همیشه هفته بعد از دربی در فوتبال ایران هفته‌ای پرحاشیه و جذاب می‌شود، درست به همان اندازه که هفته قبل از دربی دیدارهایی کم رمق را شاهد هستیم. این هم از عادات فوتبال ماست که همه چیز تحت الشعاع تقابل دو بزرگ پرطرفدار قرار می‌گیرد، خود این دو تیم حواسشان به دربی است و رقیب روبرو نیز بالطبع تحت الشعاع قرار می‌گیرد، سایر تیم‌ها نیز تاثیر می‌گیرند. اما دربی با هر نتیجه‌ای که تمام شود هفته پس از آن هفته‌ای جذاب و تماشایی است. به خصوص مواقعی که دربی مساوی شود و این دو تیم رقیبی گردن کلفت و مدعی داشته باشند که ببرد و جایگاه آنها را تهدید کند!

با این مشخصات معلوم بود که این هفته دیدارهایی تماشایی در پیش داریم که همینطور هم شد. البته با تاکید مجدد روی این نکته که ما در مورد فوتبال ایران حرف می‌زنیم و تنظیمات کارخانه در فوتبال ما تساوی بدون گل است، همراه با اعتراض به داوری و رفتار آماتوری… به هزار و یک دلیل از زمین‌های خراب تا هوای سرد و از نگرانی مربیان برای صندلی خود تا مصدومیت بازیکنان، تمایل عمومی در فوتبال ما در این فصل سال به تساوی بدون گل است تا به قول قدیمی‌ها نه سیخ بسوزد و نه کباب!

دیدارهای این هفته دوشنبه ۲۷ آذر با دو بازی همزمان آغاز شد. تراکتور در تبریز در حالی که در شروع نیمه دوم ۱۰ نفره شد، با هنر «خمس» دو گل به پیکان زد و در رفسنجان نیز تقابل دو شاگرد مکتب فیروز کریمی – که اختلافاتشان را هرگز از رسانه‌ها پنهان نکرده‌اند – با نتیجه ۴ یک به سود مهمان تمام شد. مس رفسنجان چهارمین باخت متوالی را با «ساکت الهامی» آورد، دومین باخت متوالی با نتیجه ۴-۱ این بار در خانه که موقعیت الهامی را به شدت به خطر انداخت.

شش بازی دیگر روز سه‌شنبه ۲۸ آذر برگزار شد. ابتدا در ساعت ۱۴ سپاهان در ورزشگاه دستگردی میهمان هوادار بود. سپاهانی که این روزها همه را به یاد پرسپولیس دهه ۶۰ می‌اندازد و معمولاً تا همان ۲۵ دقیقه اول دو گل از رقبا پیش می‌افتد، این بارهم ترک عادت نکردند و نیمه اول با سه گل و در نهایت با پیروزی ۵ بر صفر برای رقبا خط و نشان کشید. قرار بود سه بازی همزمان در ساعت ۱۵ آغاز شود. شمس آذر هم در قزوین ترک عادت نکرد، تیمی که بیرون از خانه یقه مدعیان را می‌گیرد و همین بازی قبل ملوان را در انزلی برد، در خانه از پس صنعت نفت آبادان تیم بحران زده «عبدالله ویسی» بر نیامد.

آلومینیوم نیز در اراک مقابل گل گهر سیرجان به تساوی بدون گل رسید. دیداری که قیمت بلیط‌هایش سوژه اصلی بود و در خود مسابقه چیز خاصی نداشت! اما بازی سوم در ورزشگاه غدیر اهواز همزمان با دو بازی دیگر تمام نشد. پرسپولیس مقابل استقلال خوزستان در یک دیدار جنجالی و پرحرف و حدیث با تساوی ۲-۲ متوقف شد. در نیمه اول این مسابقه سیروس پورموسوی باز هم اقدام به بیرون کشیدن تیمش از زمین کرد، همین مسئله باعث وقفه‌ای ۱۲ دقیقه‌ای شد.

ذوب آهن و فولاد در فولادشهر به تساوی بدون گل رضایت دادند. ذوب آهن از دقیقه ۶۵ ده نفره شد و فرصت خوبی را برای ماندن در کورس بالای جدول از دست داد. بالاخره در آخرین بازی هفته استقلال با ۴ گل نساجی را در هم کوبید. سپاهان در لحظه شروع این مسابقه با یک بازی کمتر به صدر جدول رفته بود و استقلال باید می‌برد تا این جایگاه را برای خود حفظ کند. نیمه اول بازی با یک گل به سود میزبان تمام شد و نیمه دوم استقلال در ۶ دقیقه طوفانی به پا کرد و سه گل دیگر هم زد. با تعویض‌های خوب نکونام که این نتیجه به قیمت استعفا و رفتن مهدی رحمتی از نیمکت نساجی تمام شد.

تیم هفته: ملوان بندر انزلی

این هفته تراکتور ۱۰ نفره برد. استقلال خوزستان در خانه پرسپولیس را متوقف کرد، سپاهان هم ۵ گل به هوادار زد و استقلال هم صدر جدول را نگه داشت اما بدون شک تیم هفته عنوانی شایسته ملوان بود. قوی سپید بعد از شکست هفته قبل در خانه دوباره پر کشید و این بار در کویر مس را با چهار گل در هم کوبید. وقتی بدانیم مهدی تارتار و ساکت الهامی روی نیمکت دو تیم بودند ارزش این برد چند برابر می‌شود.

بهترین های هفته سیزدهم، شاهکار مربیان؛ لیگ به تنظیمات کارخانه برگشت/ استقلالِ صدرنشین، سپاهانِ مدعی و پرسپولیسِ بحرانی!





مربی هفته: پاکو خمس (تراکتور)

در فوتبال نیمه دوم را نیمه مربیان می‌خوانند چرا که مربی می‌تواند با بازی خوانی از نیمه اول و به کمک تعویض‌ها و تغییر تاکتیک، نتیجه را به نفع تیمش عوض کند. جواد نکونام این هفته دو تعویض کرد که هر دو گل زدند و گل ساختند. تعویضی‌های مهدی تارتار هم گل زدند و گل ساختند اما کار خمس از همه با ارزش‌تر بود. بلافاصله در شروع نیمه دوم و در هوای سرد تبریز «صفاهادی» اخراج شد. پیکان هم با عنایتی بازی‌های قبلی را مساوی کرده بود و این کار را خوب بلد است اما مرد اسپانیایی هاشم نژاد و عبدی را به زمین فرستاد که آنها گل زدند و گل ساختند.

ستاره هفته: جواد آقایی‌پور (استقلال خوزستان)

این هفته به لحاظ فردی هفته‌ای درخشان برای فوتبالیست‌های ما بود. در فوتبال کم گل ما که خیلی هفته‌ها هیچ بازیکن دوگله‌ای نداریم، این هفته بیش از انگشتان یک دست بازیکنانی بودند که دو گل زدند یا دو گل ساختند. «مهدی عبدی» در تراکتور دو گل زد. «پدرام قاضی‌پور» برای ملوان دو گل زد و «محمدرضا سلیمانی» یک گل زد، یک پنالتی گرفت و یک گل ساخت. «شهریار مغانلو» در سپاهان دو گل زد و یک پنالتی گرفت. «برایان دابو» دو پاس گل داد و «رضا اسدی» هم گل زد و هم گل ساخت!

«آرمان رمضانی»، «مهرداد محمدی» و «ابوالفضل جلالی» در استقلال نیز هم گل زدند و هم گل ساختند اما کار بزرگ را دو جوان در استقلال خوزستان انجام دادند. «علیرضا کاظمی» در این بازی دو گل ساخت و «جواد آقایی‌پور» دو گل به پرسپولیس زد تا ستاره هفته باشد. او به «علیرضا بیرانوند» در یک مسابقه دو گل زد!

تیم منتخب هفته سیزدهم

۳-۴-۳

دروازه‌بان: احمد گوهری (آلومینیوم)

دفاع راست: پدرام قاضی‌پور (ملوان)

دفاع چپ: ابوالفضل جلالی (استقلال)

دفاع میانی: برایان دابو (سپاهان)

هافبک راست: رامین رضاییان (سپاهان)

هافبک چپ: علیرضا کاظمی (استقلال خوزستان)

هافبک دفاعی: رضا اسدی (سپاهان)

هافبک تهاجمی: محمدرضا سلیمانی (ملوان)

مهاجم راست: جواد آقایی پور (استقلال خوزستان)

مهاجم چپ: مهدی عبدی (تراکتور)

مهاجم نوک: شهریار مغانلو (سپاهان)

source

توسط