واردات خودرو به کیش پس از شش سال

فروردین 1403: اولین محموله خودروهای سواری وارداتی پس از ۶ سال انتظار وارد جزیره کیش شد. بنابراین طلسم واردات خودرو در مناطق آزاد شکسته شده است.

توقف بیش از 6 ساله واردات خودرو خارجی به جزیره کیش از یک طرف و عدم ورود خودروی داخلی از سوی دیگر سبب شده بود تا خودروهای این جزیره، به خصوص ناوگان حمل نقل عمومی آن، به شدت فرسوده شود و این اتفاق هزینه‌های گزافی به بومیان و کیشوندان تحمیل کند. اکنون 50 خودرو سواری تویوتا مدل 2024 از بندرگاه کیش وارد جزیره شده است.

هرچند چندین خودروی تویوتا هایس از نوع ون طی بهمن ماه وارد جزیره کیش شده و پلاک ملی شده بود، اما واردات خودروی سواری یک مطالبه عمومی و جدی است که پس از تلاش‌های شبانه روزی مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، برای اولین بار در مناطق آزاد عملیاتی شد.

واردات خودروهای سنگین به منطقه آزاد

بهمن 1402: علی زارعی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، اعلام کرد واردات انواع خودروی کامیون، کشنده، ون، مینی‌بوس و اتوبوس تا 5 سال کارکرد (نو و مستعمل) با پلاک منطقه آزاد اروند از طریق گمرک این منطقه عملیاتی شد.

وی در این باره توضیح داد متقاضیان و واردکنندگان می‌توانند با استفاده از مشوق‌های منحصر به فردی که تنها در اختیار منطقه آزاد اروند است، نسبت به واردات خودروی مورد نیاز اقدام کنند. منطقه آزاد اروند، نخستین منطقه‌ای است که موفق به عملیاتی کردن این مصوبه شده است. مجوزهای لازم از «راهور» اخذ شده و از این تاریخ هیچ محدودیتی برای پلاک کردن این قبیل خودروها وجود ندارد. با توجه به اینکه استان خوزستان در حیطه عمران یکی از استان‌های فعال و عملیاتی است، ورود این قبیل خودروهای کشنده می‌تواند در تسهیل و تسریع پروژه‌های زیرساختی و نوسازی ناوگان، مؤثر باشد.

وی افزود از این تاریخ، همه اشخاص حقیقی، حقوقی، دستگاه‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی می‌توانند با طی مراحل قانونی و ثبت آماری، اقدام به واردات خودروی مورد نظر کنند. همچنین متقاضیان می‌توانند با استفاده از مشوق‌های کم‌نظیر و منحصر به منطقه آزاد اروند، نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین‌شهری اقدام کنند.

صدور پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد

دی 1402: سخنگوی دولت اعلام کرد با همکاری‌های اجزای مختلف دولت، آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو اصلاح و ظرف روز‌های آتی ابلاغ خواهد شد و بر این اساس واردات و ترخیص خودرو‌های نو حمل و نقل عمومی و خودرو‌های برقی و هیبریدی نیز با تسهیل بیشتری انجام خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد آیین‌نامه اجرایی بند (ث) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور راجع به صدور ثبت پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد نیز تصویب شد و خودرو‌هایی که تا زمان ابلاغ آیین‌نامه در مناطق آزاد وارد شدند و جزء خودرو‌های ممنوعه نبودند، امکان واردات آن‌ها به سرزمین اصلی فراهم شد. امیدواریم با این امور به تامین نیاز بازار خودرو و رقابتی شدن بازار کمک جدی شود. این خودروها با پرداخت عوارض های قانونی امکان وارد شدن به سرزمین اصلی را خواهند داشت.

موافقت وزارت صمت با واردات خودرو نو به مناطق آزاد

آذر 1402: حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در حاشیه آیین تجلیل از سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان برتر مناطق آزاد و رونمایی از هزار بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا، اعلام کرد موضوع واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، واردات خودروهای کارکرده از خارج از کشور به مناطق آزاد و دیگری واردات خودروهای نو از خارج از کشور به مناطق آزاد را داریم که با همه آنها موافقیم. در زمینه واردات خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی، دولت اقدامات لازم را انجام داده ‌و در مرحله آیین‌نامه‌سازی و اجرای برنامه‌ها هستیم. برای واردات خودروهای کارکرده هم مصوبه گرفتیم. مساله مهم‌ اکنون واردات خودروهای نو به مناطق آزاد است. آنچه دولت سال گذشته مصوب کرد، مشکل ما را حل نکرد. ما به دنبال واردات خودروهای نو به مناطق آزاد هستیم، اما سال گذشته برای مناطق آزاد مصوب شد که صرفا خودروهای هیبریدی و برقی وارد شود، درحالی که ما توقع مان این بود که خودروهای عادی هم وارد شوند.

وی افزود در این زمینه همچنان به دنبال این هستیم که بتوانیم موافقت دولت و وزارت صمت را برای واردات خودروهای نو بگیریم، البته وزارت صمت اعلام کرده که با این موضوع موافقت خواهد کرد و اکنون در حال پیگیری‌های نهایی هستیم تا این موضوع در هیئت‌وزیران تصویب شود.

واردات خودروهای سنگین به مناطق آزاد مجاز است

آبان 1402: رسول بهزادی، مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد چابهار، اعلام کرد براساس مصوبه هیات وزیران، واردات انواع خودرو‌های کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون که سن خودرو در زمان ورود به کشور بر مبنای سال ساخت کمتر از 5 سال باشد، به مناطق آزاد، مجاز است.

وی توضیح داد تسهیل تجارت و صادرات در منطقه آزاد چابهار موجب رضایتمندی مردم و نوسازی حمل‌و‌نقل و ترانزیت و ناوگان شهری خواهد شد. بندر چابهار از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار مورد توجه و برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و ترانزیت نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مهم و مجهز است. واردات خودرو دست‌دوم فرصتی برای رونق و احیای تجارت و ترانزیت و نوسازی در ناوگان حمل‌و‌نقل شهری است که منافع زیادی برای مردم خواهد داشت.

صدور مجوز تردد خودروهای منطقه آزاد چابهار

مهر 1402: روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، اعلام کرد پس از تفویض اختیار رییس جمهور به استانداری استان، مجوز تردد خودروهای شماره گذاری شده منطقه آزاد چابهار در سطح این استان اعم از خودروهای سواری و سنگین صادر شد.

این اقدام در راستای تحقق خواسته چندین ساله مردم استان، اخذ مجوز تردد خودروهای شماره گذاری شده منطقه آزاد چابهار اعم از خودروهای سواری و سنگین مورد نیاز طرح‌های عمرانی در سطح سیستان و بلوچستان با جدیت مورد پیگیری و در دستور کار قرار گرفت. حسب اختیارات تفویضی هیات وزیران و ریاست جمهوری اسلامی ایران و به دستور استاندار سیستان و بلوچستان تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد چابهار در محدوده جغرافیایی استان بلامانع اعلام شد.

source

توسط autokhabari