شرکت پخش تنها مجری سهمیه‌بندی‌ها است

فروردین 1403: علی‌اکبر عرب‌عامری، مدیرعملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اظهار کرد اگر با کارت سوخت شخصی سوختگیری کنید، مستندات بیشتری وجود دارد که افراد بتوانند تخلفات را پیگیری کنند.

وی درباره قطع سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی در سال 1403 توضیح داد طبق مصوبه‌های جدید اعلام شده است که این سهمیه امسال اختصاص پیدا نکند که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره مجری بوده و تصمیم‌گیر نیست.

قطع سهمیه خودروهای فاقد بیمه از ماه آینده

دی 1402: ستاد مدیریت سوخت، اعلام کرد که سهمیه بنزین خودروهای فاقد بیمه، از ماه آینده قطع خواهد شد. درواقع این ستاد یک فرصت یک ماهه در اختیار این خودروها قرار داده است. زیرا قرار بود سهمیه آن‌ها از دی‌ماه قطع شود. بنابراین  از ابتدای دی، همه دارندگان خودروهای تاکسی بدون بیمه یک ماه مهلت دارند تا هزینه بیمه شخص ثالث را پرداخت کنند. ضمنا فاز اول قطع سهمیه بنزین از تاکسی‌ها آغاز خواهد شد.

حذف سهمیه سوخت تاکسی های غیرفعال

اردیبهشت 1402: آقای مهدی دربانی، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی، از اجرای طرح شناسایی تاکسی‌های غیرفعال از روز یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: بر این اساس، با تمامی تاکسیرانان غیرفعال و فاقد پروانه هوشمند تاکسیرانی معتبر، برخورد خواهد شد.

مهدی دربانی؛ معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی

وی افزود: بر اساس دستورالعمل اجرایی، در دو مرحله با تاکسیرانان متخلف برخورد خواهد شد. ابتدا مجوز طرح ترافیک تاکسی متخلف ابطال و سپس کارت سوخت تاکسی این دسته از خودروها نیز قطع خواهد شد.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی با اشاره به رویکرد سازمان در حمایت از تاکسیران های شهر تهران که از تاکسی به عنوان منبع درآمد و کسب رزق و روزی حلال بهره می برند، گفت: برخی افراد سودجو علی رغم دریافت مجوز تاکسی در چرخه حمل و نقل حضور ندارند و تنها از سهمیه سوخت و مجوز ورود به طرح ترافیک آن استفاده می‌کنند که با توجه به غیرفعال بودن آنها و تضییع حقوق دیگر تاکسیرانان زحمتکش، مشمول این طرح می شوند.

نحوه پیگیری عدم واریز سهمیه تاکسی

فروردین 1401: در صورت عدم واریز سهمیه اعتباری یا در صورت عدم مطابقت میان سهمیه واریز شده با میزان کارکرد، باید از طریق همان شرکت یا سازمان واسطه، پیگیری را انجام دهید. بعنوان مثال رانندگان تاکسی اینترنتی باید از طیق شرکت‌های اسنپ، تپ‌سی و … برای پیگیری مشکلات‌شان اقدام کنند اما رانندگان آژانس‌های تحت پوشش شهرداری باید از طریق مرجع صادرکننده پروانه فعالیت، برای حل مشکلات‌شان اقدام کنند.

واریز سهمیه اعتباری اسفند 1400

اسفند 1400: مرحله 24 واریز سهمیه اعتباری تاکسی اینترنتی، در تاریخ 4 اسفندماه واریز شده است. طبق اعلام اتحادیه تاکسیرانی، در این مرحله، بیش از 59.2 میلیارد تومان اعتبار، در اختیار 541 هزار تاکسی اینترنتی قرار گرفته است.

نارضایتی تاکسیرانان از زمان واریز سهمیه بنزین

اردیبهشت 1400: واریز دیرهنگام سهیمه اعتباری برای رانندگان تاکسی اینترنتی، متاسفانه هنوز برطرف نشده و همچنان با تاخیر زمانی 2 ماهه، در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد. بعنوان مثال، سهمیه اعتباری اسفندماه 99 رانندگان این حوزه، در اوایل اردیبهشت‌ماه واریز شده است. ظاهرا دلیل اصلی این مشکل، به سامانه سماس برمی‌گردد؛ سامانه‌ای اینترنتی که توسط وزارت کشور و با هدف تخصیص به موقع، سریع و دقیق سهمیه سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی، راه‌اندازی ششده ولی ظاهرا هنوز هم، مشکلاتی دارد.

سهمیه بنزین تاکسی درون شهری

مقدار سهمیه بنزین تاکسی براساس نوع سوخت آنها و بصورت زیر محاسبه می‌شود:

  • سهمیه تاکسی بنزینی: 400 لیتر در هر ماه.
  • سهمیه تاکسی دوگانه سوز: 250 لیتر در هر ماه.

سهمیه بنزین تاکسی بین شهری

میزان سهمیه بنزین تاکسی برون شهری، تقریبا 2 برابر سهمیه بنزین تاکسی درون شهری بوده و بصورت زیر محاسبه می‌شود:

  • سهمیه تاکسی بین شهری بنزینی: 750 لیتر.
  • سهمیه تاکسی بین شهری دوگانه سوز: 450 لیتر.

