معایب تیبا

تیبا از تولیدات سایپاست. این خودرو با هدف همه‌گیرشدن و فروش بالا روانه بازارها شد. سایپا می‌خواست که تیبا هم مانند پراید زیر پای بیشتر ایرانی‌ها قرار بگیرد و مشهور شود. البته تیبا فروش بدی ندارد اما به‌اندازه پراید هم مشهور نیست. این خودرو در دسته‌بندی سدان‌های کوچک قرار می‌گیرد. مدل هاچ‌بک آن هم وجود دارد. در واقع، تیبا دنباله‌ای از خودروهای سری پراید است. همین دلیل کافی است تا نگاهی دقیق‌تر به آن داشته باشیم و از قبل بدانیم چه ایراداتی اساسی در تیبا وجود دارد. در این مقاله از معایب تیبا برایتان خواهیم گفت.

با خودروی تیبا و مدل‌های آن آشنا هستید؟

خودروی تیبا که محصولی است از سایپا در دو مدل به بازار عرضه می‌شود:

  • نسخه سدان کوچک صندوق‌دار؛
  • نسخه هاچ‌بک بدون صندوق.

تیبا سدان صندوق‌دار

تیبا یک یا همان سدان صندوق‌دار این محصول سایپا مدل‌های مختلفی دارد که تفاوت‌های بسیار اندکی با هم دارند. این مدل‌ها شامل SX، LX، SL، EX می‌شوند. از نقطه‌نظر فنی تمام مواردی که گفته شد به هم شبیه‌اند. تفاوت‌های جزئی این مدل‌ها بر سر برخی ویژگی‌ها مانند داشتن یا نداشتن رینگ آلومینیومی یا بالابر شیشه است. مدل تیبا EX از موارد دیگر تکمیل‌تر است.

تیبا هاچ‌بک

تیبا دو یا تیبای هاچ‌بک هم دارای دو مدل SX و EX است. این خودروها هم تفاوت‌های اندکی دارند. مدل EX تکمیل‌تر است و برای آن امکاناتی مانند بالابر برقی شیشه‌های عقب، رینگ آلومینیومی و امکان تنظیم آینه‌های جانبی به‌طور برقی در نظر گرفته شده است.

معایب تیبا

معایب تیبا در چه مواردی دیده می‌شود؟

تیبا از نقطه‌نظرهای مختلف دچار ایراداتی است که باید حتما قبل از خرید به آن‌ها دقت داشته باشید. در این مقاله می‌خواهیم از جهات زیر ایرادات تیبا را برایتان شرح بدهیم:

  • مسائل فنی
  • ظاهر وسیله
  • تجربه رانندگی
  • ایمنی خودرو
  • امکانات رفاهی

مسائل فنی

یکی از معایب تیبا در نداشتن کیفیت فنی دیده می‌شود. این خودرو از فناوری‌ها و ویژگی‌های خودروهایی بهره می‌برد که سال‌هاست در کلاس جهانی حضور ندارند. برای مثال، موتور ۴سیلندر و ۸سوپاپی دارد که حجم آن ۱۵۰۰سی‌سی است. دقت کنید که این موتور از موتور پراید قوی‌تر به‌حساب می‌آید اما کماکان گزینه‌ای استاندارد و جذاب نیست.

حتما بخوانید: فول آپشن‌ترین خودروهای داخلی که می‌توانید روی امکانات‌شان حساب کنید

پیشرانه

زمانی که استارت زده می‌شود، صدای موتور زیاد است و زمانی که دور موتور بالا می‌رود، این سروصدا بیشتر هم می‌شود. کارشناسان می‌گویند که به‌خاطر اینکه عایق‌بندی درستی در این خودرو صورت نگرفته، سروصدای پیشرانه تیبا بالاست. سروصداهای پیشرانه تیبا به اتاقکش هم منتقل می‌شود و در سفرها و ترددهای طولانی سرنشینان را خسته می‌کند.

