اولین پرتاب آزمایشی استارشیپ در ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ این ریسک را ایجاد کرد که برنامه آرتمیس ناسا برای حضور پایدار روی ماه دچار تأخیرهایی شود. برنامه آرتمیس ۳ قرار است در در سال ۲۰۲۵ پرتاب شود. اما دیوان محاسبات آمریکا (GAO) می‌گوید برخی از بخش‌های سیستم فرود انسانی (HLS) اسپیس‌ایکس بیشتر از مأموریت‌های متداول ناسا به طول انجامیده‌اند.

مأموریت فرودگر ماه HLS استارشیپ نیازمند این است که یک مخزن سوخت به فضا ارسال و سپس پر شود. بعد از پر شدن مخزن، HLS به آن متصل می‌شود و سوخت‌گیری می‌کند و سپس راهی ماه می‌شود.

طبق گزارش دیوان محاسبات آمریکا، اسپیس‌ایکس برای بهره‌برداری از این سیستم سوخت‌گیری فضایی باید استارشیپ را با موفقیت به مدار زمین بفرستد. اسپیس‌ایکس قرار بود در پرتاب فروردین به این نقطه دست یابد. اما شکل‌گیری یک آتش درون راکت باعث شد تا سیستم توقف خودکار آن، باعث انفجار راکت شود.

تأخیرهای اسپیس‌ایکس در رویدادهای کلیدی استارشیپ

دیوان محاسبات می‌گوید اسپیس‌ایکس و ناسا در چندین «رویداد کلیدی» استارشیپ و HLS تأخیرهایی دارند. هشت رویداد از ۱۳ رویداد کلیدی دچار تأخیر شش تا ۱۳ ماهه شده‌اند. استارشیپ باید این رویدادها را تا پیش از پرواز آرتمیس ۳ کامل کند.

تأخیرهای استارشیپ می‌توانند روی ایمنی مأموریت‌های سرنشین‌دار تأثیر داشته باشند، زیرا ناسا فرصت کمتری برای بررسی ملزومات انسانی استارشیپ خواهد داشت. تا زمانی که استارشیپ با موفقیت به مدار زمین نرسد، نمی‌توان مراحل بعدی را اجرا کرد؛ از جمله یک تست بدون سرنشین پیش از آرتمیس ۳ و سوخت‌گیری درون فضا.

موفقیت استارشیپ در پرواز اول خود می‌توانست تأخیرها را جبران کند. منشأ اصلی این تأخیرها موتور رپتور و مخزن سوخت هستند. این نگرانی وجود دارد که رپتورها نتوانند به‌طور پیدار سطح عملکرد قابل‌قبولی را حفظ کنند. فرصتی نیز برای طراحی سیستم موتور جدید وجود ندارد.

همچنین گزارش دیوان محاسبات می‌گوید که اسپیس‌ایکس در توسعه تکنولوژی‌های سیستم انبار سوخت فضایی پیشرفت چندانی نکرده است. سیستم‌های کلیدی که اسپیس‌ایکس باید توسعه بدهد عبارت است از:

  • مکانیسم و سنسورهای اتصال (برای شناسایی، هدایت و اتصال فیزیکی استارشیپ به تانکر و انتقال سوخت)
  • اندازه‌گیری سوخت (برای تعیین میزان سوخت داخل مخزن و مقدار سوخت منتقل‌شده)
  • قابلیت مخزن برای کنترل هدررفت سوخت در فضا

باید ذکر کرد که گزارش تازه منتشرشده دیوان محاسبات آمریکا، پیش از دومین پرتاب آزمایشی موفقیت‌آمیز استارشیپ تهیه شده است. در تست دوم، بوستر با موفقیت جدا شد و موتورهای استارشیپ روشن شدند. تصاویری از تأسیسات اسپیس‌ایکس در تگزاس نشان می‌دهد که فعالیت‌ها در آن‌جا پس از این پرتاب افزایش یافته تا کمپانی فضایی برای تست‌های آینده آماده شود.

source

توسط