بدون شک ستاره غرفه مزدا در نمایشگاه خودروی پکن 2024، نسل جدید مزدا 6 است. با این حال نمی‌­توان کراس‌اور برقی جدید به نام آراتا (Arata) را هم نادیده گرفت. این خودروی کانسپت با طراحی زیبا، از اواخر سال آینده میلادی به خط تولید وارد خواهد شد.

همچون مدل سدان EZ-6، مزدا آراتا هم توسط اتحاد چانگان مزدا طراحی شده، شرکتی مشترک که در سال 2012 شکل گرفته است.

احتمال دارد که طراحی نسخه نهایی آراتا، کمی متفاوت باشد. از آنجا که نام تجاری EZ-60 در چین به ثبت رسیده است، احتمال دارد که شاسی بلند برقی تحت این نام وارد بازار شود. البته همین نام آراتا که در زبان ژاپنی به معنای «جدید» است هم برای این مدل مناسب به نظر می‌­رسد.

کانسپت مزدا آراتا

بنابر اخبار تایید نشده، دو کانسپت جدید مزدا یعنی EZ-6 و EZ-60، درواقع نسخه تغییریافته از دو محصول چانگان دیپال SL03 و چانگان دیپال S7 هستند که در بازار چین تحت برند مزدا ولی با قیمت بالاتر عرضه خواهند شد.

گذشته از این‌ها، مزدا آراتا تحت تاثیر زبان طراحی Kodo شکل گرفته است و چراغ‌های باریک جلو و عقب، نوار نورانی پایین جلوپنجره و شیشه­‌های جانبی کوچک را به همراه دارد. فرم معلق باله عقب با چراغ ترمز عمودی هم جالب توجه به نظر می‌­رسد.

از آنجا که مزدا آراتا در حال حاضر یک خودروی کانسپت است، برخی جزئیات شامل آینه­‌های جانبی، دستگیره درها و برف پاک کن عقب را به همراه ندارد.

کانسپت مزدا آراتا

مزدا قصد دارد آراتا و نسل جدید 6 را در چین تولید کند. خودروساز ژاپنی فعلا درباره احتمال فروش این خودروها در خارج از محل تولید، حرفی به میان نیاورده است.

مزدا در مقایسه با سایر رقبا، قدم‌هایی بسیار آهسته به طرف ساخت خودروهای برقی برداشته است. هرچند از مدل MX-30 هم استقبال چندانی به عمل نیامده است، اما خودروساز ژاپنی می­‌داند که بدون حضور جدی در بازار خودروهای برقی، نمی‌­تواند به ادامه حیات در سال‌های آینده امیدوار باشد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

source

توسط autokhabari