گیربکس و کیفیت مونتاژ

گیربکس تیبا خشک است و این ایراد کوچکی نیست. خشک‌بودن گیربکس باعث می‌شود که دنده‌ها به‌درستی عمل نکنند و جا زده نشوند. چنین ویژگی نابه‌هنجاری تجربه ناخوشایندی از رانندگی برایتان به‌همراه می‌آورد. دنده عقب هم وضعیت مساعدی ندارد و تعویض آن با سروصداهایی همراه است.

کیفیت مونتاژ تیبا هم حرف زیادی برای گفتن ندارد. قطعات داخلی خودرو در بعضی از موارد در جای مناسب خود قرار ندارند. خودرو به‌خوبی رگلاژ نشده و بازوبسته‌شدن درها نرم و روان صورت نمی‌گیرد.

کلاچ

صفحه کلاچ این خودرو با طی‌کردن مسافتی در حدود ۳۰هزار کیلومتر تمام می‌شود. عدد استاندارد برای تمام‌شدن کلاچ معمولا چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰هزار کیلومتر است. یکی از نشانه‌های رو به اتمام‌رفتن کلاچ تیبا این است که کلاچش به‌تدریج سفت می‌شود و جارفتن دنده‌ها مشکل پیدا می‌کنند.

بلبرینگ

ایمنی و عملکرد بلبرینگ هم بسیار مهم است. اگر کیفیت بلبرینگ‌ها در چرخ‌های جلو و عقب مناسب نباشد، استفاده از وسیله خوشایند نخواهد بود و از آن مهم‌تر، خطرآفرین هم هست.

ظاهر وسیله

از معایب تیبا باید به ظاهر و طراحی آن هم اشاره کرد. درست است که ظاهر تیبا نسبت به پراید رشد داشته و از آن بهتر به نظر می‌رسد اما به‌هیچ‌وجه طراحی‌اش در کلاس جهانی نیست. تیبا از پراید طراحی بهتری دارد و سعی شده که متفاوت‌تر از آن به نظر برسد اما موفق بوده است؟ البته تیبا از پراید پیشرفته‌تر است و جدیدتر اما کماکان نمی‌توان روی آن به‌عنوان خودرویی درجه‌یک حساب کرد.

حتما بخوانید: با بدفروش‌ترین ماشین‌های زیر ۳۰۰ میلیون آشنا شوید

طراحی بیرون خودرو

اجزای این خودرو مانند آینه‌ها یا چرخ‌ها اندازه درست و استانداردی ندارند و کوچک‌تر از اندازه معقول‌اند. فاصله درها متناسب نیست و بخش‌هایی مانند سپر هم از طراحی درست و اصولی برخوردار نیستند. شاید چراغ‌های جلوی این وسیله تنها بخشی از آن هستند که کمی مطلوب به‌نظر می‌رسند.

برخی از ویژگی‌های ظاهری از نقطه‌نظر طراحی توجیهی ندارند. برای مثال، استفاده از خطوط منحنی در بیرون از خودرو بیش‌‌ازحد و البته بی‌دلیل است. چراغ‌های عقب هم تعریفی ندارند.

طراحی درون خودرو

کابین خودرو و طراحی داخلی‌اش هم چنگی به دل نمی‌زند. استفاده بی‌دلیل از خطوط منحنی در بخش‌های درونی کابین هم دیده می‌شود. مواد و مصالح استفاده‌شده در کابین هم چندان کیفیتی ندارند. پلاستیک مرغوبی در بخش‌های مختلف خودرو به‌کار نرفته است و خشکی و سفتی صندلی‌ها هم از معایب تیبا هستند.

فضای سرنشینان عقب هم مناسب نیست. اگر افرادی قدبلند در ردیف صندلی‌های پشت این خودرو بنشینند با مشکل روبه‌رو می‌شوند. جای کافی برای راحت‌نشستن چهارنفر در این خودرو وجود ندارد. اگر قدتان بلند باشد، پاها و سرتان وضعیت راحتی نخواهند داشت.

وضعیت صندلی راننده هم مناسب نیست و راننده در جایگاهش به‌راحتی و با فضای کافی قرار نمی‌گیرد. این مشکل از معایب تیبا بسیار جدی است. چرا؟ چون فقدان رفاه برای راننده می‌تواند خطراتی در رانندگی به‌وجود بیاورد.

