به گزارش تجارت‌نیوز، دولت در پی تعویق دو ساله طرح نهضت ملی مسکن، تصمیم گرفت برای پیشرفت سریع‌تر پروژه، برخی واحدها را در قالب اهدای زمین رایگان و خودمالکی به اجرا برساند. اما دولت تا کنون چه تعداد از این زمین‌ها و تسهیلات مربوط به آن را به مردم واگذار کرده است؟

عباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن روند ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن در بخش خودمالکی و متقاضیان معرفی شده در این بخش را اعلام کرد و گفت: طبق تازه‌ترین آمار، از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا کنون قرارداد خودمالکی ۹۳ هزار و ۲۸۲ واحد در بانک مسکن منعقد شده است.

مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: مبلغ قراردادهای خودمالکی که در بانک مسکن منعقد شده ۲۸ هزار و ۸۶۳ میلیاردتومان است. به گفته حسینی، بانک مسکن از میزان قرارداد منعقد شده خودمالکی و از محل تسهیلات تاکنون ۲۱ هزار و ۹۲۸ میلیاردتومان به حساب سازندگان وازیر کرده است.

مقرر شده است تا پرداخت تسهیلات خودمالکی از سوی دیگر بانک‌ها برای افرادی که در سال جاری توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین می‌شوند، انجام شود. همچنین، تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن مرحله به مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی به مالکان پرداخت می‌شود.

وام مسکن به چه کسانی تعلق نمی‌گیرد؟

نکته قابل توجه در این بین این است که سقف 550 میلیون تومانی وام نهضت ملی مسکن به طرح‌های خودمالکی تعلق نمی‌گیرد! این سقف وام که پیش از این در مناطق و شهرهای مختلف مبلغ متفاوتی داشت با اعلام دولت قرار شد در تمام پروژه‌ها و در تمام شهرها به صورت یکسان تعیین شود، اما مدتی بعد با استناد به نامه‌ بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌های عامل نهضت ملی مسکن، جزئیات جدیدی از این طرح مشخص شد.

بانک مرکزی در این نامه تاکید کرده بود تنها پروژه‌های حمایتی، مشمول افزایش سقف تسهیلات این طرح می‌شوند؛ به این معنا که پروژه‌های خودمالک شهری و روستایی مشمول افزایش سقف و کاهش نرخ سود تسهیلات مذکور نیستند. در روش خودمالکی، مالکان زمین‌ها برای ساخت‌ و ساز -چه به صورت انبوه و چه عادی- در زمین متعلق به خود، از وام نهضت ملی مسکن استفاده می‌کنند.

آخرین اخبار مربوط به حوزه مسکن را در بخش مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

source

توسط