گرانترین مدلهای تاریخ بامو کدامند؟ در این مطلب با بررسی تمامی مدلهایی که تاکنون در حراجیهای مختلف فروخته شدهاند به این سؤال پاسخ خواهیم داد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بامو این روزها یکی از مشهورترین و معتبرترین برندهای لوکس جهان محسوب میشود و قیمت برخی محصولات آن میتواند به بیش از صد هزار دلار برسد اما این رقم در مقایسه با گرانترین باموهایی که تاکنون در حراجیها فروخته شدهاند بسیار ناچیز است. همانطور که احتمالاً حدس زدهاید، گرانترین محصولات تاریخ این شرکت مدلهای کلاسیک متعلق به چندین دهه پیش هستند اما محصولات معاصر بامو نیز افزایش قیمت وحشتناکی داشتهاند. در ادامه با گرانترین باموهای تاریخ آشنا خواهیم شد.
قیمت: ۵۸۳,۰۰۰ دلار
در اواخر دههٔ ۵۰، بامو بهقدری نظر ثروتمندان و افراد مشهور را به خود جلب کرده بود که الویس پریسلی دو دستگاه ۵۰۷ رودستر خرید؛ اما یکی از مدلهای روباز کمتر شناختهشدهٔ بامو در آن سالها ۵۰۳ بود. گفته میشود از این خودرو تنها ۱۳ دستگاه در ایالاتمتحده وجود دارد که در سال ۲۰۱۷ یکی از آنها با قیمت ۵۸۳ هزار دلار فروخته شد. ۵۰۳ به یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V8 با دو کاربراتور مجهز بود که ۱۴۰ اسب بخار قدرت را به یک گیربکس چهار سرعتهٔ دستی تحویل میداد.
قیمت: ۶۴۸,۵۰۰ دلار
M1 یکی از افسانهایترین محصولات تاریخ بامو محسوب میشود و بهخودیخود خودروی گرانقیمتی است اما وقتی لباس منحصربهفرد AHG Studie و مالکیت یک شخص مشهور به این خودرو اضافه شود قیمت آن را به نزدیک ۶۵۰ هزار دلار میرساند. AHG یکی از نمایندگیهای آلمانی بامو بود که اقدام به اصلاح چند دستگاه M1 کرد. گفته میشود AHG تنها حدود ۱۰ دستگاه M1 را اصلاح کرده که پل واکر فقید یکی از آنها را خریده بود. این M1 خاص از لیوری منحصربهفرد، بدنه الهام گرفته از M1 مسابقهای Procar، رینگهای سهتکه BBS و صندلیهای تمام چرمی بهره میبرد و تا زمان فروش در اواخر سال گذشته تنها ۶,۸۲۰ کیلومتر کار کرده بود.
قیمت: ۷۰۰,۰۰۰ دلار
M5 30 Jahre نسخهٔ ویژهای بود که تنها ۳۰۰ دستگاه از آن تولید شد و از این تعداد فقط ۳۰ دستگاه در ایالاتمتحده عرضه شد. به همین دلیل، وقتی یک نمونه از این خودرو در سال ۲۰۱۵ توسط برت جکسون به حراج گذاشته شد، «ریک هندریک» مالک مشهور تیم نسکار و نمایندگی فروش بامو حاضر شد نزدیک به سهچهارم میلیون دلار برای خرید آن پرداخت کند. یکی دیگر از دلایل ارزش بالای این خودرو کارکرد نزدیک به صفرکیلومتر آن بود. مثل دیگر مدلهای M5 آن سالها، ۳۰ Jahre هم از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۰۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد و قویترین محصول بامو M محسوب میشد.