معایب تیبا

تجربه رانندگی

تجربه رانندگی با تیبا هم چندان مطلوب نیست. این خودرو وزن اندکی دارد و اندازه چرخ‌هایش هم استاندارد و مناسب نیست. باوجود چنین ایراداتی حتما انتظار می‌رود که در پیچ‌ها و مسیرهای دیگر تجربه خوبی از رانندگی نداشته باشید. سفرکردن در جاده‌ها با این خودرو برای مدتی طولانی فکر چندان مناسبی به‌نظر نمی‌رسد.

ایمنی خودرو

ایمنی خودرو با ویژگی‌هایی که گفته شد، چندان بالا نیست. به جز مواردی که تاکنون گفته شد، نبود تناسب میان پیشرانه و سیستم ترمز تیبا هم از جمله دلایلی است که ایمنی رانندگی با آن را کمی به مخاطره می‌اندازد.

امکانات رفاهی

خودروی تیبا امکانات رفاهی خاصی ندارد. این خودرو فاقد آپشن است و نمی‌توان موردی را در آن به عنوان امکاناتی رفاهی نام برد. شاید تنها چیزی که کمی حکم آپشنی رفاهی برایش دارد، کولر باشد. البته کولر هم سال‌هاست که در ابعاد جهانی تولید خودرو، امکانی رفاهی به‌حساب نمی‌آید و از ضروریات است.

حتما بخوانید: راه‌های جلوگیری از پوسیدگی ماشین و روش ترمیم آن

هزینه‌ها و قطعات مصرفی تیبا

هزینه‌های خودروی تیبا قابل‌تأمل‌اند. برخی از قطعات مصرفی این خودرو گران‌تر از باقی خودروهای هم‌رده‌اش هستند. برای مثال، لنت ترمز تیبا گران‌تر از لنت ترمز خودروهای هم‌رده آن است. از گران‌بودن قطعاتی مانند لنت، باتری و لاستیک که بگذریم، موضوع هزینه بیمه این خودر هم به‌میان می‌آید.

بیمه بدنه و شخص ثالث تیبا هم نسبتا گران است و قبل از خرید باید به نرخش دقت کنید. به‌طور متوسط، قطعاتی از این خودرو که بیشتر از باقی قسمت‌ها، برای صاحبان تیبا هزینه دربردارد، به‌شرح زیر است:

  • گیربکس
  • تعویض دیسک و صفحه
  • تعمیر اکسل
  • تعمیر موتور

سخن آخر درباره معایب تیبا

متأسفانه تولید خودرو در ایران در مقایسه با استانداردهای بین‌المللی حرف زیادی برای گفتن ندارد. انحصار و مشکلات متعدد از جمله تحریم‌ها رونق را از بازار خودروهای داخلی گرفته‌اند. تیبا هم معایبی دارد که به آن‌ها در این مقاله اشاره شد. این خودرو در مقیاس جهانی و با استانداردهای حرفه‌ای نمره خوبی نمی‌گیرد.

تیبا سعی داشته که از خودروهای پرفروش ایرانی باشد و مانند پراید خودش را در پارکینگ خانواده‌های ایرانی جای بدهد. هرچند که طراحی و ویژگی‌هایش دست‌کمی از پراید ندارد اما به‌اندازه آن خودرو هم رشد و گستردگی استفاده را تجربه نکرده است.

با خواندن از ایرادات و معایب تیبا نظرتان درباره‌اش چیست؟ اگر تجربه رانندگی با این خودرو را دارید، حتما درباره‌اش برایمان بگویید. به نظرتان معایب دیگر تیبا چیست؟ ایراداتی که در سواری‌گرفتن از این خودرو تجربه کرده‌اید، چه بوده است؟

نوشته با متداول‌ترین معایب تیبا و هزینه‌های نگهداری آن آشنا شوید اولین بار در وبلاگ کارنامه. پدیدار شد.

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *