمن جدید ۷۱ کیلوگرم از هلکت ردآی وایدبادی کمتر میشود. تولید دیمن ۱۷۰ از تابستان آینده با قیمت ۹۶,۶۶۶ دلار آغاز میشود و تنها ۳,۳۰۰ دستگاه از آن ساخته خواهد شد.
دیمن ۱۷۰
هلکت ردآی جیلبریک
دیمن
Scuderia Ferrari
توانایی های دوج بر هیچکس پوشیده نیست ولی ای کاش این اعداد و ارقام همیشه و همه جا در دسترس بودن و فقط مختص پیست درگ نبودن
دوست دارم دوج با یک پلتفرم جدید و ساختاری سبک وزن جانشین “وایپر افسانه ای” رو ببره رو خط تولید
(Ali(chevynova
همینطور که شیر جاش تو جنگله دیمن ۱۷۰ هم جاش تو پیست درگه
این دهه ۷۰ ی مختص درگه
غلام یاکوزا
واقعا ماشین بدرد نخور و بیخودی هست این همه قدرت داره ولی نمیشه ازش استفاده کرد تو جاده های پر پیچ و خم حریف یاریس gr هم نمیشه
Camaro ZL1 427
دوج چلنجر یک خودروی درگ محوره نه پیست محور
محمدهادی
که البته کارش رو به استادی هم انجام میده
Demon
بیا پایین بچه سرمون درد گرفت
سوشیانت
دوست عزیز قدرت ماشین هرچقدر بالاتر باشه نشون دهنده ی مهندسی بالاتره یعنی چی نمیشه ازش استفاده کرد؟؟؟ اصن این حرفت معنی نمیده این ماشین برای شتاب ساخته شده و چه ربطی به تویوتا یاریس gr داره؟؟؟
علیx76
خب عملا ترکیب موتور جلو دف عقب بیشتر از یه حدی کشش نداره، مگه اینکه قیمت عامل مهمی نباشه و مثل AMG GT Black series و ۸۱۲ کامپتزیونه، سازنده از هیچ هزینه ای دریغ نکنه. با این حال همون ۸۱۲ و AMG هم از ماشین های موتور عقب با قدرت کمتر هم توی ۴۰۰ متر شکست میخورن.
تنها های که دوج میتونه انجام بده که این شتاب روی آسفالت هم به دست بیاد، دو دف کردنشه که با وجود لانچ قوی و جدا شدن چرخ جلو از زمین، تاثیرش از بین میره.
سوشیانت
اتفاقا اصل کاری همون مسیر درگه چون اینطوری توانایی های ماشین رو بهتر میشه دید
(Ali(chevynova
دقیقا
رافائل
صفر تا صد ۱.۶۶ و ۴۰۰ متر ۸.۹۱🗿
اجدهاس
R
صد نه ۹۶
سوشیانت
دوست عزیز بعضی از شرکت های آمریکایی صفرتاشصتشون نمادین هست و به معنای صفرتاصده اگه سرچ کنی بعضی از سایت ها هم صفرتاصد رو همین ۱.۶۶ اعلام کردن وگرنه خود کمپانی عدد مجزا هم اعلام می کرد مثل تسلا دلیلش هم اینه که اینطوری بین مردم آمریکا جا افتاده البته شما مشکلت چیز دیگه ای هست از کامنت قبلیت زیر پست معرفی این ماشین مشخصه
حسین دهمرد
ببریش تو پیست از سوپرا جا میمونه.
احمدرضا
به نکته خوبی اشاره کردین معلومه اطلاعات بالایی دارین
چون این دوتا ماشین مشخصات کاملا مشابهی دارن و اصلا تو یه کلاس هستن
👏👏
(Ali(chevynova
فشار نخور
Demon
اینو 😂😂
JDM سابق
موتور هشت سیلندر روشه
گشتاورش خداست
دو تن وزنشه
قیافه اش خشنه لاستیک سالم نمیذاره.
