کراساوور جدید RZ450e هرچند بهعنوان یک لکسس خودروی خوبی است اما بهعنوان یک خودروی الکتریکی چندان چشمگیر به نظر نمیرسد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
«الکتریکیسازی» واژهای عام است که شامل خودروهای هیبریدی، پلاگینهیبریدی و تمام الکتریکی میشود. اگر هیبریدیها را در نظر بگیریم، لکسس پیشتاز دیرینهٔ الکتریکیسازی است زیرا پیشینهٔ مدل RX هیبریدی که اولین خودروی هیبریدی از یک برند لوکس بود به سال ۲۰۰۵ بازمیگردد؛ اما اگر الکتریکیسازی را صرفاً با مدلهای تمام الکتریکی در نظر بگیریم، لکسس تازه اولین محصول برقی خود را با نام RZ450e در ایالاتمتحده عرضه کرده است و آمار ضعیف آن نشان میدهد که این برند ژاپنی و شرکت مادر آن، تویوتا، اشتیاقی برای حرکت به سمت الکتریکیسازی نداشتهاند.
همانطور که انتظار میرود، RZ بر اساس پلتفرم e-TNGA تویوتا bZ4X ساخته شده و فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلیمتری آن با همتای تویوتایی مشترک است اما لکسس حدود ۱۳ سانتیمتر طول بیشتری دارد. با این ابعاد، کراساوور الکتریکی ژاپنیها از رقبایی مثل جنسیس GV60 و آئودی Q4 e-Tron بزرگتر بوده و تقریباً هماندازهٔ تسلا مدل Y است درحالیکه کمی از کادیلاک لیریک کوچکتر است. بدون نیاز رساندن هوا به رادیاتور، در RZ خبری از جلوپنجرهٔ دوکیشکل لکسس نیست اما فرم آن به شکل برجسته روی دماغه کار شده است. درمجموع، استایل کلی RZ بهعنوان یک لکسس قابلتشخیص خواهد بود.
در داخل خودرو شاهد فضای راحت و دلپذیری برای پنج نفر هستیم. ستونهای A باریک و پنجرههای بزرگ دید خوبی را فراهم میکنند و صندلیهای عقب فضای کافی برای زانوها دارند درحالیکه کابین از متریال لوکس و کیفیت ساخت چشمگیر لکسس بهره میبرد. مثل bZ4X، این لکسس برقی هم از بخاری المنتی استفاده میکند که در پایین داشبورد تعبیه شده و قسمت پای سرنشینان جلو را گرم میکند؛ بنابراین، دیگر خبری از جعبهداشبورد نیست اما زیر کنسول وسط محفظهٔ کوچکی تعبیه شده است.
مقابل راننده بهصورت استاندارد یک غربیلک فرمان سه پرهٔ معمولی قرار میگیرد اما غربیلک موسوم به یوغ هم قابل سفارش خواهد بود که در این صورت، صفحه آمپر تغییر مکان میدهد و کمی بالاتر و دورتر نصب میشود. تمامی نسخههای RZ به صفحه آمپر دیجیتالی مجهز هستند و نمایشگر لمسی ۱۴ اینچی که در RX سفارشی است، در اینجا بهصورت استاندارد ارائه میشود. این نمایشگر اکثر کنترلهای سیستم تهویه را در خود جای داده است.
RZ450e در ابتدا صرفاً بهصورت دو موتوره و چهارچرخ محرک ارائه میشود. در مقایسه با نسخهٔ دو موتورهٔ bZ4X، لکسس از موتور جلویی قویتری بهره میبرد که مجموع خروجی را به ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور میرساند. این اعداد افزایش قابلتوجهی را نسبت به تویوتا نشان میدهند اما از رقبای دو موتورهٔ پرفورمنس محوری مثل تسلا مدل Y، کادیلاک لیریک و موستانگ Mach-E کمتر است. باطریها مستقیماً از bZ4X گرفته شدهاند و با ظرفیت ۶۳.۴ کیلووات ساعت، نسبتاً کوچک هستند. درنتیجه، برد خودرو با رینگهای ۲۰ اینچی تنها ۳۱۵ کیلومتر و با رینگهای ۱۸ اینچی ۳۵۴ کیلومتر تخمین زده شده است.
در هنگام شارژ نیز RZ دوباره از رقبای خود عقب میماند زیرا شارژر استاندارد RZ تنها ۶.۶ کیلووات توان دارد درحالیکه این عدد در کادیلاک لیریک ۱۹.۲ کیلووات است؛ بنابراین، شارژ کامل باطریها حدود ۹.۵ ساعت طول خواهد کشید. حداکثر ظرفیت شارژ این خودرو هم ۱۵۰ کیلووات است و با استفاده از شارژرهای سریع ظرف ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد باطریها شارژ میشود.
