کانسومر ریپورتز نتایج مطالعهٔ سالانهٔ قابلیت اطمینان خود را منتشر کرده است. این سازمان هرساله از طریق پرسشنامه‌های آنلاین، از مالکان خودروها در مورد مشکلاتی که خودروی آن‌ها در طول دوازده ماه گذشته داشته است در ۱۷ بخش مختلف مثل پیشرانه، گیربکس، سیستم‌های الکتریکی و بدنه سؤال می‌کند. پس از این نظرسنجی بر اساس اطلاعات دریافتی، به خودروها و خودروسازان از ۰ تا ۱۰۰ امتیاز داده می‌شود.

در مطالعهٔ امسال، لکسس با ۷۶ امتیاز بهترین جایگاه را از آن خود کرده است. پس از این هم مزدا با ۷۵ امتیاز، تویوتا با ۷۱ امتیاز و اینفینیتی با ۶۹ امتیاز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند تا صدر لیست کاملاً ژاپنی باشد. دراین‌بین، بیوک با ۶۶ امتیاز بین ژاپنی‌ها فاصله انداخته و سپس دوباره چهار جایگاه بعدی تحت سلطهٔ برندهای ژاپنی شامل هوندا، سوبارو، آکورا و هوندا قرار گرفته است. در بخش سگمنت‌ها، خودروهای سواری که شامل سدان‌ها، هاچ‌بک‌ها، استیشن‌ها، کوپه‌ها و کانورتیبل‌ها می‌شود، با میانگین ۵۷ امتیاز، از شاسی‌بلندها با ۵۰ امتیاز و مینی‌ون‌ها و پیکاپ‌ها با ۴۳ امتیاز قابلیت اطمینان بیشتری دارند.

تعدادی از خودروها هم در مدل ۲۰۲۱ قابلیت اطمینان خود را به میانگین یا بیشتر رسانده‌اند و به همین دلیل کانسومر ریپورتز خرید آن‌ها را برای مدل ۲۰۲۲ توصیه می‌کند. این خودروها آکورا MDX، آکورا RDX، آکورا TLX، آئودی Q7، ب‌ام‌و X3، شورلت بلیزر، شورلت تریل‌بلیزر، شورلت تراورز، فورد برانکو اسپرت، فورد موستانگ مک‌ایی، فورد رنجر، جنسیس G70، هوندا اودیسه، هوندا پاسپورت، اینفینیتی QX50، کیا نیرو EV، نیسان روگ اسپرت، رم ۱۵۰۰، فولکس‌واگن اطلس، فولکس‌واگن اطلس کراس اسپرت، فولکس‌واگن جتا و ولوو XC60 هستند.

از سوی دیگر، قابلیت اطمینان برخی خودروها هم کاهش پیدا کرده و خرید آن‌ها توسط کانسومر ریپورتز توصیه نمی‌شود. شورلت بولت، هیوندای سانتافه و جیپ گلادیاتور ازجملهٔ این خودروها هستند.
TOYOTA&FORD&MERCEDESBENZ
۴ جایگاه اول برای ژاپن جالبه
محمدرضا
این مجلات پول میگیرن
ژاپنی ها پول بیشتر میدن مقام بیشتر دارن
ارین صاحب جمعی
واقعا بنظرم همینه چون هیچی جز این نمیتونه نقض این خبرو با خبرهای قبلی پوشش بده
hssn
من هرچی خبرهای قبلی رو نگاه کردم چیز متناقضی با این خبر ندیدم
حالا تو اگه ترول جدیدی و پی حاشیه و مسخره بازیی بحثش جداست
حبیب
داداش چرا اینقدر بدگمانی؟ تو از کجا میدونی؟
TOYOTA&FORD&MERCEDESBENZ
این عقاید بزارید هرکی اول میشه پول داده همه پول دادن همه باج دادن فقط صنعت خودرو مخصوص آمریکا که نیست
TOYOTA&FORD&MERCEDESBENZ
اینطوری تسلا با ۱ تریلیون دلار سرمایه میاد پول میده اون همه سرمایه داره نمیاد بخاطر دو قرون خودشو بدنام نمیکنه
محمدرضا
به نظر کار شناسان هم وطن ارزش تسلا ۱میلون دلاره و اینا همش حبابه و تسلا بی ارزشه وتسلا پول نداره🤣
برا همین پول نمیده.🤣.
