بعد از آنکه تمامی مراحل ثبت نام کارت سوخت را انجام دادید، باید منتظر بمانید تا کارت هوشمند سوخت از سوی پلیس راهور، صادر شده و سپس از طریق شرکت پست، برای‌تان ارسال گردد. اما از آنجایی که این مراحل، ممکن است چندین هفته به طول بکشد، روش‌هایی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید رهگیری کارت سوخت را براحتی انجام دهید. 

1. پیگیری کارت سوخت از پست

برای رهگیری کارت سوخت المثنی از پست، کافی است بارکد پستی را داشته باشید و سپس از سایت شرکت پست، استعلام کارت سوخت را انجام دهید. علاوه بر این روش، می‌توانید از سامانه رهگیری کارت سوخت موتور و ماشین (scs.niopdc.ir) نیز استفاده کنید و با وارد کردن کد VIN وسیله نقلیه، از آخرین وضعیت کارت سوخت خودرو و موتور مطلع شوید.

2. پیگیری کارت سوخت مفقودی

در صورتیکه کارت سوخت را در پمپ بنزین جاگذاشته باشید، می‌توانید از سامانه رهگیری کارت سوخت مفقودی استفاده کنید. برای استفاده از این سامانه، تنها کافی است کد VIN وسیله نقلیه را وارد کرده و اطلاعات کارت سوخت گمشده را مشاهده کنید. علاوه بر این روش، می‌توانید به پلیس+10 مراجعه کرده و پرینت سوختگیری را دریافت کنید که در آن، اطلاعات مفیدی مانند آخرین زمان سوختگیری و محل سوختگیری، مشخص شده است. با داشتن برگه سوختگیری، می‌توانید به جایگاه سوخت مراجعه کرده و کارت سوخت گمشده را دریافت کنید.

3. پیگیری کارت سوخت ماشین

برای رهگیری کارت سوخت ماشین، یا می‌توانید به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و بعد از ارائه مدارک وسیله نقلیه، بارکد پستی را از آنها دریافت کرده و سپس از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی (tracking.post.ir) شرکت پست، از آخرین وضعیت کارت سوخت خودرو مطلع شوید. در صورتیکه کارت سوخت ماشین، در باجه پستی معطل شده باشد، از طریق این سامانه قابل مشاهده خواهد بود. البته علاوه بر سامانه شرکت پست، می‌توانید از سامانه رهگیری کارت سوخت جامانده (scs.niopdc.ir) نیز برای پیگیری کارت سوخت ماشین استفاده کنید.

4. پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت

برای پیگیری کارت سوخت موتور، همان روشی که برای کارت سوخت ماشین وجود دارد، برای موتورسیکلت‌ها نیز جواب می‌دهد. بنابراین ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید و با ارائه مدارک وسیله نقلیه، بارکد پستی را دریافت کنید. سپس با استفاده از سامانه رهگیری مرسولات پستی شرکت پست، آخرین وضعیت کارت سوخت موتور را بررسی کنید. در صورت عدم تحویل کارت سوخت و نگهداری آن در باجه پست، می‌توانید از طریق سامانه رهگیری کارت سوخت جامانده شرکت نفت (scs.niopdc.ir) نسبت به پیگیری آن اقدام کنید.

5. پیگیری کارت سوخت با پیامک

برای پیگیری کارت سوخت با پیامک، کافی است پیامکی را با رعایت موارد زیر، به سرشماره 1101202040 ارسال کنید:

  • برای موتورسیکلت: ابتدا حرف M، سپس ستاره، سپس شماره VIN.
  • برای خودرو: ابتدا حرف V، سپس ستاره، سپس شماره VIN.
مثال پیامک برای موتورسیکلت مثال پیامک برای خودرو
M*IRKV91MN5O3685988 V*IRPC90VV5I9658742

همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید، استعلام کارت سوخت با پیامک، علاوه بر موتورسیکلت‌ها، برای خودروها نیز امکان پذیر است. تنها نکته مهم این است که متن پیامک را حتما رعایت کنید. البته ناگفته نماند که در اکثر مواقع، سامانه پیامکی غیرفعال است و عملا جوابی به شما نمی‌دهد!

6. پیگیری کارت سوخت از طریق کد ملی

تا زمان نوشتن این مقاله، هیچگونه روشی برای استعلام کارت سوخت با کد ملی وجود نداشته و عملا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست!

7. پیگیری کارت سوخت از سایت www.epolice.ir

تا قبل از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در آبان‌ماه 1400، یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای پیگیری کارت سوخت خودرو و ماشین، استفاده از سامانه پلیس الکترونیک (به نشانی epolice.ir) بود. اما بعد از حمله سایبری به سامانه سوخت، به دلیل ملاحظات امنیتی، ارتباط سامانه سوخت با سامانه پلیس، قطع گردید. بنابراین تا اطلاع ثانوی، نمی‌توان پیگیری کارت سوخت از epolice.ir را انجام داد.

8. پیگیری کارت سوخت با پلاک

تنها روشی که امکان رهگیری کارت سوخت با پلاک را به شما می‌داد، همان سامانه پلیس الکترونیک (epolice.ir) بود. شما با کمک این سامانه، می‌توانستید با واردکردن پلاک خودرو، از آخرین وضعیت کارت سوخت مطلع گردید. اما همانطور که در قسمت قبل نیز گفتیم، قابلیت رهگیری کارت سوخت از سامانه epolice.ir حذف شده است. بنابراین پیگیری کارت سوخت با پلاک نیز تا اطلاع ثانوی، امکان‌پذیر نیست!

9. پیگیری کارت سوخت با VIN

هم‌اکنون تنها روش برای رهگیری کارت سوخت با vin استفاده از سامانه پیگیری کارت سوخت، به نشانی scs.niopdc.ir است. توجه داشته باشید که این سامانه، صرفا برای کارت‌هایی است که در جایگاه سوخت جامانده یا گمشده باشند. همچنین کارت سوخت‌هایی که در باجه‌های پستی معطل هستند نیز از طریق این سامانه، قابل استعلام خواهند بود.

10. پیگیری کارت سوخت از شرکت نفت

از طریق سامانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، به نشانی اینترنتی niopdc.ir هیچگونه روشی برای پیگیری کارت سوخت وجود ندارد. تنها روش استعلام کارت سوخت از شرکت نفت، تماس با شماره تلفن 09627 است.


source

توسط autokhabari