RZ ممکن است خودروی خیلی قدرتمندی نباشد اما با وزن زیر ۲.۱ تن، از شتاب خوبی برخوردار است. این ماشین هرچند در خط مستقیم شتاب فوقالعادهٔ برخی خودروهای الکتریکی را ندارد اما شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیهای برای خریداران یک لکسس بهاندازهٔ کافی سریع خواهد بود. انتظار میرود بخش عمدهای خریداران RZ همان مشتریان وفادار لکسس باشند و تجربه رانندگی این کراساوور الکتریکی برای آنها مناسب خواهد بود.
هرچند مقداری بادیرول در این ماشین دیده میشود اما احتمالاً برای کسی مهم نخواهد بود چون اصلیترین مزیت RZ سواری نرم آن است. سیستم تعلیق تمام مشکلات مسیر را جذب میکند و رینگهای ۲۰ اینچی دستاندازها را فقط اندکی بیشتر از نمونههای ۱۸ اینچی به کابین منتقل میکنند. همچنین هرچند گاهی اوقات حرکات بدنه مقداری زیاد خواهد بود اما تجربهٔ سواری خودرو بهطورکلی لوکس و مناسب یک لکسس است. سکوت RZ نیز همان چیزی است که از یک لکسس انتظار میرود.
سیستم فرمان با سیم و غربیلک یوغ لکسس نیاز به عادت کردن دارد. این سیستم سفارشی هرچند در تجربهٔ اول برای خودرونویسها جالب به نظر میرسد اما باید دید خریداران چطور از آن استقبال خواهند کرد. سیستم فرمان با سیم در مسیر مستقیم احساسی طبیعی دارد اما هرچه بیشتر چرخانده شود پیشبینی آن دشوارتر میشود. غربیلک یوغ در هر جهت حدود ۹۰ درجه میچرخد و وقتی به انتهای هر جهت میرسد واکنش شگفتانگیزی دارد. به همین دلیل، در پیچهای ۹۰ درجه خودرو کاملاً مستعد بیشفرمانی خواهد بود.
البته به لطف این سیستم، در مواقعی مثل هنگام پارک کردن نیاز به استفاده از دو دست برای چرخاندن فرمان نخواهد بود و فقدان بخش بالایی غربیلک نیز دید بهتری را به صفحه آمپر فراهم میکند ولی بااینحال، سیستم فرمان با سیم با وجود این همه پیچیدگی و تنظیمات، سود چندانی ندارد بیشتر جنبهٔ نمایش و زیبایی خواهد داشت. درهرحال، کسانی که کلاً علاقهای به گرفتن غربیلک فرمان ندارند میتوانند از سیستم دستیار ترافیک بهره ببرند که امکان رانندگی در بزرگراههای اصلی با سرعت زیر ۳۲ کیلومتر بر ساعت را بدون نیاز به دخالت دست فراهم میکند.
قیمت لکسس RZ450e در تیپ پریمیوم از ۵۹,۶۵۰ دلار و در تیپ لاکچری از ۶۵,۱۵۰ دلار آغاز میشود. این بازهٔ قیمتی باعث میشود کراساوور الکتریکی لکسس در مقابل بسیاری از خودروهای برقی بازار قرار گیرد. بهطورکلی، اگر RZ450e را بهعنوان یک لکسس در نظر بگیریم، چیزهای زیادی برای دوست داشتن خواهد داشت اما اگر آن را بهعنوان یک خودروی الکتریکی در نظر بگیریم، کار سختی در پیش دارد. لکسس و تویوتا اگر میخواهند در دوران تمام الکتریکی همچنان پیشتاز بازار باشند باید بیشتر تلاش کنند.
Lexus RZ450e 2023
Amir
پک باتریش چرا انقد کوچیکه ؟؟؟ کادیلاک لیریک ۱۰۰ کیلوواته تسلا مدل وای فک کنم ۷۵ کیلوواته
ولی از طراحیش خوشم میاد لکسوس خوب تونسته طراحی بنزینی رو به برقی تبدیل کنه
NAVID۰۰۹۸
لکسوسه ، بحثی درش نیست ، اما ، اما نه وقتی قرار باشه برقی باشه و از رقبا در بحث بُرد کمتر باشه ، قابل قبول نیست !
عملکرد فرمان در نوع خودش جالبه و با نیم دور چرخواندش میشه تقاطعها را دور زد !!!
محمد
بازم که اومدی نفر اول رو ریپلای زدی و شعر سرودی
Sigma
با این وضع توی چهار راه هم با مزدا ۱۰۰۰ جلوی بقیه میپیچه
البته مزدا ۱۰۰۰هم کلاسیک محسوب میشه داداشمون لوکس سوار تشریف داره
علی
طراحی اش که حرف نداره ، عاشق لکسس هستم . بنظرم بردش کمه ، ولی مطمئن هستم این را هم لکسس حل میکنه .