وسایر کارشناسان معتقدند که کره ای ها که چند سالی خودرو هاشون از نظر مجلات معتبر بهترین خودرو آمریکا شناخته میشد .همشون کلی پول دادند تا خودرویی مثل جنسیس بهترین خودروی سال آمریکای شمالی بشود 🤣.
اون ۲۰نفری هم که دیس دادن هیچکدومشون همچین نظری نداشتند .همش من بودم میگفتم مجلات خودرویی پول میگیرند🤣
امیررضا
مرسی ژاپن. کلا به ساخت خودرو های نمیر علاقه دارن.
Sina10
لینکلن و تسلا فاجعه بودن
جنسیس هم اصلا خوب نبود
ولی رتبه مزدا و لکسوس عالی و مورد انتظار بود
واقعا هیچ دلیلی نمیبینم که محصولات مزدا پرفروش نیستن!
فوق زیبا ، با کیفیت ، قیمت مشابه رقبا ، رانندگی عالی ، هزینه های معمولی ، ویژگی های فنی برجسته ، کابین لوکس
و اینا توسط یه برند گمنام نیستن ، بلکه مزدا که معتبره این ماشینا رو میسازه ولی بازم به اندازه رقبا نمیفروشه
واقعا دلیلی نمیبینم و همه از ماشیناش راضین
TOYOTA&FORD&MERCEDESBENZ
مزدا برند عالی هستش ولی برندی نیست که بخوای ماشین بخری اولین بگی مزدا بعد بری سراغ نیسان تویوتا فورد
Sina10
مشکل من اینه که دلیل اینکه برندی نیست که بری ازش بخری چیه؟
بهترین های بازارو با کیفیت بالا میسازه
همه چی تموم
یه برند معتبرم هست ولی نمیفروشه چرا؟
اینو من نمیدونم
فورد و تویوتا و هوندا و هیوندای خوبن ولی توی بعضی کلاسا واقعا مزدا حداقل از هیوندای بهتر عمل کرده ولی نتیجه چیز دیگه ایه
اگه مشکل برندینگ و اعتباره ، مزدا حداقل از هیوندای با سابقه تره ، ولی بازم کم میفروشه
شاید بیمه و اینجور چیزا باشه ، شاید عدم شناخت خریدارا باشه ، چیزی که خیلی رایج هست عدم اطلاعه
new RAMIN
(مشکل من اینه که دلیل اینکه برندی نیست که بری ازش بخری چیه؟بهترین های بازارو با کیفیت بالا میسازه همه چی تموم یه برند معتبرم هست ولی نمیفروشه چرا؟ اینو من نمیدونم)
آقای سینا پاسخ تمام کامنت شما یه چیز هست…گارانتی! والسلام نامه تمام البته جدا از گارانتی، قیمت پایین تر کره ای ها و آپشن های بیشتر کره ای ها سبب شده تو کلاس های مختلف بیش تر از مزدا بفروشن…
تقریبا ۶۰درصد مردم دنیا اول به گارانتی نگاه میکنن دوم طراحی بیرون بعد طراحی داخل بعد کیفیت داخل، بعد آپشن،حال داشتن هم موتور نگاهی میکنن!