قیمت: ۷۳۱,۰۰۰ دلار
این خودرو که بر اساس ۳۲۰i نسل E21 ساخته شده بود، پروژهٔ مهمی برای بامو محسوب میشد زیرا بهطورجدی در این خودرو بررسی توربوشارژر را آغاز کرد. درواقع، ۳۲۰i توربو IMSA طبق یک دستور پنهانی توسعهٔ پیشرانهٔ توربوشارژ برای استفاده در فرمول یک توسعه پیدا کرد. بدین ترتیب، بامو موتوراسپرت دو دستگاه از این خودرو را برای تیم IMSA شرکت تولید کرد اما پس از اینکه پورشه تا سال ۱۹۷۷ بر این مسابقات سلطه پیدا کرد، باواریاییها فهمیدند که باید بیشتر تلاش کنند. ازاینرو، نمونهٔ سوم بهعنوان نسخهای سبکتر متولد شد و حدود ۱۴۰ کیلوگرم وزن کم کرد. خودرویی که در اینجا میبینید، همان نمونهٔ سوم است که تنها ۳۲۰i توربوی سبکوزن جهان محسوب میشود. متأسفانه هنگامیکه بامو به هدفی که از توسعهٔ این پیشرانه داشت رسید، برنامهٔ ۳۲۰i توربو را لغو کرد و در سال ۲۰۱۸ تنها نمونهٔ سبکوزن این پروژه با قیمت ۷۳۱ هزار دلار در حراجی ساتبیز فروخته شد.
قیمت: ۸۲۵,۰۰۰ دلار
i8 نه محبوبترین و نه قویترین محصول بامو محسوب میشد اما نسخهٔ ویژهای از آن قیمت گزافی پیدا کرد. در سال ۲۰۱۴، بامو و شرکت حراجی خودروهای کلاسیک Gooding & Company، در فستیوال پبل بیچ نسخهٔ ویژهای از i8 را با نام کنکور دلگانس ادیشن (Concours d’Elegance Edition) معرفی کردند. این نسخهٔ ویژه در بیرون به رنگ خاکستری متالیک منجمد با تریمهای آبیرنگ بود و در داخل از چرم قهوهای دالبرگیا بهره میبرد. از این مدل فقط یک دستگاه ساخته شد اما i8 معمولی آنقدر تنوع رنگ بالایی داشت که ویژگیهای منحصربهفرد نسخهٔ کنکور دلگانس را کمرنگ میکرد و به همین دلیل، قیمت ۸۲۵ هزار دلاری برای این خودرو خیلی زیاد به نظر میرسد.
قیمت: ۸۴۶,۷۵۰ دلار
در سال ۲۰۲۰ یک بامو ۳۲۸ مدل ۱۹۳۹ در یک حراجی در لندن با قیمت ۶۴۴,۸۵۳ پوند فروخته شد که معادل ۸۴۶,۷۵۰ دلار میشد. طرح رنگ سفید و قرمز این خودرو یکی از ویژگیهای جذاب آن بود که بر ارزشش میافزود. در مورد نام این خودرو نیز باید توضیحی بدهیم. از حدود ۴۰۰ دستگاهی که بامو از ۳۲۸ تولید کرد، ۴۲ دستگاه توسط یک سازندهٔ محلی بنام فریزر نش به بریتانیا وارد شد که فرمان راست بودند. این مدلها با نشان Frazer Nash-BMW عرضه میشدند. بامو ۳۲۸ به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری شش سیلندر خطی با سه کاربراتور مجهز بود که ۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
قیمت: ۸۵۰,۰۰۰ دلار
این خودرو گرانترین محصول حال حاضر بامو محسوب میشود. ۳.۰ CSL مدلی ویژه و تولید محدود بر اساس M4 است که از بدنهای کاملاً بازطراحی شده با الهام از CSL دهه ۷۰ بهره میبرد. به مناسبت پنجاهمین سالگرد بامو M، از این خودرو فقط ۵۰ دستگاه ساخته میشود که بسته به بازار، هرکدام بیش از ۸۵۰ هزار دلار قیمت دارند. زیر کاپوت این ماشین قویترین پیشرانهٔ شش سیلندر تاریخ بامو جای گرفته است. این همان موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آشنا است که حالا ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
قیمت: ۹۱۳,۰۰۰ دلار
دومین خودروی مسابقهای این لیست M1 Procar مدل ۱۹۸۰ است که در سال ۲۰۲۰ توسط ساتبیز با قیمت ۹۱۳ هزار دلار فروخته شد. از M1 پروکار ۵۴ دستگاه ساخته شد که این شماره ۳۶ است. این خودرو در مسابقات قهرمانی IMSA GTO سال ۱۹۸۱ شرکت کرد و هشت سکو به دست آورد. این M1 در سال ۲۰۰۹ یک بازسازی کامل سهساله را تجربه کرد و در سال ۲۰۱۸ فیا برای آن پاسپورت فنی تاریخی صادر کرد که یعنی امکان شرکت در مسابقات خودروهای قدیمی مثل لمانز کلاسیک را خواهد داشت. در M1 پروکار، بامو پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر سوپرکار خود را ارتقاء داد و قدرت آن را از ۲۷۳ اسب بخار نسخهٔ جادهای به رقم چشمگیر ۴۷۰ اسب بخار رساند.
قیمت: ۵,۰۰۰,۰۰۰ دلار
۵۰۷ یکی از زیباترین محصولات تاریخ بامو محسوب میشود. برای این خودرو سقف فلزی قابل جدا شدن هم قابل سفارش بود که نمونهٔ آن را در اینجا میبینید اما این یک ۵۰۷ معمولی نیست. این خودرو متعلق به اسطورهٔ موتوراسپرت، «جان سورتیز» بوده است. طبق گفتهها، این خودرو هدیهٔ MV آگوستا به سورتیز بهمنظور قدردانی از پیروزی او در مسابقات قهرمانی جهان موتورسیکلت در سال ۱۹۵۶ بوده است. سورتیز تا آخرین نفس این ۵۰۷ را حفظ کرد و از آن در شرایطی عالی نگهداری میکرد تا اینکه در جولای ۲۰۱۸ توسط خانوادهٔ او برای فروش گذاشته شد. این خودرو آن زمان با قیمت ۳.۸ میلیون پوند معادل ۵ میلیون دلار فروخته و به گرانترین بامو تاریخ تبدیل شد. ۵۰۷ از یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V8 با ۱۴۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد اما خودروی سورتیز مشخصات منحصربهفرد داشت و از حدود ۱۶۵ اسب بخار قدرت برخوردار بود.
MehdiTurbo
مهم ماشین چی باشه
ولی مهم تر مال کی باشه
اون خودرو نهایتا یک میلیون دلار فروش میرفت ولی شد پنج میلیون
هر چند من خودم ۵۰۱ کانورتیبل پانصد هزار دلاری به ۵۰۷ پنج میلیون دلاری ترجیح میدم
خیلی خوبه ۵۰۱ مخصوصا روباز باشه تو جاده های سوییس تو این پیچ و خما برونی وای که چقدر قشنگه
یه ۵۰۱ یه لامبو و یه cls و … خیلی ماشین جا ۵۰۷ میشه خرید خودش یه کلکسیون جاش میشه اونیکه خریده دیگه اصلا پول براش چیزی نیس
MehdiTurbo
خیلی دلم میخواد بدونم اون ۵۰۷ را کی خریده چون قطعا یکیه که از سیاست مدارای بالا و هیچ وقتم اسمشون لو نمیره ولی هر کی خریده قطعا یه سیاست مدار امریکایی یا انگلیسی یا صهیونیستیه
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
سیاستمدار ؟؟
صهیونیست؟
انگلیسی یا امریکایی؟؟؟
هزاران کلکسیونر خودرو در سراسر جهان هستند که دوست ندارن اسمشون توی مجله ها بیاد
MehdiTurbo
کلکسیونر خودرو هستند زیاد هم هستند ولی خیلی هاشون جمع کل ماشیون هاشون ۵ میلیون دلار هم نمیشه ولی کسی که یک خودروی کلکسیونش فقط ۵ میلیون دلار خیلی کمتر میشند جز یک درصد روی کره زمین هم نیستند
کسی که ۵میلیون دلار میده برای فقط یه خودرو ای که ارزش کلکسیون داره مطمین باشید جمع خودروهاش مبلغ هنگفتیه
سیاست مدار لزوما رییس جمهور جز چهره های شناخته شده نیست اتفاقا این افراد خیلی ناشناخته میمونند هیچی صد در صد نیست ولی نود و نه درصد جز همین همین قشری که گفتم
۸۰ درصد ثروت زمین دست ۲۰ درصد این حرف من نیست که از خودم بگم
و کسی که ۵ میلیون دلار پول فقط یه خودروی کلکسیونی به جریت جز زیر یک درصد دنیاست
Alan.r
غول های باواریایی 🇩🇪🇩🇪💪
از بین این جواهر ها M1 و ۳۲۰ رو بیشتر از همه دوست دارم
Amir
دقیقا کی و کجا i8 قوی ترین محصول بی ام و بوده ؟؟
Alan.r
هیچوقت و هیچجا 😐
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب میخوانید: