شکایت قضایی چیست؟

هر زیان‌دیده‌ حقوقی، کیفری و … می‌تواند از حق خود دفاع کرده و از طرف مقابلش شکایت کند. در این موارد باید اطلاعات فرد موردنظر دردسترس باشد و به منابع قانونی اعلام شود تا دستگاه‌های قضایی، فرد خاطی را پیدا کرده و به شکایت رسیدگی کنند.

اما گاهی اوقات جرم، تخلفات و مزاحمت از سوی راننده وسیله نقلیه‌ای انجام می‌شود که فرد شاکی هویت و اطلاعات راننده را نمی‌داند. در چنین شرایطی، شاکی می‌تواند با برداشتن پلاک وسیله نقلیه، شکایت خود را ثبت کند. در چنین شرایطی، می‌گویند خودرو شکایت قضایی دارد.

البته شکایت قضایی خودرو صرفا شامل موارد کیفری و شخصی نیست. در برخی موارد، برای تخلفات و جرایم راهنمایی و رانندگی و حتی تخلفات عفاف و حجاب نیز شکایت ثبت می‌شود. حتی ممکن است در رهن بانک بودن خودرو، منجر به دعاوی حقوقی شود که در نتیجه، زیان دیده، اقدام به شکایت قضایی خودرو نماید.

شکایت قضایی خودرو، مصادیق گسترده‌ای دارد. برای مثال، مواردی مانند سرقت خودرو، قاچاق با خودرو، مزاحمت راننده، حمل کالاهای ممنوعه، جرایم سنگین راهنمایی و رانندگی، عدم پرداخت عوارض شهرداری، پارک خودرو روی پل خانه‌ها و … .

چگونه روی پلاک خودرو شکایت ثبت کنیم؟

اولین و مهم‌ترین مورد برای ثبت شکایت، این است که پلاک خودرو موردنظر را برداشت. برای ثبت شکایت کیفری، باید به دفاتر خدمات قضایی و سپس دادسرا مراجعه نموده و شماره پلاک خودرو را به همراه ادله اثبات جرم، ارائه داد.  برای ثبت شکایت در امور حقوقی نیز باید دادخواست ارائه داد.

توجه داشته باشید که برای ثبت شکایت قضایی خودرو، سامانه‌ای وجود ندارد و حتما باید حضوری اقدام کرد.

روش‌های استعلام شکایت قضایی خودرو

معامله خودروهای کارکرده، ریسک بالایی دارد و خریدار باید از هر نظر اطمینان حاصل کند. یکی از مواردی که برای خریدار خودرو دردسرساز می‌شود، خرید خودرویی با پلاک شکایتی است. برای جلوگیری از خرید چنین خودروهایی، می‌توان به سادگی پلاک را استعلام کرد. برای استعلام شکایت قضایی خودرو، دو روش وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

1. مراجعه حضوری: برای استعلام شکایت قضایی پلاک خودرو، می‌توان به دفاتر پلیس +10 مراجعه نمود و پلاک خودرو را اعلام کرد.

2. تماس تلفنی: برای استعلام شکایتی بودن پلاک خودرو، می‌توان با پلیس 110 تماس گرفت و پلاک خودرو را به کارشناسان مربوطه اعلام کرد.

چگونه شکایت قضایی خودرو را پیگیری و رفع کنیم؟

اولین مرحله پیگیری شکایت قضایی خودرو، مراجعه به پلیس راهور است. پلیس راهور نوع شکایت را اعلام کرده و سپس براساس نوع آن راهنمایی خواهد کرد. برای برخی از شکایات باید بعد از پلیس راهور به دادسرا مراجعه کرد. خودروهای شکایتی، با توجه به نوع شکایت، مدت مشخصی را توقیف می‌شوند.

چند نکته مهم درباره شکایت قضایی خودرو

با توجه به موارد ذکر شده درباره شکایت قضایی خودرو، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

1. خلافی خودرو و عوارض شهرداری خود را به موقع پرداخت کرده و اجازه ندهید از حد مشخصی فراتر برود.
2. از مواردی مانند بدحجابی در خودرو، پارک مقابل پل منازل، تخلفات خطرناک و حادثه‌ساز پرهیز کنید.
3. هنگام خرید خودرو کارکرده، حتما استعلام خلافی و استعلام شکایت قضایی را انجام دهید، وگرنه خودرو توقیف شده و تعویض پلاک نمی‌شود.
4. هنگام وقوع جرم و یا تصادف، حتما پلاک خودرو متخلف را بردارید.
5. اگر احضاریه و یا پیامکی مبنی بر شکایت قضایی خودرو خویش دریافت کردید، حتما به موقع پیگیری نمایید.
6. خودرو شخصی خود را به سایر افراد قرض ندهید.


استعلام و پرداخت خلافی خودرو

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای استعلام جریمه رانندگی، استفاده از سامانه آنلاین استعلام و پرداخت خلافی خودرو است. با کمک این سامانه، دارندگان خودرو و موتورسیکلت، هم می‌توانند از جزییات هرکدام از جرایمی که برای آنها ثبت شده، مطلع شوند و هم می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، جرایم رانندگی را پرداخت کرده و آنها را تسویه کنند.

source

توسط autokhabari