چند سالی از ورود کشنده‌های تجاری کارکرده اروپایی که نمونه‌های صفرکیلومتر نیز در بین آنها دیده می‌شود، می‌گذرد. در این مدت، تجاری سازان چینی نیز به همراه شرکت‌های داخلی، در عرضه انواع کشنده‌ها فعالیت زیادی داشته‌اند. کامیونت نیز چندین سال است که بازار خوب و پر فروشی دارد. اما باید اعتراف کرد که بخش کامیون‌های باری و کمپرسی یکی از کم‌توجه‌ترین بخش‌های بازار است که البته به تازگی چندین محصول توسط شرکت‌های داخلی در این قسمت دیده می‌شود که کامیون باری سه محور شکموتو X5000L که توسط آرین دیزل عرضه می‌شود، یکی از آنهاست.

طراحی داخلی و خارجی کامیون باری شکموتو

به طور کلی، کامیون باری سقف بلند در کشورمان بسیار کم دیده می‌شود که برای مثال از آنها می‌توان به یک نمونه از آکسورهای سقف بلند دو محور اشاره کرد که البته تعداد آنها نیز بسیار اندک است. حتی در روزهایی که محصولات باری اسکانیا، رنو، ولوو، مرسدس بنز و ایویکو نیز در کشورمان عرضه می‌شدند، بازهم هیچ‌کس به سمت کامیون باری سقف بلند نرفت و همه تولیدکنندگان، به دنبال اتاقی بدند که بتوانند آن را برای کمپرسی و دیگر کاربری‌ها نیز به راحتی عرضه کنند.

اما شکموتو X5000L برخلاف گفته‌ها، با سقف بلند وارد میدان شده است که از این نظر می‌توان گفت فعلا این کامیون و کامیون باری C&C U420 دارای یک پیشانی در بالای اتاق هستند و حتی کامیون باری دافران H7 380 نیز با سقف کوتاه عرضه می‌شود. داشتن فضای بار در قسمت بالای شیشه در هر کامیونی لازم و ضروری است و این فضا هرچه بیشتر باشد، دست راننده برای همراه داشتن لوازم شخصی و ضروری و از طرفی، مرتب بودن کابین بازتر خواهد بود.

نمای کلی خودرو همان چیزی است که در شکموتو کشنده X5000 می‌بینیم. طراحی ظاهری ساده‌تر نسبت به برخی از محصولات چینی بازار که البته این سادگی، زیباست. چراغ‌ها شبیه به ولوو FH قدیم هستند و ترکیب رنگ مشکی با رنگ اصلی بدنه، نمای جلو را از سادگی بیشتر خارج کرده و آن را کمی هیجان‌انگیز می‌کند.

آینه‌های جانبی به سبک کامیون‌های امروزی در یک قاب یکپارچه قرار دارند. شیشه جلو بلند است و دید رو به بیرون خوبی به راننده می‌دهد. نمای جانبی نیز ساده است و در نمونه‌های نمایش داده شده، ستون درب با شیشه و لچکی انتهای اتاق هم‌رنگ نیست که باعث شده است، رخ جانبی خودرو را بیشتر قدیمی نشان می‌دهد. این وضعیت در کشنده و کمپرسی شکموتو سری X5000 دیده نمی‌شود. اما اگر وضعیت ظاهری بدنه کمی ساده و حتی قدیمی است، طراحی داخلی این خودرو یعنی جایی که راننده بیشترین زمان را در آنجا می‌گذراند، بسیار خوب و کاربردی است.

مشخصات فنی کامیون باری شکموتو

موتور شکموتو X5000L از ساخته‌های کومنز چین است. پیشرانه‌ای 10.8 لیتری با 450 اسب بخار قدرت و 2080 نیوتن متر گشتاور که نسبت به حجم خودش، توان خروجی خوبی دارد و نشان از تکنولوژی بالای این پیشرانه است. طبق استانداردهای اجباری کشورمان، آلایندگی این خودرو برابر با یورو5+eev است.

برای این کامیون باری، یک گیربکس 2+16 سرعته اتوماتیک از ساخته‌های FAST که از جعبه دنده سازان مشهور است و شهرت بالایی دارد، استفاده شده است. این گیربکس با نمونه نصب شده روی کشنده این خودرو نیز، از یک خانواده هستند. این گیربکس دارای اینتاردر 5 مرحله‌ای است و دسته دنده آن، یک اهرم کوچک در سمت راست فرمان بوده که قابلیت تعویض دنده دستی نیز دارد. می‌توان گفت از نظر ترکیب قدرت و گیربکس اتوماتیک برای یک کامیون باری چینی، آرین دیزل حرکت بزرگی در بازار انجام داده است.

وزن خالص شکموتو X5000L برابر با 9800 کیلوگرم است وظرفیت ناخالص مجاز آن هم برابر با 26 تن است. این کامیون، فرمان برقی دارد که رانندگی با آن را راحت‌تر از نمونه‌های هیدرولیکی می‌کند و از طرفی، تعمیر و نگهداری سیستم‌های هیدرولیکی را ندارد. فنرهای عقب و جلو از نوع تخت پارابولیک هستند و بالن باد در سیستم تعلیق شکموتو X5000L استفاده نشده است. این در حالی است که در دو رقیب اصلی این کامیون یعنی C&C U420 و دافران H7 380 از تعلیق بادی در محور عقب استفاده شده است. البته باید در نظر داشت که شکموتو یک کامیون باری 4×6 است.

امکانات رفاهی و ایمنی کامیون باری شکموتو

کامیون باری شاکمان X5000L یک سری امکانات رفاهی و ایمنی دارد که طبق استانداردهای فعلی، به صورت اجباری بوده و در تمام خودروهای تجاری جدید دیده می‌شود. این کامیون مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS و ترمز اضطراری هوشمند AEBS و برنامه کنترل پایداری ESC هست. ریتاردر 5 مرحله‌ای گیربکسی و ترمز موتور از ساخته‌های Jacob از دیگر سیستم‌های توقفی این کامیون است.

کامیون باری شاکمان X5000L دارای سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS بوده و با داشتن دوربین 360 درجه، تمام نقاط کور اطراف خودرو پایش می‌شود. شاکمن X5000L دارای فرمان برقی است و ترمزها در محور جلو از نوع دیسکی و در محرو عقب از نوع کاسه‌ای هستند و برای جلوگیری از پوسیدگی مخازن باد، از جنس آلومینیوم تهیه شده‌اند.

از دیگر امکانات این کامیون می‌توان به کلیدهای کنترل بر روی فرمان ، کابین با تعلیق بادی، شیشه بالابر برقی، قفل مرکزی، سیستم تعلیق بادی صندلی راننده به همراه گرم کن، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، بخاری درجا، تاخوگراف، هشدار سرعت غیرمجاز، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای با سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی، چراغ‌های LED در جلو، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، کامپیوتر سفری هوشمند و… اشاره کرد.

سخن آخر

کشنده شکموتو با داشتن موتور 520 اسب بخاری اما از دیگر رقبای هم وطن خودش که بالای 500 اسب بخار قدرت دارند، قیمت کمتری دارد. این در حالی است که از نظر امکانات نیز در سطح خوبی قرار دارد. به نظر می‌رسد که برای کامیون باری 450 اسبی این شرکت نیز باید منتظر یک قیمت رقابتی باشیم. این کامیون هم دارای سقف بلند است و هم موتور قوی‌تری از رقبا دارد و از طرفی یک کامیون سه محور 4×6 است که بدون شک، توانایی‌های حرکتی بیشتری در مسیرهای ناهموار دارد و این شاسی را برای کاربری دیگر مثل میکسر و پمپ بتن، جرثقیل و… مناسب‌تر می‌کند.

آرین دیزل از فعال‌ترین تجاری سازان سال‌های اخیر بوده که با کامیونت‌های جک نیز، خوشنام شده است. به نظر می‌رسد که با توجه به فعالیت‌های خوب این شرکت در مورد محصولاتش، انتظار موفقیت این کامیون باری را باید داشته باشیم.

source

توسط autokhabari