همینا رو من میخوام گوره بابای پرفورمنس
احمدرضا
خوش به حال صاحبش
Camaro ZL1 427
امیدوارم کنترلش تو آسفالت ساده هم بهتر از هلکت ها و دیمن قبلی باشه
البته خیلی قدرتش بیشتره
محمدرضا
متاسفانه تنها ماسل کار واقیه برجامانده از دهه ۶۰ رو هم از دست دادیم.این نسخه هم مثل ریث احتمالا برای خدا حافظیه.
AMIN (M.A.S)
به نظرم توی این مقایسه ها هلکت خیلی به حساب نمیاد و یه ذره متفاوته
با اینکه موتورش تقریبا با دیمن ۲۰۱۸ مشابه هستش نه سیستم ترنس بریک داره نه تعلیق اکتیو نه لاستیکای رادیال درگ حتی اکسل ۳.۰۹ هم براش سفارشیه ولی از نظر هندلینگ احتمالا از هردو دیمنا بهتره
بین دیمنا دیمن ۱۷۰ حتی با بنزین معمولی هم از دیمن قبلی قدرتمند تر و سریعتره حتی با بنزین معمولی ۹۰۰HP قدرت و ۱۱۰۰NM گشتاور میده مقایسه کنید با ۸۴۰ تای دیمن که با بنزین اکتان ۱۰۰ و قطعات کریت بدست میومد
خیلی خوب شده که به جای نیتو از میکی تامپسون Street R استفاده کردن اکثر راننده های موپار از میکی تامپسون استفاده میکنن و ظاهرا برای لانچ از نیتو بهتره اما فک میکنم هم واسه مسائل هندلینگ و هم ظاهر بهتر بود از ۲۷۵ هم سایز هلکتای غیر وایدبادی استفاده میکردن
و البته کریت
داشتن کریت و سرهم کردن قطعاتش میتونست جذاب باشه ولی یه ذره کاربرد رو کم میکرد مخصوصا محدودیت سرعت ۲۷۰KPH که تا جایی که میدونم برای برداشتنش حتما باید از ECU توی کریت استفاده میشد
اینجا خوبه که اون سیستم تشخیص سوخت خودش اتوماتیک کار میکنه و بسته به اون قدرت میده
تا جاییم که میدونم برخلاف هلکت و دیمن که یه کلید مشکی داشتن واسه ۵۰۰HP یه قرمز واسه حداکثر قدرت اینجا هردو کلید قرمزن ولی سطح قدرتیشونو نمیدونم
TESLA
توجه داشته باشین ، زمانی با دیمون ۱۷۰ میشه صفر تا صد ۱/۶ ثانیه ثبت کرد که : خودرو مجهز به پکیج درگ باشه ، سوخت e85 باشه ، در پیست مخصوص درگ باشه و از همه مهم تر راننده خیلی حرفه ای داشته باشه ، بنابراین برای یه فرد معمولی که بخواد روی آسفالت معمولی با این ماشین شتابگیری کنه در بهترین حالت بتونه حدود ۲ تا ۲/۵ تایم بزنه
AMIN (M.A.S)
پکیج درگ؟!!!
