روز سه شنبه در ساعت 04:47 به وقت ایران، نادرترین پدیده نجومی به وقوع می‌پیوندد. طی این پدیده یکی از ستارگان درخشان آسمان به مدت 15 ثانیه مخفی می‌شود.

اِبط‌الجوزا که با نام‌های شبان‌شانه و آلفای شکارچی نیز شناخته می‌شود، نخستین ستارهٔ پرنور صورت فلکی شکارچی و به‌طور میانگین دهمین ستارهٔ درخشان آسمان شب است. در روز سه‌شنبه یکی از اجرام کمربند سیارکی اصلی به نام لیونا ۳۱۹ اتفاق نادری را ایجاد می‌کند و با گذر از این ستاره سرخ را 15 ثانیه مخفی می کند.

بیشتر بخوانید: منطقه آجر در مرکز کهکشان راه‌ شیری چیست و جیمزوب چه چیزی را کشف کرده است

ابط‌الجوزا ستارهٔ غول‌پیکری به قطر یک میلیارد و شش صد میلیون کیلومتر است. این ستاره غول پیکر که پس از خورشید دومین قطر ظاهری بزرگ را دارد جز معدود اجرامی است که با چشم غیرمسلح هم دیده می‌شود که طی اتفاقی نادر، در بامداد سه‌شنبه برای لحظاتی مخفی خواهد شد

اخترشناسان که در اولین مشاهدات خود ابط الجواز را یک غول سرخ معرفی کرده بودند، حال این اتفاق نادر فرصت خوبی را برای آنها فراهم می‌کند تا فوتوسفر یا لایه مرئی ابط‌الجوزا را بررسی کنند.

با اینکه مخفی شدن این ستاره غول‌پیکر اتفاق نادری به حساب می‌آید ولی تنها مسیری باریک که در امتداد جنوب ایالات متحده و جنوب اروپا و اوراسیا قرار دارند می‌توانند آن را ببینند؛ در ایران هم ساکنان شمالی‌ترین بخش‌های استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی با چشم غیرمسلح می‌توانند شاهد این پدیده باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی نادرترین پدیده نجومی چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

source

توسط