خودروهای جدید پس از خروج از نمایندگی، دچار افت قیمت و ارزش می‌شوند. این افت قیمت، برای هر خودرویی متفاوت بوده و ممکن است برخی از آن‌ها افت بیش‌تری داشته باشند.

در این مطالعه، بیش از ۱.۶ میلیون لیست جدید و کارکرده از ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ ارزیابی شده است و شامل خودروهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ می‌شود. برای خودروهای کارکرده نیز متوسط کارکرد در یک سال در نظر گرفته شده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که خودروهای تمام الکتریکی با استقبال خوبی مواجه نشدند و اکثرا هیبرید‌ها را ترجیح می‌دهند.

خودروهای برقی با بیشترین افت قیمت

مرسدس‌بنز EQS، یک سدان لوکس برقی است که براساس مطالعه iSeeCars، ارزش آن پس از یک سال مالکیت ۴۸.۷ درصد میانگین قیمت جدید خود را از دست داده است. این درصد، معادل ۶۵,۱۴۳ دلار بوده که برابر با قیمت یک E کلاس است.

البته EQS تنها خودرویی نیست که افت قیمت بالا داشته است. طبق لیست منتشر شده از iSeeCars، از ۱۰ خودرو موجود، ۵ خودرو برقی هستند. بعد از EQS، نیسان لیف قرار گرفته که به طور متوسط ۱۵,۷۸۶ دلار (۴۵ درصد) از دست می‌دهد.

جگوار F پیس، اولین خودرو احتراقی این لیست بوده که جایگاه سوم را کسب کرده است. با افت ۳۵.۴ درصدی، ۲۸,۵۵۵ دلار از آن کم می‌شود. خودرو بعدی، آلفارومئو جولیا است که با افت ۳۳.۴ درصدی، ۱۶,۲۹۷ دلار از دست می‌دهد. افت قیمت کیا EV6 نیز به ۳۳.۳ درصد و ۱۸,۰۸۱ دلار می‌رسد.

خودروهای کوچک بنزینی با کمترین افت قیمت

در این میان، کم‌ترین افت قیمت مربوط به کیا ریو است. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به خودروهای ساب‌کامپکت احتراقی علاقه دارند. زیرا افت قیمت این محصول تنها ۰.۱ درصد است و ۲۱ دلار از ارزش آن کسر می‌شود. البته موضوع تولید نشدن آن از سال ۲۰۲۴ نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

رتبه دوم کم‌ترین افت قیمت، به مرسدس‌بنز G کلاس می‌رسد که برابر ۲.۳ درصد (۴,۵۸۷ دلار) است. مورد بعدی، فورد ماوریک بوده که ۱۴۰۰ دلار افت قیمت دارد. نسخه بنزینی این خودرو با ۴.۱ درصد افت قیمت در رتبه چهارم و نسخه هیبریدی با ۴.۴ درصد افت قیمت در رتبه پنجم قرار گرفته است.

لندرور رنجرور، خودرویی است که پس از یک سال مالکیت آن، قیمتش ۲.۸ درصد افزایش می‌یابد. احتمالا این افزایش به دلیل عرضه محدود و آهسته مدل‌های ۲۰۲۴ است، که تقاضا برای مدل های کارکرده را افزایش داده.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

source

توسط autokhabari