علائم هشدار جلو آمپر و یا کلاستر خودروها، راننده را از وضعیت کلی خودرو آگاه می کنند. برخی از آن ها فقط آگاه کننده اند (چراغ های سبز و آبی)، برخی دیگر هشدار می دهند (چراغ های زرد و نارنجی) و مابقی اخطار جدی می دهند (چراغ های قرمز) که مشکل مهمی در خودرو وجود دارد.
در ادامه با تعدادی از مهم ترین علائم هشدار جلو آمپر خودرو آشنا می شویم و معنی آن ها را هنگام روشن شدنشان می فهمیم. قبل از هر چیزی باید بدانید که وقتی سوییچ خودرو باز می شود همه چراغ های کلاستر باید روشن شوند، در غیر این صورت و برای مثال، اگر چراغ چک روشن نشد بدانید که به احتمال زیاد توسط صاحب قبلی و یا یک شخص دیگر، بهاصطلاح کور شده است تا شما متوجه یکی از مشکل های خودرو نشوید. در بیش تر مواقع، افراد چراغ های زرد یا نارنجی رنگی مانند چراغ چک، چراغ ایربگ و چراغ ABS را کور می کنند تا خریدار بعدی متوجه مشکلات این بخش ها نشود.
چراغ چک یکی از مهم ترین چراغ های هشداردهنده جلو آمپر است که در صورت روشن شدن حتماً باید به تعمیرگاه مراجعه کنید و علت آن را بیابید. در صورت رفع نکردن مشکل موجود، ممکن است عیب دیگری به وجود آید و شما فکر کنید روشن شدن چراغ چک برای همان علت اولیه است و متوجه عیب دوم نشوید.
در صورت روشن شدن چراغ دینام یا باتری بهتر است در درجه اول تمام بخش های غیرحیاتی خودرو را که در حال برق مصرف کردن هستند، به جز موتور، خاموش کنید و به مسیر ادامه دهید تا به مکانی برسید که بتوانید با کمک باتری ساز و یا تعمیرکار مشکل را حل کنید. این چراغ بیش تر در صورت خرابی باتری یا دینام روشن می شود.
هنگامی که این چراغ روشن می شود، یعنی دمای مخلوط آب و ضدیخ بیش از اندازه بالا رفته است. در این شرایط، بهتر است خودرو را متوقف کنید و از مکانیک کمک بگیرید تا بتوانید دمای موتور را کاهش دهید.
وقتی که فشار روغن موتور پایین بیاید و یا سطح روغن موتور بیش از اندازه کم شود این چراغ روشن می شود. در این زمان بهتر است سریعاً خودرو را متوقف و خاموش کنید تا جلوی آسیب رسیدن به موتور را بگیرید، سپس به دنبال علت کاهش میزان روغن موتور خودرویتان بروید.
این چراغ زردرنگ است و در صورت روشن شدن این هشدار را می دهد که مشکلی در ایربگ خودروی شما وجود دارد و به همین دلیل، ایربگ کار نمی کند. برای حل این ایراد حتماً به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.
اگر چراغ فرمان برقی روشن شود یعنی عیبی در این سیستم کمکی وجود دارد و به همین دلیل، فرمان خودروی شما سفت می شود. در صورت بروز این اتفاق بهتر است خودرو را با خودروبر جا به جا کنید، زیرا رانندگی با خودرویی که فرمان کمکی ندارد بسیار خطرآفرین است.
در کلاستر علائمی وجود دارند که نشان می دهند کدام یک از چراغ های خودروی شما روشن است. در میان آن ها، چراغ های نور پایین، نوربالا و مه شکن جلو به رنگ سبز و آبی هستند و همان طور که گفته شد، فقط می گویند که این بخش ها فعال هستند. اما هشدار روشن بودن مه شکن عقب به رنگ زرد است که به ما می فهماند استفاده از مه شکن عقب در شرایط عادی می تواند برای راننده های پشت سر، آزاردهنده باشد، پس باید آن را در مواقع غیرضروری خاموش کنید.
چقد من خوش شانسم که چون قصد کردم محتوای جدید از محمدمهدی و حسین ببینم: باز امروز هم قسمتم شد
فدایی دارین
زیاد
نکات بسیار خوبی رو گوش زد کردین.فقط یه مورد هست که خیلی خیلی رو اعصابه و متاسفانه خیلی از افراد همچنان اون رو انجام میدن و ممکنه باعث تصادف بشه،
کسایی که ماشینشون دی لایت داره و فرقی هم نداره ایرانی یا چینی یا وارداتی باشه، لطفا تو شب چراغهای اصلی (سو پایین) رو روشن کنید.شدت نور دیلایت در شب خیلی زیاده و شاید این تصور رو برای راننده ایجادکنه که نور سو پایین ماشین حتما روشنه.
مرسی
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