اصلا پکیج درگ براش عرضه نشده اون دیمن قبلی بود که کریت داشت
درضمن بگم حداقل سری قبل شتاب اعلامی با احتساب رول اوت نبود و ۲.۳ شتاب خالص دیمن ۲۰۱۸ بود
با اینکه جمع و تفریق جبری برای قدرت و گشتاور واسه رسیدن به عدد شتاب خیلی جالب نیست ولی ساده اینه که وقتی با بنزین معمولی بالای ۱۰۰ نیوتون متر گشتاور بیشتری از دیمن ۲۰۱۸ (با بنزین معمولی) داره پس شاید بشه حدس زد حداقل از اون پرشتاب تره
درباره راننده هم الان وقتی ماشین دوج میخرید میتونید رایگان برید مدرسه مسابقه ای تحت حمایت دوج به اسم رادفورد و آموزش ببینید
اونجا آموزش میدن که بتونید با دیمن تایم ۹ ثانیه بزنید
ولی خب مساله راننده کماکان هستش موافقم با شما
AMIN (M.A.S)
پکیج درگ؟
اصلا پکیج درگ برای دیمن ۱۷۰ عرضه نشده اون دیمن ۲۰۱۸ بود که کریت داشت
درضمن برخلاف بعضی کمپانی و سایتا حداقل دیمن ۲۰۱۸ شتابش بدون احتساب رول اوت و خالص ۲.۳ ثانیه بود
برای عدد شتاب خب جمع و تفریق قدرت و گشتاور خیلی کار علمی ای نیست ولی وقتی حتی بدون سوخت E85 قدرت و گشتاورش از دیمن ۲۰۱۸ بیشتره (۹۰۰HP و۱۰۹۸NM) شاید بشه حدس زد بدون E85 حداقل از اون پرشتاب تره
درباره راننده الان وقتی از دوج ماشین میخرید میتونید برید مدرسه مسابقه تحت حمایت دوج و آموزش ببینید
اونجا آموزش میدن که بتونید با دیمن تایم ۹ ثانیه بزنید
ولی خب با شما موافقم کماکان مساله راننده هست
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
امید وارم دوستانی که فکر میکنن با یه تیون میشه یه هلکت رو بهتر از دیمون ۱۷۰ کرد با این مطلب دیگه این حرف رو تکرار نکنن.وگرنه خوده داج از همه دنیا بهتر بلده از انجین همی خودش قدرتهای بی پایان بگیره.ببینید دیگر خودرو سازها به جز ۳ گانه آمریکایی که محصولات مخصوص درگ دارن کامارو کوپو موستانگ کبری جت چلنجر درگ پک برای رقابت تو درگ اولین کاری که میکنن از سیستم دو دفرانسیل استفاده میکنن یا بهترین حالت مثل تسلا از موتورهای برقی در جلو و عقب ماشین استفاده میکنن.ولی سازندگان آمریکایی متخصص درگ کار رو به روش خودشون انجام میدن.ببینید چقدر مهندسان داج از سیستمهای انحصاری بهره بردن حتی به زاویه لاستیکها برا چسبندگیه بیشتر دقت کردن.خلاصه فقط خود داج میتونست رکورد خودش رو بزنه.بهترین کامنت هم میرسه به علی نوا که گفت جای شیر تو جنگله.
حسین
کارخونه بنظرم تنها مسئله ای که این وسط
به عهدشه
بهینه کردن قطعات و لوازم چه از نظر اقتصادی چه تامین و دیگر موارد برای خط تولید و تیراژ چندصد دستگاهیش هست
و این تولیدی بودن
برای کارخونه یه حصار ایجاد میکنه
که تیونینگ شخصی اونو نداره و دستت کاملا بازه
و بستگی به سطح و کیفیت و و چطوری جمع کردن و توانایی و حرفه ای بودن شخص و قطعات و غیره… دارع
در هر صورت این جمله که کارخونه میتونه بهترین توان رو بکشع شاید از نظر وصفی و پایه درست باشه ولی برای شرکت سازنده قابل قبول و ممکن نیست
جایی که مسئله پایدار نگه داشتن خط تولید و خود کارخونه هست و کلی حساب و کتاب مدیریت
داره تا سود کافی کسب بشه
با دنیای شخصی ماشین باز ها کاملا متفاوته
اقا رامین اطلاعات خوبی دارند
نباید الان تو کالیفرنیا ببینیمشون 😁😂❤
R@min
اصولا هیچ تایپ موتور امروزی مشکلی با سوخت های E85 ندارن. نمونه های درگستر حرفه ای که از موتورهای قدیمی تر هم استفاده می کنن با تغییر انژکتور یا پمپ سوخت مانع رو بر میدارن.
در مبحث سوپرشارژ هم بسته به اسب بخار خروجی برندهای افترمارکتی معروف ویپل، راش، مگنوسن، ورتک و… یه کیت کامل می دن. کیت سوپرشارژ شامل تمام ادوات لازم هست. مثلا سوپرشارژ ۳ لیتری برند ویپل که جزو گرون ترین نمونه های موجوده تو حالت استاندارد تا ۳۰۰ اسب به موتور اضافه می کنه و ۱۰k قیمتشه و برای نمونه های پرو درگستر هست. سوپرشارژهای ۲.۴ و ۲.۶ لیتری استوک هم کافیه اما بعضی تیونرها برای افزایش بوست از کیت های افتر مارکتی استفاده می کنن. در مرحله بعد با جایگزینی قطعاتی مثل هدر، سیستم روغن، سیستم اگزوز جدید، اینترکولر، سر سیلندر، پیچ و مهر های قوی تر و ریمپ دوباره ecu قدرت لازم رو تولید می کنن. بعضی تیونرها از سیستم پاشش نیترو اکسید استفاده می کنن که عمر موتورو کم می کنه و لازم نیست. نکته مورد توجه اینکه هیچ دستکاری در هیچ یک از قطعات اصلی مثل بلوک، بور و استروک، سوپاپ و سیلندر انجام نمیشه و هنوز به ۱۰ هزار دلارم نرسیدیم. این یه خلاصه ای کلی از چگونگی تیون موتور همی هست. حالا بعضی ها میان حرفه ای تر کار می کنن سوپرشارژ های بزرگتر میزارن مثل ۳ یا ۴.۵ لیتر تا هوای بیشتری به موتور وارد شه تا تو دورهای پایین یا جامپ اولیه تو درگ با کیفیت ترین احتراق ممکن شکل بگیره تا فشار بیش از حدی به بلوک وارد نشه. برای کنترل این قدرت بهتره که ضرایب محور و گیربکس با هم تغییر پیدا کنه، باز هم تو این قضیه اکثرا مجموعه محور رو مثل دیفرانسیل و گاردون و… دستکاری نمی کنن و صرفا به گیربکس توجه می کنن. برای تقویت گاردون و محور، اصولا محور رو میارن پایین و قطعات اغلب کیفیت معمولی استوک که برای حجم کارخونه دیزاین شده با قطعات فولادی فورج کاری شده یا قوی تر مثل آلیاژ آلومینیوم مخصوص یا دیگه تهش تیتانیوم استفاده می کنن. باز هم این برای درگ هست که محور قدرت بهتری رو به کف آسفالت منتقل کنه.
اگر هلکت رو ۷۰k در نظر بگیریم با صرف ۱۰k تیون ۱۵۰۰ اسبی موتور انجام میشه و ۲۰k بقیه صرف تقویت محور و ترمز و گیربکس و رینگ و لاستیک میشه که اون هم برای درگ هست و الزام نیست. خب به این شکل یه هلکت ۱۵۰۰ اسبی ساخته شد که اگر راننده حرفه ای پشتش بشینه رکوردهای جالبی باهاش میزنه.
دکتر
با اختلاف اضیل ترین آمریکایی در حال تولید هست.
TESLA
تصور شتاب ۱/۶ ثانیه واقعا سخته ، فکرشو کنید چه g فورسی به راننده منتقل میکنه 😱😱🇺🇸🇺🇸🚀🚀🚀
حسین
میخواستم یه ماشین نام ببرم که تو هیچ مواردی شکست نخوره چه داخل پیست چه داخل درگ
و تو هر سناریو
یهو اسم بولاید روح و روانم بازی داد
ولی …
نمیشه بردش تو جاده 🙂
خیلی منتظرم و شمارش میکنم
تا عملکردش رو ببینم
اسمشم مانستره
با اینکه مشخصاتش مثل کانسپت اولیه اش نبود
ولی اونقدر غول بود که
کانسپت اولیه هم اگر واقعیت داشت
سفر به منظومه شمسی باهاش امکان پذیر میشد 😂
چقدر بود ؟
۱۸۷۰ اسب ؟
وزن ۱۲۸۰ ؟
این ۱۶ سیلندر چه کششی داره ……. . . . .
حسین
اوه هنوز اون فیلم که یوتوبر معروفه
میره سراغ کانسپت اولیه بولاید
و بعد توضیحات خفن
ماشینو استارت میزنن رو یادم نرفته
عجب صداییی..
اگه بیشتر گاز میدادی
میخواست دیوارو خراب کنع . .
دیدین ک ؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