MAJking2
اگر پولش روهم داشتم اون فرمونش منو منصرف میکرد
Sigma
فرمون پراید صبا بذار روش سید
MAJking2
چرا قیمه هارو ریختی تو ماستا
MehdiTurbo
هیچ وقت فکر نمیکردم چیزی تو پراید باشه که بهتر از تسلا و لکسوس و کلا یه ماشین باشه تا اینکه طراحی فرمانشان دیدم
اینکه گفتی شاید مزاح کرده باشی و تیکه انداخته باشی
ولی یه واقعیت تلخ که تسلا مدش کرد واقعا طراح پراید شرف داره به طراح این فرمان
مازیار
داشتم سعی میکردم تا با نمای جلوش کنار بیام که نمای پشتشو دیدم و کلا از مصالحه منصرف شدم
حسین
با لکسوس شوخی نکن
جایگاهش تعیین شدس
Killer
جایگاهش: نیاز به تلاش بیشتر
سپهر
جایگاهش اصلا جایگاه با شخصیتی نیست کلا تو همه چی سر در گمه
Camaro ZL1 427
ای کاش باتری های بزرگتری براش در نظر میگرفتن
Reza
در یک کلمه: بدترکیب
حسین
😐
Ehsan
فرمونش فاجعس ،گلگیر قسمت مشکی نمای خیلی بدی داده به ماشین انگار پلاستیکیه.نمای عقب هم سلیقه من نیست
اعداد و فنی هم حرفی برای گفتن نداره
NAVID۰۰۹۸
حالا این دفعه به لکسوس رحم کن ، بگذار نفس بکشد تِفلَکی !
Ehsan
اگه به من بود که رحم میکردم،رقبا قرار نیست بهش رحم کنن 💔
حسین
خریداراش ازش لذت میبرن :))❤
محمد ب
لوکس سازان ژاپنی شکوه گذشته رو ندارن
زیزیگولو
حرف بی منطقی بود👎👎👎👎👎
حسین
محمد ب
خوبی ؟
Killer
قطعا خریدارا با این فرمان بی معنی کنار نمیان
لکسوس گفت فرمان یوغ شکل باعث بهبود عملکرد خودرو الکتریکی میشه برای همین استفاده کرده!! هنوز کسی متوجه نشد منظورش از بهبود چیه دقیقا!!
اونجا که گفت ” انتظار میرود بخش عمدهای خریداران RZ همان مشتریان وفادار لکسس باشند” یعنی از الان رقابت رو باخته
ظاهرا از ژاپن الکتریکی خوب در نمیاد.ساخت این ماشین زمان و تحقیق بیشتری برد نسبت به همه رقباش اما بازم نتیجه بد شد
Nima
من خودم ژاپنی گفتم ولی واقعا ماشین ناقصیه
حسین
درسته
زیزیگولو
جایگزین لوکس تویوتا bZ4X ❤️❤️❤️
حسین
هست
مهردادکمال
لکسس از موتور جلویی قویتری بهره میبرد که مجموع خروجی را به ۳۰۸ اسب بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن متر گشتاور میرساند. این اعداد افزایش قابلتوجهی را نسبت به تویوتا نشان میدهند اما از رقبای دو موتورهٔ پرفورمنس محوری مثل تسلا مدل Y، کادیلاک لیریک و موستانگ Mach-E کمتر است. باطریها مستقیماً از bZ4X گرفته شدهاند و با ظرفیت ۶۳.۴ کیلووات ساعت، نسبتاً کوچک هستند. درنتیجه، برد خودرو با رینگهای ۲۰ اینچی تنها ۳۱۵ کیلومتر و با رینگهای ۱۸ اینچی ۳۵۴ کیلومتر تخمین زده شده است.
این موتور الکتریکیشو در بیارندو همون جلوپنجره دوکی رو بزارن و موتور v8 لکسوس lc500 رو روش هر طور شده جا بزنن و اون وقت میشه یه چیز بی نظیر
حسین
داداش صورت مسئله رو پاک کردی ب کل 😂
AMIN JAFARI
خیلی بیریخته
حسین
قطعا شما ماشینت قشنگ تر از اینه
گنگت کشت منو
محمد
همیشه جلو پنجره های لکسوس رو دوست داشتم اما این واقعا افتضاحه ،نمای جلوش واقعا زشته. خب اون جلو پنجره رو درسته نیاز نداری میتونستی که فیک بزاری یا القل متناسب تر در بیاریش نه ابهت داره ، نه هماهنگی و نه جذابیت. عقب هم که تعریفی نداره .
باتری هم که همون باتری bz4x با موتور قوی تر و وزن بیش تر این ماشین پس برد واقیعش تو همای سر ۱۰۰ تا میشه !!
کاش لااقل برای لکسوس میومد یه پلتفرم بهتر درست میکرد و اسمشو با این خراب نمیکرد
حسین
تموم شد
مفید بود
نمای جلو بنظرم واقعا قشنگ بود
طراحی ماشین
قطعا کاربرای کشورا دیگ رو اینطور
درگیر میکنه تا کامنت بزارن
خوبه در کل
amir-mr
زبان طراحی لکسوس واقعا زیباست❤️
حسین
گل گفتی
خاص خودش 🙂
سپهر
اکثریت مشتریای لکسس افراد پیر و بی هیجان هستن،این چه فرمون و طراحیه اخه اصلا هیچ هماهنگی با مشتریاش و طراحیش و هیچیش نداره
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب میخوانید: