دنزا به عنوان یکی از زیرمجموعههای بیوایدی، خود را برای معرفی Z9 GT در نمایشگاه پکن 2024 آماده میکند.
برند دنزا در سال 2010 و به عنوان جوینت ونچر میان بیوایدی و مرسدس بنز تاسیس شد. البته سهم خودروساز آلمانی از این شراکت در سال 2021 به فقط 10 درصد کاهش یافت.
رقیب مستقیم دنزا را میتوان برند زیکر دانست، که یکی از زیرمجموعههای گروه جیلی است. بنابر اعلام اتحادیه خودروسازان چین (CAAM)، فروش زیکر در سه ماهه اول 2024 با 117 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 33,059 دستگاه رسیده است، اما دنزا در همین مدت موفق به فروش 23,804 دستگاه خودرو شده که نسبت به سال قبل 1.5 درصد کمتر است.
سهم اصلی فروش دنزا به مینی ون D9 تعلق دارد در حالی که دو کراساور دنزا N7 و دنزا N8 با استقبال چندانی مواجه نیستند. حالا دنزا امیدوار است که با عرضه چهارمین محصول یعنی Z9 GT، اوضاع را بهبود ببخشد.
مشخصات ظاهری دنزا Z9 GT
دنزا Z9 GT همچون زیکر 001، به فرم یک هاچبک بزرگ طراحی شده است. ابعاد بدنه این خودرو در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 5.18، 1.99، 1.5 و 3.125 متر اعلام شده، که در تمام جهات به جز ارتفاع، از زیکر 001 بیشتر است.
بدنه این خودروی 2875 کیلوگرمی بر رینگهای 20 یا 21 اینچی استوار میشود.
فعلا هیچ تصویری از فضای کابین دنزا Z9 GT در دسترس نیست. در محصولات قبلی این برند، نشان Styled by Mercedes نصب میشد که از دخالت مرسدس بنز در طراحی کابین خبر میداد، اما با توجه به کاهش چشمگیر سهم این شرکت در دنزا، به نظر نمیرسد که این ویژگی در Z9 GT دیده شود.
مشخصات فنی دنزا Z9 GT
بنابر اسناد وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، دنزا Z9 GT به سه پیشرانه برقی با مجموع قدرت 952 اسببخار مجهز شده است. یک پیشرانه 230 کیلووات روی محور جلو و دو پیشرانه 240 کیلووات روی چرخهای عقب قرار دارد.
این خودرو با تعلیق پنوماتیک فعال، میتواند به سرعت 240 کیلومتر برساعت دست یابد. البته احتمال دارد که نسخه دیگری از دنزا Z9 GT هم عرضه شود که خروجی کمتر پیشرانه و البته قیمت ارزانتری داشته باشد.
دنزا Z9 GT از اواخر 2024 در چین و از 2025 در اروپا عرضه خواهد شد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source