اینکه فکر کردی یارو پول دستشه مستقیم بره ماشین برند بخره به فامیل پز بده خب کاملا اشتباه میکنی! تو ایران اینجوریه،ولی کشور های دیگه چیزی به نام برند پرستی وجود نداره( فقط اون میلیونر ها برند پرست هستن) شما فکر میکنی یارو ۳۰هزار دلار پول داره با خودش میگه خب چرا برم هیوندای یا کیا بخرم؟ خب برم ژاپنی بخرم چون برند هست رده اش بالاس…نه خیر طرف تو خارج اینجوری فکر نمیکنه. متاسفانه این ذهن مسموم برند پرستی رو، ایرانی جماعت هنوز کنار نذاشته. یه سری چیز ها فراتر از برند هست…
Ali
شاید شبیه موبایل های ال جی،
انگار هیچ فن پیجی یا فنی نداره مزدا
شبیه یه آدم خیلی خوب ولی بدون کاریزما یا جذابیت
ال جی موبایل های خوبی میزد ولی طرفدار نداشت شاید چون سر و صدا نمی کرد خوب بود و می‌رفت یه گوشه مینشست، شاید مزدا هم همین طوره،
TOYOTA&FORD&MERCEDESBENZ
بله عدم داشتن اطلاعات هم موجب این موضوع شده ولی خوب با وجود رقیب های مثل هوندا و توی بخش شاسی بلند سوبارو که رقیبانش هستن یه پله پایین‌تر
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
به قول سایت باما تو بررسی مزدا ۶ ، مزدا مثل لواندوفسکی میمونه ، بی حاشیه و بدون هیچ سر و صدایی میاد جامشو میگیره و میره
MOHAMMAD.n.r
دلیلش کمبود منابع مالی مزدا برای فروش اقساطی و لیزینگی هست.
شرکت هایی مثل هیوندا و… با وام هایی که از دولت کره میگیرن به راحتی شرایط لیزینگ میزارن. طرف ۲۰۰۰ دلار نقد داره میره یه هیوندا میخره و ماهی ۱۰۰ دلار قسط میده🤷🏻‍♂️
هیوندا رو مثال زدم چون بهترین شرایط فروش رو داره و دلیل فروش به نسبت خوبش هم همینه.
حسین دهمرد
جایگاه ژاپنیها که اثبات شده هست ولییییی…
وقتی هیوندای از پورشه بالاتره ولی جنسیس از فولکس پایینره. عجیبه.
مرسدس چقدر رتبه ی بدی داره.
ملاکشون چی هست خدا میدونه
TOYOTA&FORD&MERCEDESBENZ
اینه که خراب نشه
مثلا بنز یه صبح پا میشی میبینی سیستمش هنگ کرده رطبش میاد پایین
ارین صاحب جمعی
ربطی به اون نداره چون اگه بود مثلن تویوتا راو فور تو یک دوئل تقریبا همه چیش بد بود و در کل خیلی از سیستم تویوتا اطلاعات سرگرمی تویوتا ایراد میگیرن چون خیلی هنگ میکنه
TOYOTA&FORD&MERCEDESBENZ
سیستم ها تویوتا هنگ کنه ماشین خاموش یا از حرکت نمیفته ولی بنز اینطوری میشه چون اکثر سیستماش با برق و مهندسی کار میکنن
new RAMIN
یه تناقض خیلی بزرگی وجود داره…
(این سازمان هرساله از طریق پرسشنامه‌های آنلاین، از مالکان خودروها در مورد مشکلاتی که خودروی آن‌ها در طول دوازده ماه گذشته داشته است در ۱۷ بخش مختلف مثل پیشرانه، گیربکس، سیستم‌های الکتریکی و بدنه سؤال می‌کند)
ژاپنی ها در طول سال گذشته اینقدر فراخوان دادن که آمارش معلوم نیست… خب وقتی مشکلی هست فراخوان داده میشه. خب یعنی مالک اون مشکلات رو نمیبینن؟مشکل سیستم اطلاعات سرگرمی یا مثلا مشکل کمربند یا ضعف منتاژی و… یعنی اون همه فراخوان داده شده هیچ کدومش برای اون افرادی که تو نظر سنجی بودن نبوده!؟فراخوان هست قطعا مشکلی هست…خب الان طبق این آمار ژاپنی ها کمترین مشکل رو از نظر مالکان دارن…حالا اصلا اینو ول کنیم. چند نفر نظر سنجی شرکت کردن؟ آیا ۱۰۰هزار نفر یا ۲۰۰هزار نفر شرکت کردن یا کلا ۱۰هزار نفر؟؟
جایگاه مرسدس بنز لینکلن جنرال موتورز ولوو برام عجیب بود.یعنی این جایگاهشون به نظرم کل نظرسنجی رو شک دار کرد…یعنی انگار توسط یه نفر عشقی هرچی دلش خواست رتبه بندی شده.جایگاه پورشه هم خیلی عجیبه یعنی انگار افرادی که پورشه داشتن همه شون ماله قبل ۲۰۱۵ بوده! درسته پورشه گرونه و پول برند میگیره ولی خب کیفیت فناوری آپشن دقت مونتاژی خیلی زیاده.
حالا جدا از همه اینا بیوک اونجا چی میگه!!؟؟😑 اصلا بیوک مگه ماشین داره؟۲ تا MPV داره و ۲ تا کراس اوور و ۱دونه هم سدان که هرکدوم از دیگری آشغال تر،واقعا بیوک در باقالی هاس آمار فروش زیادی هم نداره…بعد اینجا چنین رتبه ای داره؟بیوک ماشین های دهه ۷۰ عشق به تمام معنا بود ولی الان اصلا ماشین خوبی به نظرم نداره
لیست به شدت تناقض داره و به نظرم یه جورایی داره به شعور خواننده توهین میکنه
این آمار هم پارسال برای ۲۰۲۰ منتشر شد همین شکلی بود.پارسالش هم تقریبا این شکلی بود(۲۰۱۹)
من منکر این لیست نیستم شاید درست باشه ولی تناقض خیلی زیاده و با توجه به دیگر جوایز و دیگر رتبه بندی ها در دیگر زمینه ها از دیگر مجله ها،به نظرم یه جای کار میلنگه…
Clean energy (مسئولین رسیدگی کنن…)
واقعا برام عجیب بود…
چطور میشه بنز توی اون جایگاه باشه؟… لینکلن چی؟…. جنسیس!!!!! پورشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واو…. چقدر تعجب برانگیزه😑 من از بنز انتظارم در حد مینی بود😐
ولی واقعا هیوندایی از پورشه بهتره؟…. عجیب بود برام خیلی
ولی در با کیفیت بودن جنس ژاپن شکی نیست و دیدید که صنعت کره مربا و کیفیتش زده بالای فورد بنز و بی ام و و…😉😀 (اگه اینجا رو مرجع قرار بدیم) ضد کره ای هاکجاییییییییین دقیقا کجاییییییین😂😂😂
ارین صاحب جمعی
بهتر قرار ندین چون باید دید کی فروشش بیشتره که بی ام و فروشش بیشتر از لکسوس حلال اوسون🤣🤣🤣🤣🤣🤣
ارین صاحب جمعی
چقدر مسخرس مگه میشه هیوندای از پورشه بالاتر باشه بعد جنسیس که محصول لوکس هیوندای از فولکس واگن پایینتر باشه . یا خود خدا بعد من فقط یک سوال دارم پس چرا تو پرفروش ترین لوکس سازان امریکا از ۵ تاش ۴ تاش آلمانی هستن خوب اگه بدن پس چرا میخرن اگه خوبن پس این چیه اون که دروغ نیست چون اگه بود پدال منتشرش نمیکرد . ولی اینم دروغ نیست پس چیه منو یکی نجات بده از این سردر گمی
Sina10
کانسومر ریپورتز میشه تقریبا معتبر حسابش کرد
هرچند کم ازش امار عجیب و غریب ندیدیم
taha malek
دوست عزیز قابل اطمینان بودن با ماشین خوبی بودن فرق داره
برای مثال مرسدس خودرو های لوکس تولید میکنه پر آپشن و پر قدرت خوب قائدتا باید مشکلات و خرابی هاش بیشتر باشه چون قدرت زیاد باعث میشه فشار بیشتری به ماشین بیاد پس استحلاک میره بالا و همینطور آپشن های بیشتر هم باعث میشه ماشین زیاد قابل اطمینان نباشه چون هر لحظه ممکنه یکی از آپشن ها به مشکل بخوره
ارین صاحب جمعی
خوب دوست عزیز اونوقت به چه دردی میخوره خریدش یعنی رم و فورد از مینی بیشتر خراب میشن و درضمن اصلن دوج کجاست ؟؟؟ نکنه لابد اون صفره 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
ارین صاحب جمعی
و درضمن فورد که مثل بنز پر اپشن نیست و درمقایسه با تویوتاس و من با توجه به چیزی که دارم تو خیابون های آمریکا میبینم فورد از تویوتا بیشتره پس چرا از تویوتا پایین تره مگه بد نیست چرا استفاده میکنن پس
new RAMIN
(برای مثال مرسدس خودرو های لوکس تولید میکنه پر آپشن و پر قدرت خوب قائدتا باید مشکلات و خرابی هاش بیشتر باشه چون قدرت زیاد باعث میشه فشار بیشتری به ماشین بیاد پس استحلاک میره بالا و همینطور آپشن های بیشتر هم باعث میشه ماشین زیاد قابل اطمینان نباشه چون هر لحظه ممکنه یکی از آپشن ها به مشکل بخوره)
طبق استدلال شما پس ماشین های ژاپنی نه قدرت درست حسابی دارن و نه آپشن درست حسابی دارن و فقط قابل اطمینان و سگ جونن…درشکه بخریم و اسب ببندیم فکر کنم بهتره.هم قابل اعتماده هم طبیعی هست و اسب میبرتش!
.
اون کمپانی خودرو ساز واقعی هست که همه چی رو به صورت تناسب قرار بده
آپشن خوب. قدرت خوب. استهلاک خوب. نه اینکه از قدرت آپشن طراحی بزنه فقط تمرکز کنه روی سگ جونی… تازه اونم با قیمت های گزاف…و افت قیمت فاحش😑
در دنیای الکتیکی هم ژاپن میخواد همین شیوه رو پیاده کنه ولی جواب نمیده و نتیجش میشه خودرو های خنده دار پیمایش ۴۰۰ تا و طراحی های سمی.
Ali
یک عدد مزدا cx-30 و دیگر هیچ…
بیوک هم عالی بوده
ارین صاحب جمعی
جان من یکی به من بفهمونه الان تو رتبه بندی پرفروش ترین لوکس سازان امریکا چرا اول بی ام و هست دوم لکسس و سوم مرسدس بنز و چهارم آئودی جنسیسم رتبش خوب بود ۱۳ بود از ۲۰ تا خوب اگه بدن مگه مریضین میرین میخرین اگه بدن پس چرا ازشون استفاده میکنید بابا به خدا این خارجی ها حالشون خوب نیست مخصوصا مجله هاشون که کلا رد دادن فقط به یک سوال من جواب بدین اگه بنز و بی ام و بدن پس چرا در مجموع نزدیک ۵۰ درصد بازار لوکس امریکا دستشونه اگه تسلا بده پس چرا سایلنت اینهمه ازش حمایت میکنه اینهمه مردم میخرن ؟؟؟؟
1123
چون تو سگمنت لوکس ها قابل اعتماد بودن خودرو یه فاکتور خیلی مهم نیست
ارین صاحب جمعی
واقعا نمیدونم چی بگم کم کم دارم یک چیزو حس میکنم که همه چی دروغه همه خبرها همه چی بدی میخرنت خوبی نمی‌خرنت الان مثلا همین مینی زیر مجموعه بی ام و خوبه دیگه بدک نیست که به قول اسن از خود بیمرو و جنسیس و کیا و پورشه و بنزم بهتره پس چرا اصلن فروش خوبی نداره چرا هیچکی به اون صورت اونا نمی‌خرتش بعد این تسلا را مگه اینهمه نمیگن تکنولوژی تکنولوژی چرا پس انقدر پایینه بعد تو جی دی پاور از همه بالاتره همه چی نمیدونم چرا این حسو دارم ولی دارم
شاعر
در مورد مرسدس و جنسیس شرط میبندم مصرف کننده ها از تکنولوژیهاش سر در نیاوردن و تو کار کردن باهاش روان نیستن.