سهمیه بنزین تاکسی ون

سهمیه بنزین ون تاکسی، به شرطی که این خودروها کارت سوخت جدید دریافت کرده باشند، ماهانه معادل 600 لیتر است. در مقاله ثبت نام کارت سوخت المثنی، می‌توانید از چگونگی دریافت کارت جدید سوخت مطلع شوید.

سهمیه بنزین آژانس و تاکسی تلفنی

مقدار سهمیه بنزین آژانس و سهمیه بنزین تاکسی تلفنی، براساس نوع سوخت این خودروها و بصورت زیر محاسبه می‌شود:

  • سهمیه تاکسی آژانس بنزینی: 120 لیتر در هر ماه.
  • سهمیه تاکسی آژانس دوگانه سوز: 200 لیتر در هر ماه.

سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی

میزان سهمیه تاکسی اینترنتی (تاکسی آنلاین) با تاییدیه وزارت کشور و براساس پیمایش این خودروها، بصورت زیر محاسبه می‌شود:

  • سهمیه تاکسی اینترنتی بنزینی: حداکثر 180 لیتر در هر ماه.
  • سهمیه تاکسی اینترنتی دوگانه سوز: حداکثر 300 لیتر در هر ماه.

برای تاکسی اینترنتی (اسنپ، تپ سی و …)، سهیمه سوخت براساس پیمایش ماهانه آنها، محاسبه می‌شود. البته سهیمه بنزین تاکسی اینترنتی، برخلاف سایر خودروها، بصورت لیتری نیست بلکه بصورت «اعتباری» بوده و فقط در جایگاه‌های سوخت قابل استفاده است. سهمیه بنزین تاکسی اینترنتی، از تاریخ 17 تیرماه 1399 تا اطلاع ثانوی، افزایش یافته و مطابق جدول زیر، محاسبه می‌گردد:

نوع خودرو سهمیه قدیم
(قبل از تیر 1399)
سهمیه جدید
(از تیر 1399 به بعد)
حداکثر سقف
(ماهانه)
تاکسی بنزینی 7 لیتر 8.75 لیتر 300 لیتر
تاکسی دوگانه سوز 4.2 لیتر 5.25 لیتر 180 لیتر

*اطلاعات جدول فوق، براساس آخرین اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش است.

سهمیه بنزین تاکسی مدارس

سهمیه بنزین سرویس مدارس (بدون احتساب سهمیه شخصی آنها) بصورت زیر محاسبه می‌شود:

  • سهمیه سرویس مدارس بنزینی: 80 لیتر در هر ماه.
  • سهمیه سروس مدارس دوگانه سوز: 120 لیتر در هر ماه.

استعلام سهمیه بنزین تاکسی

تمامی رانندگان تاکسی و تاکسی اینترنتی، جهت استعلام سهمیه بنزین تاکسی می‌توانند با داشتن کد ملی و رمز اعتبار سوخت، به سامانه سماس به نشانی اینترنتی samas.mpi.ir مراجعه کرده و گزینه «استعلام رانندگان» را انتخاب کنند.

استعلام سهمیه اعتباری تاکسی

همچنین توجه داشته باشید که «رمز اعتبار» بصورت پیش فرض همان 4 رقم آخر کد ملی است مگر آنکه این رمز را در سامانه سماس، تغییر داده باشید.

نحوه استفاده از سهمیه اعتباری تاکسی

سهمیه بنزین اعتباری که در اختیار تاکسی‌های اینترنتی قرار می‌گیرد، فقط برای «پرداخت هزینه سوختگیری» بوده و صرفا در جایگاه‌های بنزین قابل استفاده است.

برای استفاده از سهمیه اعتباری بنزین، کافی است پس از اتمام سوختگیری، برای پرداخت هزینه، از کارت بانکی‌تان استفاده کرده و سپس گزینه «پرداخت اعتباری» را انتخاب کنید. در این حالت، هزینه سوختگیری از سهمیه اعتباری شما، کسر می‌گردد.

دقت داشته باشید که مهم نیست از کدام کارت بانکی‌تان استفاده می‌کنید، فقط مهم این است که کارت بانکی استفاده شده، باید متعلق به همان کد ملی (ثبت شده بعنوان راننده تاکسی اینترنتی) باشد.

پیگیری تراکنش ناموفق برای سهمیه اعتباری بنزین

در صورتیکه در جایگاه سوخت برای پرداخت اعتباری هزینه، دچار مشکل شدید (مانند پرداخت ناموفق یا کسر از حساب اما عدم اعمال برای جایگاه) می‌توانید از طریق شماره تلفن 02127312731 با شرکت «به‌پرداخت» تماس بگیرید.


اخبار مهم تاکسی و تاکسیرانی

مهم‌ترین خبرها درباره خودروهای تاکسی، شامل اخبار نوسازی تاکسی فرسوده، اخبار سهمیه بنزین تاکسی، اخبار ثبت نام سهمیه بنزین تاکسی اسنپ، اخبار افزایش کرایه تاکسی و همچنین اخبار شرایط معاینه فنی تاکسی را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

اخبار سهمیه سوخت خودرو

مهم‌ترین اخبار سهمیه بندی سوخت، شامل خبرهای جدید سهمیه سوخت تاکسی بنزینی و سهیمه تاکسی دوگانه‌سوز، سهمیه سوخت وانت‌بارها و همچنین سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

source

توسط autokhabari