دوربین های نظارتی و کنترلی راهنمایی و رانندگی نوعی دوربین مدار بسته خاص است که چندین سال است که توسط دولت‌ها و کشورهای زیادی استفاده می‌شود و کاربرد اصلی آن‌ها بررسی وضعیت ترافیک، نظم شهری و ثبت تخلفات رانندگی در معابر شهری و جاده‌ای است. در ادامه این مطلب سعی داریم به بررسی انواع این دوربین‌ها و کاربرد هر یک بپردازیم.

محل نصب دوربین پلیس

این دوربین ها معمولا به صورت ثابت در کنار معابر نظیر خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، و به صورت متحرک در خودروهای پلیس نصب می‌شوند و تخلفاتی نظیر سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از معابر غیر مجاز مثل خط ویژه و وضعیت ترافیکی در تقاطع‌ها و میدان‌ها و غیره را ثبت می‌کنند.

یکی از کاربرد های اصلی این دوربین ها بررسی وضعیت ترافیکی نقاط شلوغ و پرتراکم شهری است تا پلیس بتواند نیروی انسانی بیشتری به منظور برقراری نظم به منطقه اعزام کند. این اقدام کاربردهای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بهبود وضعیت امداد رسانی شهری، بهبود شرایط حمل و نقل عمومی، سهولت تردد در خیابان‌ها و کاهش آلودگی‌های منطقه‌ای اشاره کرد.

انواع دوربین‌ پلیس بر اساس نوع عملکرد

دوربین‌های راداری

این نوع دوربین ها از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات از اجسام یا وسایل نقلیه به دوربین‌ها استفاده می‌کنند ، اما از آنجایی که ممکن است این امواج در سطح کره زمین مخل سیستم‌های مهم دیگری باشند، دیگر از آن‌ها استفاده چندانی نمی‌شود.

دوربین‌های لیزری

دوربین‌های لیزری جایگزین مناسبی برای دوربین‌های راداری هستند، زیرا که به جای استفاده از امواج رادیویی از امواج مادون قرمز استفاده می‌کنند و با پژواک یا انعکاس این امواج، اطلاعات منتقل می‌شود و در صورت بروز تخلفات سرعت به دوربین دستور عکس‌برداری می‌دهند. دقت این دوربین ها تا حدی است که حتی می‌توان سرعت یک پرنده را با این سیستم محاسبه و برایش جریمه صادر کرد!

دوربین‌های ویدیویی

این دوربین‌ها بر اساس قوانین سرعت و مسافت در فیزیک کار می‎کنند. به این صورت که دو یا چند دوربین در فواصل معین به هم متصل هستند و پلاک خودرو در ابتدا توسط دوربین اول خوانده می‌شود و وقتی این خودرو به دوربین دوم می‌رسد پلاکش برای بار دوم خوانده می‌شود. در مفاهیم فیزیک، سرعت برابر است با حاصل تقسیم مسافتی که طی شده بر زمانی که این متحرک این مسافت را طی کرده است. طبق همین محاسبات، سرعت خودرو پس از عبور از دوربین دوم محاسبه می‌شود و اگر در محدوده مجاز نباشد، به صورت اتوماتیک برای آن جریمه صادر می‌شود. کاربرد اصلی این دوربین‌ها در اتوبان‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌هاست. این سیستم کاملا مکانیزه و هوشمند است و نیازی به دخالت نیروی انسانی ندارد.

انواع دوربین‌های راهنمایی و رانندگی به صورت کلی

دوربین‌های‌های هوشمند

این نوع دوربین‌ها نیازی به اپراتور انسانی ندارند و به صورت مستقل کار می‌کنند. تخلفاتی که توسط این دوربین‌ها ثبت می‌شوند عبارتند از:

1. سرعت غیرمجاز
2. سبقت غیر مجاز
3. عدم پرداخت عوارض آزادراهی
4. ورود به معابر غیرمجاز نظیر محدوده‌های طرح ترافیک یا خطوط ویژه

این دوربین‌ها برای ثبت تخلف، شماره پلاک خودروها را ثبت می‌کنند و به صورت اتوماتیک جریمه را برای خودرو صادر می‌کنند.

دوربین‌های اپراتوری

دوربین‌های اپراتوری نیز به طور معمول در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها نصب می‌شوند با این تفاوت که نیاز به نیروی انسانی برای ثبت تخلفات سرعت وجود دارد. البته که گفته شده خطای این نوع دوربین‌ها از دوربین‌های هوشمند بیشتر است و ممکن است مالکان خودرو جریمه‌هایی را دریافت کنند که به آن‌ها مشکوک هستند و یا می‌دانند که مرتکب این تخلفات نشده‌اند. در این صورت چون این دوربین‌ها داده‌ها را ذخیره می‌کنند، امکان اعتراض و بررسی دوباره وجود دارد و شما می‌توانید پیگیر این نوع جریمه‌ها باشید.

دوربین‌های دستی

همه ما حداقل یک بار با دیدن مأمور پلیسی که کنار جاده پشت دوربینی که بر روی سه‌پایه قرار گرفته‌ است پای راست خود را روی ترمز فشرده‌ایم. در این قسمت دقیقا در مورد همین دوربین‌ها صحبت می‌کنیم.

این دوربین‌ها به صورت کلی تنها نمایشگر سرعت خودروهای عبوری هستند و ثبت تخلف یا حتی مشاهده آن هم توسط مأمور راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود و قابل انتظار است که دقت پایین‌تری از دو نوع قبلی داشته‌باشد.

دوربین‌های استقراری

دوربین‌های استقراری نوع دیگری از دوربین‌های ثبت تخلف سرعت هستند که به علت سادگی نسبت به دو نوع اول در معابر شهری بیشتر استفاده می‌شوند.

دوربین‌های متحرک

آخرین نوعی از دوربین که به بررسی آن می‌پردازیم دوربین‌هایی هستند که در خودروهای پلیس نصب می‌شوند و برای بررسی سرعت خودروها در خیابان‌ها با تراکم کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد دیگر این دوربین‌ها ثبت تخلف پارک خودروها در مکان‌های غیرمجاز است.


استعلام و پرداخت خلافی خودرو

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای استعلام جریمه رانندگی، استفاده از سامانه آنلاین استعلام و پرداخت خلافی خودرو است. با کمک این سامانه، دارندگان خودرو و موتورسیکلت، هم می‌توانند از جزییات هرکدام از جرایمی که برای آنها ثبت شده، مطلع شوند و هم می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، جرایم رانندگی را پرداخت کرده و آنها را تسویه کنند.

source

توسط autokhabari