ارتقای همکاری‌ها در چارچوب کریدور شمال – جنوب با همگرایی دو کشور ایران و آذربایجان و گسترش حمل‌ونقل ریلی ایران به ارمنستان و تاکید بر توسعه سواحل مکران به‌عنوان یک ابرپروژه ملی، از مهم‌ترین رویدادهای حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، راهگذر شمال به جنوب که راهگذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می‌رود، می‌تواند در بهره‌مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.

همگرایی هفته: ایران و آذربایجان

در این میان بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی در منطقه قفقاز نه تنها مانع توسعه روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان نشده، بلکه آنطور که سازمان کشتیرانی گزارش می‌کند، روابط آن‌ها را تقویت کرده است.

از این رو دو کشور ایران و آذربایجان در حال حاضر بر هم‌افزایی تمرکز کرده و می‌خواهند از فرصت تغییر وضعیت ژئوپلیتیک موجود در همسایگی خود استفاده کنند و از طریق آن روابط اقتصادی و تجاری خود را توسعه دهند. این همگرایی باعث شده تا ایجاد خطوط راه‌آهن جدید، توسعه پایانه‌های بار و احیای کریدور حمل‌ونقل بین المللی شمال-جنوب در دستور کار دو طرف قرار بگیرد.

سفر هفته: بذرپاش به ارمنستان

در هفته‌ای که گذشت همچنین مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در راستای ارتقای همکاری‌ها در چارچوب کریدور شمال – جنوب، کریدور خلیج‌فارس – دریای سیاه و گسترش حمل‌ونقل ریلی به ارمنستان سفر کرد. او توسعه ترانزیتی یکی از زیربناهای اصلی توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: محور نخست مذاکرات با مقامات کشور ارمنستان، توسعه روابط اقتصادی و حذف مقررات دست و پاگیر بین توسعه تجارت دو کشور است. همچنین توسعه ترانزیت از دیگر اهدافی است که در این سفر دنبال می‌کنیم.

تاکید هفته: توسعه سواحل مکران

توسعه مکران از سال مورد توجه قرار گرفته است. بندر راهبردی مکران در شرق استان هرمزگان حوالی جاسک و در منطقه کوه‌مبارک قرار دارد، طول سواحل مکران ۱۴۴۰ کیلومتر است که حدود ۹۰۰ کیلومتر آن در استان هرمزگان و ۵۴۰ کیلومتر آن در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و از آن‌جایی که یکی از استراتژی‌های سازمان بنادر، توجه ویژه به بنادری است که در آینده نقاط راهبردی خواهند بود؛ توجه به این بندر هم در دستور کار قرار دارد و به گفته مسئولان، مطالعات اقتصادی‌ برای توسعه آن در حال انجام است.

در دولت سیزدهم مقرر شد آنچه که بر زمین مانده از سر گرفته شود، از این رو توسعه سواحل مکران از نظر نقش و کارکرد ملی و به‌عنوان یک ابرپروژه مطرح شده و این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت.

در این راستا سیاوش ره‌پیک –دستیار ویژه دبیر شورای توسعه سواحل مکران– در هفته‌ای که گذشت، خاطرنشان کرد: اگر بخواهد اتفاقی در سواحل مکران رخ دهد، باید سبک حکمرانی دیگری اینجا جاری شود، با این قوانین و مقررات نمی‌توان به توسعه ادامه داد، اگر سرمایه‌گذاری غیر از دولت بخواهد به این منطقه بیاید، باید مشوق‌هایی برایش وجود داشته باشد و نه اینکه مجوزها مانع کارش شود. 

کنسلی هفته: پروازها به مقصد نجف

به‌دنبال مشکل پیش‌آمده روی باند فرودگاه نجف، این فرودگاه تا سه روز بسته اعلام شد، از این رو کلیه پروازهای نجف تا اطلاع ثانوی کنسل اعلام می‌شود. البته فرودگاه امام خمینی (ره) این آمادگی را دارد در صورت درخواست هر یک از ایرلاین‌هایی که به مقصد نجف پرواز داشته‌اند برای تغییر مسیر به بغداد موافقت کند.

انتهای پیام

source

توسط