مثل برادرم که یه نرم افزار حسابداری پیشرفته براش نصب کردم چون نتونست باهاش کار کنه میگفت این آشغاله! بعدشم رفت سراغ همون نرم افزار عتیقه ی یک قرن پیش خودش 🙂
ارین صاحب جمعی
بعد الان مثلا مزدا رتبش عالیه پس چرا انقدر کم میفروشه یا مثلن مگه جیپ و رم و جی ام سی مال خود امریکا نیست مگه اینهمه نمی‌خرن پس چرا انقدر گند زدن مگه لینکلن اینهمه فروش نمیکنه هم از اکورا فروشش بیشتره هم از سوبارو هم از مزدا پس چرا اخره مگه بی ام و طبق این از لکسوس بدتر نیست پس چرا تو پرفروش ترین برند لوکس امریکا اوله مگه بنز بد نیست پس چرا هم از اکورا و تقریبا از لکسوس بیشتر فروخته مگه آئودی بد نیست پس چرا از مینی بیشتر میفروشه و چهارمین برند پرفروش لوکس امریکاس و درنهایت اگه تسلا با اینهمه ادعا و تکنولوژی بده پس چرا پنجمین برند پرفروش امریکاس و اینهمه برادر سایلنتو و مجله ها ازش تعریف میکنن
ارین صاحب جمعی
یک کلام ختم کلام اگه بدن چرا میخرین ؟؟؟؟ یا این داره دروغ میگه که احتمالش ۹۰ درصده یا اون فروشا که هفته پیش منتشر شد اونکه دروغ نمیگه چون من خودم تو آمریکا هم کار میکنم و میبینم اینارو تو همه سایتا ولی مال امروز را هیج جا ندیدم
ارین صاحب جمعی
بعد مگه فورد نمیگین از تویوتا بدتره پس چرا تو مجله car from America و تمام مجله های معتبر از تویوتا بیشتر فروخته یا اگه کادیلاک بده چرا از اکورا بیشتر میخرین یک چیزی هست تو این خبر که همه خبرای قبل خودشو نقض میکنه و واقعا از پدال میخوام قبل از اینکه اینا را منتشر کنه یک ذره تحلیل کنه ببینه خبر قبلی چی بود که آدم اینجوری گیج نشه
MOHAMMAD.n.r
مشکل اینجاست که شما کادیلاک رو با اکورا مقایسه میکنی که هیچ خودروی فول سایزی نداره که بخواد بفروشه. یکی از دلایل فروش پایین تر اکورا نسبت به کادیلاک نداشتن خودروی فول سایزی مثل اسکلید هست. تو امریکا همه عشق فول سایزن و امار فروش بالای اسکلید هم خیلی تاثیر گذاره.
تا جایی که من میدونم سال گذشته جنرال موتور پرفروش ترین خودرو ساز امریکا شد ولی توی برند ها پرفروش ترین تویوتا بود. جنرال موتور با احتساب چندین برند زیرمجموعه خودش پرفروش شد ولی شورلت که پرفروش ترین برند جنرال بود از تویوتا کمتر فروخت
از بین ده خودروی پرفروش سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ سه تا تویوتا بود در حالی که فورد فقط یک نماینده داشت.
بهزاد
ارین جان فروش آکورا در آمریکا بیشتر از کادیلاک هست و در آمار فروش چند سال اخیر این موضوع همواره وجود داشته.
لطفا اگر اطلاعی از تعداد فروش برندها نداری از تو جیب آمار در نیارید.
آمار فروش با دیدن چند برند سر کوچه و دو تا خیابون بالا و پایین بدست نمیاد.
طراحی و تولید یک بخش از صنعت خودرو هست و فروش اون خودرو یک بخش جدا.
اگر به بخش های منطقی ذهن خودت بیشتر رجوع کنی و برای لحظاتی تصور کنی که اگر یک ایراد چه کوچک چه بزرگ ایجاد بشه صاحب خودرو اونو میبره نمایندگی و مشکل برطرف میشه و تبدیل به یک خودروی بدون ایراد خواهد شد.
این نظر سنجی در مورد همین وجود اشکالات هست که بوجود اومده و حل شده ولی در نظر سنجی به عنوان اشکال ثبت میشه.
کامنت هارو که میخونیم جوری تحلیل میکنید که انگار خریدار داره با این ایرادات رانندگی میکنه و راه حلی هم نداره و از سر شوق دوباره میره از همان برند خرید میکنه!
میثم
🇯🇵ژاپنی🇯🇵
🇯🇵عشق🇯🇵
🇯🇵 منه 🇯🇵
porsche
تسسسسسسلللااااااا سلطانه
Twin H Power
من یه سوال دارم !
مثلا بیوک و شورلت هر دو جزئی از ژنرال موتور هستن و از پلتفرم ها و قوای محرکه یکسان استفاده میکنن . پس دلیل اختلاف عملکردشون در قابلیت اطمینان چیه !؟
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *