یکی از محصولات جدید گروه آرین دیزل، کامیون کمپرسی شکموتو X5000D است که با موتور 450 اسب بخاری، رقیبی برای کامیون FAW 460 و پیلسان 440 خواهد بود. کمپانی شاکمن برنامه‌های زیادی در کشورمان دارد و در حال حاضر نیز محصولات این کمپانی توسط چندین تولیدکننده داخلی عرضه می‌شود که یکی از آنها، آرین دیزل است. کمپرسی شکموتو X5000D و دیگر خودروهای این کلاس باید هم با محصولات چینی رقابت کنند و هم از نظر قیمتی در وضعیتی باشند که شرکت‌های بزرگ، به سمت محصولات وارداتی اروپایی رهسپار نشوند.

طراحی داخلی و خارجی کمپرسی شکموتو

سقف کوتاه این کمپرسی و سپر خاص آن به همراه جلوپنجره کاملاً مشکی و گرافیک خاص چراغ‌های شکموتو X5000D، آن را به یک کمپرسی زیبا و قلدر تبدیل کرده است که این چهره کاملاً با پیشرانه 450 اسب بخاری این کمپرسی، هماهنگی دارد.

هرچند که چهارچوب کلی کابین با نمونه کشنده و باری آن اشتراکات زیادی دارد؛ اما به خاطر طراحی متفاوت جلوپنجره و چراغ‌ها، ظاهر این خودرو نیز با کاربری آن، سازگار شده است. آینه‌های مثل کشنده و باری این خودرو، در یک قاب یکپارچه هستند که زیبایی بیشتری دارند.

طراحی داخلی کاملاً با کامیون باری و کشنده آن نیز یکسان است و فقط حضور دسته دنده و یک سری جزییات باعث ایجاد تفاوت‌هایی بین آنها شده است. وجود سپر در جلو و البته در عقب که جزو استانداردهای اجباری این روزها هستند، هم ایمنی خودروهای مقابل را در تصادفات شاخ‌به‌شاخ تا حدودی بالا می‌برند و هم به قلدرتر شدن چهره خودرو کمک می‌کند. در این میان، رکاب‌های فلزی ورودی به کابین که حالت لولایی دارند تا در برخوردها آسیب کمتری ببینند نیز جالب توجه هستند.

مشخصات فنی کمپرسی شکموتو

موتور شکموتو X5000D نیز مثل نمونه باری آن است. یعنی یک پیشرانه شش سیلندر خطی توربودیزل از ساخته‌های کومنز که با 10.8 لیتر حجم، قدرتی برابر با 450 اسب بخار دارد و بیشینه گشتاورش نیز در حدود 2080 نیوتن متر است. استاندارد آلایندگی این خودرو برابر با یورو 5+eev است و برای این کامیون کمپرسی، یک گیربکس 2+12 سرعته دستی از ساخته‌های FAST استفاده شده است که دارای اینتاردر 5 مرحله‌ای است.

نام خودرو شکموتو X5000D

آرایش محوری

سه محور 4×6

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کومنز

حجم‏موتور / کد موتور

10.8 لیتر / ISM450E5

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

450 اسب بخار در 1900 rpm

حداکثر گشتاور

2080 نیوتن متر در 1100-1300 rpm

حداکثر سرعت

90 کیلومتر در ساعت

حداکثر شیب روی

30 درصد

گیربکس

12+2 سرعته دستی ساخت FAST

ترمز کمکی

ترمز موتور+خفه کن اگزوز+ ریتاردر 5 مرحله ای

سیستم فرمان

برقی

سیستم ترمز

عقب کاسه ای و جلو دیسکی

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR + کنترل پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند AEBS

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 400 لیتر

طول / عرض / ارتفاع

7550 / 2550 / 3270 میلیمتر

وزن خالص

10600 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور جلو / عقب

9500 / 16000 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

26000 کیلوگرم

فاصله محوری

3775+1400

سیستم تعلیق جلو

فنر تخت چند لایه پارابولیک با کمک فنر

سیستم تعلیق عقب

فنر تخت چند لایه با کمک فنر و میل تعادل

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس و 12R24

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

وزن خالص این کمپرسی در حدود 10600 کیلوگرم است و ظرفیت ناخالص مجاز آن هم برابر با 26 تن خواهد بود. شکموتو X5000D نیز مثل برادر باری خود دارای فرمان برقی است. این کامیون در کنار اینتاردر، ریتاردر موتور از نوع Jacob و همچنین خفه کن اگزوز نیز دارد و در محور عقب، ترمزهای آن از نوع کاسه‌ای و در محور جلو از نوع دیسکی است.

فنربندی کمپرسی شکموتو X5000D برای تطابق با مسیرهایی که قرار است در آن تردد کند و همچنین کاربری خاصش، از نوع شمش پارابولیک انتخاب شده است و آرایش محوری آن نیز از نوع 4×6 است که برای یک کامیون کمپرسی که قرار است در مسیرهای معدنی و پروژه‌های راه‌سازی تردد کند، لازم و ضروری خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی کمپرسی شکموتو

یک سری از امکانات رفاهی و ایمنی که در خودروهای تجاری جدید کشورمان دیده می‌شود، اجباری هستند. این سیستم‌ها را می‌توان در تمام کامیون‌ها و کشنده‌های جدیدی که در کشورمان طی دو سال اخیر عرضه شده‌اند، دید. بخاری درجا، بالابر برقی کابین، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، پرده داخل کابین، آفتاب‌گیر بالای شیشه، فرمان برقی، کابین با تعلیق هیدرولیک، تخت خواب راننده، کروز کنترل، صندلی بادی راننده مجهز به گرم‌کن، آینه‌های جانبی گرم‌کن‌دار، چراغ‌های جلو مجهز به چراغ روز و سیستم روشنایی اتوماتیک، سیستم صوتی چندمنظوره و… از جمله امکانات رفاهی این کمپرسی هستند.

این کمپرسی همچنین مجهز به سیستم ترمز خودکار هوشمند است و ترمز ضد قفل و برنامه کنترل پایداری نیز که امروزه در لیست امکانات اجباری خودروهای تجاری هستند، در این خودرو نیز دیده می‌شود. رادار خط‌خوان، دوربین 360 درجه، سیستم اعلام فشار باد تایرها و…. نیز از دیگر امکانات ایمنی شکموتو X5000D هستند.

جمع بندی و نتیجه گیری نهایی

چندین شرکت داخلی از جمله شایان دیزل، سایپادیزل، سیبا موتور و پیلسان، در حال عرضه کمپرسی‌های خود به بازار هستند. در این بخش از بازار، رقبای قدیمی‌ترین از جمله کمپرسی‌های آمیکو و مرسدس‌بنز قدیمی همیشه در صحنه واگن هود نیز حضور دارند که هرکدام برای خود، برگ‌های برنده‌ای دارند. قیمت تمام شده و همچنین خدمات، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی هست که خریدار به آنها نگاه می‌کند. همچنین امکانات کمپرسی‌ها نیز اهمیت زیادی در این میان بازی خواهد کرد.

در حال حاضر، کمپرسی شکموتو X5000D آرین دیزل، وضعیت خوبی در بین رقبا دارد. اما با ورود کمپرسی‌های جدید گفته شده از سوی سیباموتور و سایپادیزل به عنوان یکی از خوشنام‌ترین سازندگان خودروهای تجاری کشور و کمپرسی دافران 480 اسب بخاری با گیربکس اتوماتیک، به طور حتم بحث قیمت و خدمات تاثیر زیادی در سهم بازار خواهد گذاشت.

source

توسط autokhabari